Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Podczas jubileuszowej 15. edycji Gwangju Biennale Instytut Adama Mickiewicza zaprezentuje wystawę, która powstała we współpracy z Centrum Sztuki WRO. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali: Przemysław Jasielski, Alicja Klich, Madina Mahomedova, IP Group (Dominika Kluszczyk, Bogumił Misala, Jakub Lech) i Maciej Markowski.
Zawartość
Kurator Polskiego Pawilonu na tegorocznym Gwangju Biennale, Paweł Janicki, inspirując się między innymi diagnozami filozofa Byung-Chul Hana, w projekcie "Katastematic pleasures" oddaje głos twórcom i twórczyniom stającym okoniem wobec strumienia medialnego infotainmentu, proponującym opowieść o innych przyjemnościach rozwijaną językiem współczesnej sztuki mediów. Językiem, który oferuje coś więcej niż tylko wykorzystanie nowych technologii w twórczości artystycznej. Sztuka mediów staje się tu przestrzenią do wyrażania emocji i wspólnego bycia, miejscem dialogu rozmaitych kultur, gdzie obrazy przeszłości splatają się z doświadczeniami teraźniejszości i wizjami świata, który nadejdzie.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Przemysław Jasielski, "Global Warming Control Unit", 2010, interaktywny przyrząd służący do zmniejszania negatywnych skutków globalnego ocieplenia, fot. dzięki uprzejmości artysty
Przemysław Jasielski, artysta tworzący na przecięciu praktyki inżynieryjnej, artystycznej i naukowej, konstruuje własne maszyny obrazujące świat. Sięga przy tym do wyobrażeń przyszłości tworzonym w przeszłości – wizji modernistycznych, tych pochodzących z socrealistycznej propagandy i tych rodem z dawnego sci-fi. Kolektyw IP Group, łączący sztuki wizualne i performatywne przez wykorzystywanie dźwięku, wideo i architektury, tworzy immersyjną przestrzeń umożliwiającą medytacyjne zanurzenie się w teraźniejszości. Madina Mohamedova, we współpracy z Frederikiem de Bleserem, stawia pytanie o to, jak wirtualna rzeczywistość wpływa na nasze pojmowanie tożsamości płciowej, posługując się technologią AI, ale nie jednym z modeli stworzonych przez gigantów branży, a samodzielnie opracowanym systemem. Alicja Klich, łącząca role rzemieślniczki, projektantki i artystki, posługująca się narzędziami tak różnymi jak maszyna do szycia, kamera filmowa i komputer, zadaje zasadnicze pytania o to, dla kogo istnieje sama sztuka i jak działa jej obieg. Wreszcie Maciej Markowski daje prztyczki w nosy i uszy publiczności konstruując audiowizualne i robotyczne prace rozrywające percepcyjne schematy.
Prezentację uzupełniają także prace ze zbiorów Centrum Sztuki WRO — instytucji skoncentrowanej na sztuce mediów, o historii sięgającej początków transformacji i kolekcji obejmującej jeszcze dłuższy okres, od zarania sztuki mediów w latach 60. Skierowana do szerokiej, międzynarodowej publiczności prezentacja w Polskim Pawilonie skłania do przemyślenia nad rolą mediów już jedynie konwencjonalnie nazywanych nowymi, jak i faktycznie najnowszych technologii w dzisiejszym pejzażu artystycznym, a także naszego miejsca w lokalnym i planetarnym systemie relacji i włączenia się w wielowątkową opowieść o współczesności.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Alicja Klich, "Sztuka już nie jest dla mnie", fot. dzięki uprzejmości artystki
W ramach wystawy odbędą się warsztaty sitodruku Alicji Klich pn. "Sztuka już nie jest dla mnie", stanowiące uzupełnienie do prezentowanych przez artystkę obiektów. Wspólnie z autorką uczestnicy będą używać techniki sitodruku do nanoszenia na przyniesione przez odbiorców ubrania (lub dowolne tekstylia, choćby poduszki czy materiałowe torby) tytułowego komunikatu w wybranym języku.
Otwarcie: 5.09.2024 godz. 17:00
Miejsce: leeleenam studio
Podczas otwarcia odbędą się warsztaty sitodruku Alicji Klich – "Sztuka już nie jest dla mnie" oraz dj sety Toli Kity aka Luciolla.
Terminy warsztatów sitodruku Alicji Klich:
- 5.09 godz. 17:30
- 7.09 godz. 14:00
- 5.10 godz. 14:00
- 6:10 godz. 10:00
Miejsce: leeleenam studio