Sztuczne życie
Inne prace Jasielskiego, takie jak "Sounds Of My Room – Plantation", "Opportunity" i "Leviathan" można spróbować także ułożyć w konsekwentny cykl, dla którego wspólnym odniesieniem stają się naukowe koncepcje sztucznego życia, inteligencji enwironmentalnej i posthumanistycznych strategii poznawczych.
W 2004 roku artysta zaprojektował instalację "Sounds Of My Room – Plantation", będącą rodzajem "inkubatora" pozwalającego regulować warunki środowiskowe i podtrzymywać życie roślin w sztucznych warunkach. Z kolei robot w pracy "Opportunity" – wprost nawiązującej tytułem do marsjańskiej misji NASA badającej skład geologiczny tej planety – zyskał autonomię poznawczą tworząc samodzielnie ze zdjęć panoramę przestrzeni praskiej galerii Skolska28. Widzowie obecni na wystawie mieli możliwość zderzyć swoje postrzeganie z wizją wygenerowaną przez autonomicznie postrzegającego i dokumentującego przestrzeń robota. Jeszcze inny obiekt Jasielskiego – "Leviathan" – prezentowany po raz pierwszy w Polsce, na wystawie "Transnature Is Here", jest formą krytyki koncepcji szowinizmu węglowego – teorii zakładającej możliwość zaistnienia życia wyłącznie w ramach chemii organicznej. Reagujący na obecność widzów "Leviathan" emituje dźwięki o bardzo różnych częstotliwościach. Naprzemienne oscylacje nie tylko wypełniają przestrzeń dookoła obiektu, ale także wprawiają go w drgania i wibracje modyfikując taktylną percepcję widzów.
Jasielski porusza temat miejsca i roli technologii we współczesnym świecie, wykazując się przy tym empatią do robotów i sztucznej inteligencji. Przejawem tego może być instalacja "Photo Robotoid" (2019), czyli robot robiący zdjęcia odwiedzającym. Tym, co go wyróżnia jest fakt, że sam podejmuje decyzję o momencie zrobienia zdjęcia – a niekoniecznie ma wizję zbieżną z ludzkimi preferencjami. To odwrót od tego, jak przyzwyczailiśmy się, że technologia pomaga wyretuszować, upiększyć, złapać odpowiedni moment. Dzieła "Photo Robotoida" raczej wprowadzają w frustrację czy gniew, w galeryjnym kontekście maskowane jednak śmiechem.
Przestrzenie izolacji
Równie interesujące są instalacje Jasielskiego, w ramach których artysta bada laboratoryjną sytuację izolacji. W "White Noise" z 2011 roku mamy do czynienia z budką telefoniczną, której ciasna przestrzeń po wejściu do środka wypełnia się głośnymi ambientalnymi nagraniami dźwięków stechnologizowanego miasta, kompletnie izolując widza od świata zewnętrznego.
Z kolei w pracy "Analog Immigration", prezentowanej w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych mamy do czynienia z powrotem do kultury przedcyfrowej, do świata analogowego doświadczenia. Wchodzący do instalacji widzowie proszeni są o oddanie telefonów i sprzętów elektronicznych, miedziana klatka otaczająca konstrukcję instalacji filtruje wszystkie techniczne sygnały uniemożliwiając łączność radiową, komórkową czy internetową. W ten sposób widzowie zostają odizolowani od współczesnej komunikacyjnej tkanki technokultury i prowokowani do interakcji z własnym przedtechnologicznym doświadczeniem świata.
Wybrane wystawy indywidualne:
1994 – "Usłyszeć szum anielskich skrzydeł i zmierzyć go" (Akademia Sztuk Pięknych, Poznań)
1997 – "Dźwięki mojego pokoju – instalacje" (Galeria Potocka, Kraków)
1998 – "Zobaczyć szum anielskich skrzydeł" (Galeria Laboratorium, Warszawa)
1999 – "Zobaczyć szum anielskich skrzydeł– wersja Hollywoodzka" (Galeria Potocka, Kraków)
2003 – "Earth Rotation Speed Control Unit" (OPTICA Centre for Contemporary Art, Montreal, Kanada)
2003 – "Zobaczyć szum anielskich skrzydeł – wersja anatomiczna" (The Gallery, International Artist in Residency Centre, Guernsey, Wielka Brytania)
2004 – "Earthquake Control Unit" (Lucas Artists Residency w Montalvo, Kalifornia, USA)
2006 – "Hi-Fi" (Galeria Oko/Ucho, Poznań)
2006 – "Biały szum" (Galeria AT, Poznań)
2008 – "Ukukula" (Munandi Art Center, Lusaka, Zambia)
2009 – "Rysunki czegoś zupełnie innego" (Galeria Le Guern, Warszawa)
2010 – "Global Warming Control Unit" (Gyeonggi Creation Center, Seongamdo, Południowa Korea)
2011 – "Opportunity" (Skolska28 Gallery, Praga, Czechy)
2012 – "Papierowy Most Nad Kamienną Rzeką" (Tokyo Wonder Site, Tokio, Japan)
2013 – "Analogowa Imigracja" (CSU Galleries, Cleveland Ohio, USA)
2014 – "Lewiatan" (Galeria Le Guern, Warszawa)
2019 – "Photo Robotoid" (Galeria Le Guern, Warszawa)
2020 – "Oracle" (Galeria AT, Poznań)
2023 – "Portrety Nie-Ludzkie" (Galeria PF, Poznań)
Wybrane wystawy zbiorowe:
1992 – "Project Istropolitana" (Bratysława, Słowacja)
1993 – "Idee bez ideologii" (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa)
1996 – "Pokolenie 96" (Galeria BWA, Katowice)
1998 – "Partie 6" (Drewen, Niemcy)
2000 – "New Media Art from Poland" (Oldenburg, Niemcy)
2004 – "Nature of/and art" (Bunkier Sztuki, Kraków)
2007 – "Wreszcie Nowa. Małopolskie kolekcje sztuki współczesnej" (Muzeum Narodowe, Kraków)
2008 – "8784h Project" (Galeria X-RAY, Luboń)
2011 – "Nie na miejscu" (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa)
2012 – "Rysunki czegoś zupełnie innego" (BWA Zielona Góra)
2013 – "Czarne Słońca" (Galeria Wschodnia, Łódź)
2013 – "Transnature is here" (Malta Festiwal, Poznań)
2013 – "homeMade" (CSW Łaźnia, Gdańsk)
2014 – "Post-Technologiczne Doświadczenia. Sztuka-Nauka-Kultura" (Centrum Kultury Zamek, Poznań)
2014 – "Machined Senses" (The Sculpture Center Cleveland Ohio, USA)
2015 – "Nonsense Technologies Przemysław Jasielski, Rainer Prohaska" (MONA Inner Spaces, Poznań)
2016 – "Apparat. Retrogression Through Technological Progress" (The Sculpture Center Cleveland Ohio, USA)
2016 – "L’arte differente: MOCAK al MAXXI" (MAXXI, Rzym, Włochy)
2017 – "Not To Be Seen, Przemysław Jasielski & Rainer Prohaska" (WRO Art Center, Wrocław)
2017 – "Draft Systems" (Biennale WRO 2017, Wrocław)
2017 – "Nonsensowne Technologie" (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków)
2018 – "do it" (Superkurator, WI-MA, Łódź)
2019 – "Lux Aeterna. Special Exhibition" (ISEA, Gwangju, Korea)
2019 – "Posthuman_Data" (HAT Research Center/PCSS, Poznań)
2020 – "Anthropocenes. Reworking the Wound" (SLSA, konerencja online)
2020 – "Of Roots and Clouds – prezentacja online" (SIAF, Sapporo, Japonia – wystawa odwołana)
2021 – "Artysta jest obecny" (MOCAK, Kraków)
2023 – "Nie To Niebo" (CK ZAMEK, Poznań)
Michał Krawczak, październik 2015. Aktualizacja: AB kwiecień 2024.