Gwangju Biennale jest jedną z najważniejszych międzynarodowych wystaw sztuki współczesnej w Azji. Częścią tegorocznej edycji będzie wystawa zatytułowana "Facing Phantom Borders", podczas której zostaną zaprezentowane prace Agnieszki Kalinowskiej i Rafała Milacha.
Agnieszka Kalinowska, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, tworzy obiekty o charakterze malarskim i rzeźbiarskim, a także prace wideo i instalacje. Jej rzeźby, wykonane z niestandardowych, surowych materiałów, takich jak słoma, papier czy sznurek, są emocjonalnym wyzwaniem dla odbiorcy. Artystka koncentruje się na problemach społecznych widzianych z perspektywy jednostki, często ostracyzowanej lub stygmatyzowanej. Kalinowska analizuje problemy spychane na margines, ujawnia podświadome lęki. Jednocześnie jej prace dotykają abstrakcji i są dalekie od dosłowności sztuki krytycznej. Charakterystyczne dla jej twórczości jest wykorzystanie technik kojarzących się ze sztuką ludową, takich jak wyplatanie, dzięki którym jej prace są bardziej autentyczne i szczere.
W Gwangju Agnieszka Kalinowska zaprezentuje instalację "Draughty House", na którą składa się praca wideo pod tym samym tytułem oraz rzeźba "Ogrodzenie" ("The Fence"). Bohaterami wideo są osoby ubiegające się o azyl w Austrii, które opowiadają o swojej przeszłości i oczekiwaniach na przyszłość. Rzeźba "Ogrodzenie" oddziela film od publiczności, nawiązując do pełnej sprzeczności sytuacji bohaterów.
Rafał Milach to artysta wizualny, fotograf i autor książek fotograficznych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie, gdzie obecnie pracuje jako wykładowca. Artysta od ponad dziesięciu lat podejmuje tematy dotyczące transformacji w byłych krajach bloku wschodniego. Zdobył uznanie na całym świecie za swoje książki "Zwycięzcy" i "7 pokoi". Otrzymał granty Ministerstwa Kultury, Fundacji Magnum i Europejskiej Fundacji Kultury. Jest laureatem prestiżowych nagród, w tym World Press Photo, Pictures of the Year International, finalistą Deutsche Börse Photography Prize 2018 i współzałożycielem kolektywu Sputnik Photos. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i grupowych w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Fotografii Kiyosato w Japonii, Brandts w Odense (Dania), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Muzeum w Gliwicach.
Seria wykonanych w Gruzji fotografii zatytułowana "Refusal. Chasing a White Horse", którą Milach zaprezentuje na Gwangju Biennale, analizuje kwestie związane z granicami i sytuacją polityczną. Prace pokazują ślady działalności byłego prezydenta Gruzji Michaiła Saakaszwilego w nadmorskim kurorcie na granicy abchaskiej, a także w obozie dla uchodźców, powstałym w następstwie konfliktu rosyjsko-gruzińskiego w 2008 roku, kiedy Saakaszwili był prezydentem.
Na Gwangju Biennale pojawi się też kurator i krytyk sztuki Sebastian Cichocki, kierownik działu kuratorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, który poprowadzi wykład i warsztaty na towarzyszącym Biennale kursie kuratorskim. Wykład, zatytułowany "The Zero Phase. Art in Postartistic Times, or: the Practice of Everyday Life" poświęcony będzie postaci Jerzego Ludwińskiego (1930-2000), polskiego teoretyka i krytyka sztuki. Sesja ma na celu krytyczną analizę funkcji XIX-wiecznego modelu muzeum, działającego w oparciu o zbiór zasad i pojęć przyjętych określenia relacji między dziełem sztuki, jego autorem, instytucją, w którym dzieło jest prezentowane, oraz widzem.
Obecność polskich artystów i kuratora w Korei jest rezultatem wizyty studyjnej w Polsce przedstawicielek Biennale. W styczniu bieżącego roku na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza nasz kraj odwiedziła Sungjung Kim, prezeska Gwangju Biennale Foundation oraz dyrektor artystyczna tegorocznej edycji wystawy, a z nią kuratorka wystawy "Facing Phantom Borders" Gridthiya Gaweewong. Szereg odbytych przez nie spotkań z artystami i kuratorami oraz wizyt w polskich galeriach i muzeach zaowocował zaproszeniem do Korei dla Rafała Milacha, Agnieszki Kalinowskiej i Sebastiana Cichockiego.
Źródło: materiały promocyjne artystów, oprac. AW, wrzesień 2018