Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Pod koniec września w Muzeum Louvre-Lens otwarta zostanie retrospektywa polskiego malarstwa XIX i początku XX wieku. Będzie to największa dotychczas wystawa dzieł polskich malarzy tego okresu prezentowana we Francji.
Zawartość
Na wystawie pokazanych zostanie ponad 120 płócien, z których wiele rzadko opuszczało granice kraju. Wśród nich znajdą się prace takich wybitnych artystów i artystek, jak Jacek Malczewski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Artur Grottger czy Olga Boznańska. Organizatorzy i kuratorzy zwrócą szczególną uwagę na rolę malarstwa w kształtowaniu tożsamości narodowej Polaków, opartej na historii i tęsknocie za wolnością.
Wystawę otworzy słynny obraz Jana Matejki: "Rejtan – Upadek Polski", przykład malarstwa historycznego, przedstawiający protest Tadeusza Rejtana na Sejmie Rozbiorowym. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć również największe dzieła realizmu pędzla Józefa Chełmońskiego (w tym "Czwórkę" i "Babie lato"), którego twórczość została doceniona w Paryżu jeszcze za jego życia.
Na wystawie będzie można prześledzić zarówno wpływy francuskiej sztuki na polskich twórców, jak i momenty w historii łączące obie kultury. Wojciech Kossak i Piotr Michałowski na swoich obrazach pokazywali postać Napoleona, z kolei u Leona Wyczółkowskiego i Olgi Boznańskiej silnie obecne były inspiracje impresjonizmem. Częstym tematem w malarstwie drugiej połowy XIX wieku stali się mieszkańcy wielokulturowej, wieloetnicznej i różnorodnej wyznaniowo i społecznie Polski, podzielonej między zaborcami. Artyści przedstawiali sceny rodzajowe ukazujące chłopstwo z podkrakowskich wsi czy górali z Tatr. Malarskie portrety rozmaitych grup (Żydzi, chłopi, robotnicy najemni, szlachta czy artyści) z ich obyczajowością – stały się symbolem wciąż żywej duszy narodu.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Jan Matejko, "Rejtan. Upadek Polski", 1866, olej na płótnie, 282 x 487 cm, wł. Zamek Królewski w Warszawie, fot. dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie
Ważnym kontekstem otwarcia ekspozycji jest setna rocznica podpisania w 1919 roku konwencji w sprawie emigracji i imigracji pomiędzy Francją a Polską. Pociągnęła ona za sobą masowy napływ robotników polskich do Francji, zwłaszcza do regionu górniczego na północy kraju. W latach 1919–1928 w ramach tego międzynarodowego porozumienia podpisano 280 tysięcy umów o pracę. Było to możliwe dzięki temu, że w 1918 roku Rzeczpospolita – po 123 latach rozbiorów – odzyskała niepodległość.
Muzeum Louvre-Lens zostało otwarte w 2012 roku w celu ożywienia życia kulturalnego wspomnianego regionu. Konstrukcja ze szkła i aluminium doskonale wtopiła się w pagórkowaty teren byłej kopalni. Surowy, minimalistyczny projekt japońskiego studia SANAA powstał we współpracy z nowojorską pracownią Imrey Culbert i doczekał się wielu nagród architektonicznych, w tym prestiżowej Prix d'architecture de l'Equerre d'Argent w 2013 roku. Otaczającą budynek zieleń zaprojektowała słynna francuska architektka krajobrazu Catherine Mosbach. Dodatkowo Louvre-Lens przyciąga turystów z Anglii, Belgii i Niemiec z uwagi na swoje położenie geograficzne. Rocznie odwiedza je prawie milion zwiedzających.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Józef Chełmoński, "Czwórka" 1881, olej na płótnie, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie
Sezon polski w Louvre-Lens
Wystawie towarzyszy bogaty program wydarzeń, między innymi koncerty Jakuba Józefa Orlińskiego, Marcina Maseckiego & Jerzego Rogiewicza i Oli Bilińskiej. Odbędzie się festiwal Muse & Piano poświęcony muzyce Fryderyka Chopina. Spektakl Trans-Polska w reżyserii Cédrica Le Maoût przybliży dziewiętnastowieczną literaturę polską, a poznański Teatr Atofri zaprosi najmłodszą publiczność do aktywnego udziału w przedstawieniu Ślady. Muzeum zaprezentuje również filmy wybitnych polskich reżyserów, między innymi Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajdy i Andrzeja Żuławskiego.
Wystawie towarzyszy katalog w języku francuskim pod redakcją Iwony Danielewicz, Agnieszki Rosales Rodríguez, Marie Lavandier i Luca Piralli wydany przez Snoeck Publisher.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
- Wystawa jest współrealizowana przez Muzeum Louvre- Lens, Instytut Adama Mickiewicza oraz Muzeum Narodowe w Warszawie.
- Wystawa pod honorowym patronatem Prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
- Kuratorzy: Iwona Danielewicz i Agnieszka Rosales Rodríguez z Muzeum Narodowego w Warszawie, Marie Lavandier – dyrektorka Muzeum Louvre-Lens, Luc Piralla – wicedyrektor Muzeum Louvre-Lens; wsparcie: Caroline Tureck z Muzeum Louvre-Lens i Wojciech Głowacki z Muzeum Narodowego w Warszawie.
- Wsparcie w komunikacji wystawy: Instytut Polski w Paryżu
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]