Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Już 10 stycznia w paryskim kinie Christine 21 odbędzie się francuska premiera nowego filmu Borysa Lankosza “Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna” z Agatą Buzek i Łukaszem Simlatem w rolach głównych. Instytut Adama Mickiewicza jest jednym z jego koproducentów.
Zawartość
Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński poznali się w 1916 roku w Rosji, gdy Kobro była wolontariuszką w szpitalu, do którego trafił ranny Strzemiński. Oboje zaczęli tworzyć, wyznając teorię nowoczesnej sztuki i odchodząc od utartej formy. Gdy w 1920 roku Lenin wystąpił przeciwko awangardzistom, uciekli na zachód, chcąc dotrzeć do Francji. Na to zabrakło im pieniędzy. Osiedli w Łodzi, gdzie on szybko stał się jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej awangardy. Tam też zainteresowali się wpływami zachodnioeuropejskimi, w tym głównie neoplastycyzmem i Bauhausem. Kobro rzeźbiła, a Strzemiński malował. Po wybuchu wojny między małżonkami narosły konflikty światopoglądowe. Dochodziło do częstych kłótni, w domu pojawiła się przemoc. Strzemińscy postanowili wziąć rozwód. Rozpadowi małżeństwa towarzyszyła zajadła walka o opiekę nad córką, Niką.
"Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" jest eksperymentem technologicznym, formalnym i narracyjnym: łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręconych w hali zdjęciowej, scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy videoartu i teatru telewizji. Klasyczna gra aktorska kontrastuje z niekonwencjonalnym planem filmowym - scenografia tradycyjna uzupełniona została o scenografię projekcji VR. Film wykorzystuje różnorodne formy narracji, takie jak impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX wieku. Tytułowi bohaterowie znajdują się w onirycznej przestrzeni, gdzie podwodny świat, wypełniony rozmowami o sztuce, współistnieje z salą sądową, na której trwa walka o opiekę nad dzieckiem.
Film wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki. Jego twórcy przyglądają się projektowi awangardowemu, który nie wytrzymał konfrontacji z realnym życiem. Jednocześnie dostrzegają postawę obojga artystów, przezwyciężających życiowe przeciwności i przełamujących schematy:
Dzisiaj, jak nigdy, tego sztuce potrzeba, bo kimże byśmy byli bez tych, którzy wierzyli i wcielali w życie utopijne awangardowe idee, bez tych, którzy przezwyciężali życiowe przeciwieństwa i wykraczali wyobraźnią poza neoliberalny slogan: Nie Ma Alternatywy.
Do 14 stycznia w Paryżu można oglądać wystawę "Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński" współorganizowaną przez Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki w Łodzi i Instytut Adama Mickiewicza. Prezentowane na niej prace pochodzą z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie czy Yad Vashem w Jerozolimie oraz z polskich i zagranicznych kolekcji prywatnych.
Pokaz filmu odbędzie się o godzinie 20.30. Bilety do nabycia w kasie kina.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017-2022.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Źródło: materiały prasowe, oprac. SC