Urodził się 16 listopada 1977 roku w Łęczycy. W 2006 roku ukończył studia z zakresu teorii muzyki pod kierunkiem Marty Szoki, a w 2007 roku studia kompozytorskie w klasie Zygmunta Krauzego i Krzysztofa Knittla (muzyka elektroniczna) w Akademii Muzycznej w Łodzi. Następnie studiował podyplomowo w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie w ramach trzyletniego kursu mistrzowskiego u Ivana Fedele. Ukończył także studia prawnicze na Uniwersytecie Łódzkim.
Swoje umiejętności doskonalił podczas 13th Young Composers Meeting w Apeldoorn w Holandii (2007) u Louisa Andriessena, Martijna Paddinga, Richarda Aresa, Mary Finsterer i Joe Cutlera, kursu kompozytorskiego z zespołem Klangforum Wien podczas festiwalu La Biennale di Venezia w 2007 roku oraz z Trilokiem Gurtu podczas La Biennale di Venezia w roku 2008. Brał również udział w Bang a Can Summer Music Festival w 2009 roku (Stany Zjednoczone), podczas którego pracował pod kierunkiem Steve’a Reicha, Davida Langa, Michaela Gordona, w sesji Voix Nouvelles (2009) z Brianem Ferneyhough, Isabel Mundry, Misato Mochizuki, organizowanej przez fundację Royamount pod Paryżem, Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (2010), Ovvero la fabbrica della creativita (Rzym) z Beatem Furrerem (2010) i Markiem André (2012), Jerwood Opera Writing Programme (2010-2011) w Aldeburgh (Wielka Brytania) z Giorgio Battistellim.
Uczestniczył ponadto w programie opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007-2010). W 2007 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury "Młoda Polska" oraz stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, w 2008 roku Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w latach 2008-2009 stypendium rządu włoskiego, a w 2009 roku stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego oraz stypendium Internationales Musikinstitut w Darmstadt.
– Stańczyk, jak żaden inny młody polski kompozytor, potrafi okiełznać energię dźwiękowych procesów, czysto zmysłowo i spontanicznie, mimo że zawsze ma konkretny i logiczny plan. To muzyka tak gwałtowna, że potrafi słuchacza nieźle podrapać. (...) Pozornie zdaje się kompozytorem intuicyjnym, uciekającym od systemów i intelektualnych konstrukcji na rzecz czysto zmysłowych (ściślej: energetycznych) jakości dźwięku. W istocie wszystko jest jednak szczegółowo i logicznie zaplanowane, zwłaszcza na poziomie mikro – konkretnych dźwięków i ich rozwoju oraz zestawień – i pozostaje bardzo czytelne nawet w pierwszym odsłuchu. To często na siebie nachodzące procesy przechodzenia i kontrastowania między jednym typem brzmienia a innym, między statycznością a dynamicznością, punktami a liniami, wybuchami a morzem – pisał o Stańczyku Jan Topolski dla portalu Dwutygodnik.com.
Utwory Marcina Stańczyka prezentowane były w kraju i za granicą, m.in. podczas festiwalu "Musica Moderna" w Łodzi, Gaudeamus Music Week 2007 w Amsterdamie (kompozycja "SPIRIT in CAGE" napisana dla holenderskiej Orkest de Ereprijs), Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy, Festiwalu Bang on a Can w Massachusetts Museum of Contemporary Art w North Adams (Stany Zjednoczone), Theatro Ghione w Rzymie, Auditorium Parco della Musica im. Luciano Berio w Rzymie, sezonu IRCAM w Paryżu, festiwali Les Espaces Sonores w Bazylei, Rondò w Mediolanie, "Warszawska Jesień", "Sacrum Profanum", a także w Chinach i Japonii przez takie zespoły jak Ensemble Intercontemporain, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Bang on a Can All Stars, Ensemble Linea, Oslo Sinfonietta, E-Mex, Nikel, Algoritmo, Zone Expèrimentale, Meitar, Divertimento, Sinfonia Varsovia i Orkiestra Muzyki Nowej.
Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych konkursów kompozytorskich, m. in. Toru Takemitsu Award i Tokyo Competition for Chamber Music Composition w Japonii, Reading Panel IRCAM, Franco Donatoni Competition w Mediolanie, Biennale/ISB David Walter Competition w San Francisco, Salvatore Martirano Award w Illinois, Sun River Competition w Chengdu, Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, Laurenscatorij Foundation Composers Competition w Rotterdamie, Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, International Competition of Composition Associazione Culturale Musicale "Euritmia" w Povoletto we Włoszech oraz International Composition Contest "From Romanticism to Contemporary" w Bukareszcie. Był też nominowany do nagrody środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. W 2014 został laureatem programu rezydencji artystycznych Miasta Paryża i tamtejszego Instytutu Francuskiego.
Pracuje w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym oraz jako chórzysta w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W przeszłości śpiewał także w chórach kameralnych Con Vigore, Alla camera i All antico.
Wykłada współczesne techniki kompozytorskie oraz historię muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie w 2013 roku otrzymał stopień doktora sztuki, a w roku 2016 – stopień doktora habilitowanego.
Wybrane kompozycje
- Agnus Dei na chór mieszany, 4 perkusje, obój i taśmę (2004)
- Aspetto… na fortepian przestrojony (2004)
- Ostatni, teatr muzyczny na saksofon altowy, klawesyn i taśmę (2005)
- Dumka na saksofon altowy i fortepian bez wykonawcy (2005)
- Esercizi. Hommage à Karol Szymanowski, teatr muzyczny na instrumenty, metronomy i publiczność (2005)
- Geysir – Grisey na zespół kameralny (2006)
- Powidoki na skrzypce i fortepian (2006)
- Trois chant d’amour na 2 chóry kameralne (2006)
- Dialogues de Douve, cykl pieśni na mezzosopran i fortepian (2006)
- Powidoki, wersja na flet, skrzypce i fortepian (2006)
- SPIRIT in CAGE dla Orkest de Ereprijs (2007)
- Selsebil na orkiestrę (2007)
- Spotkania na muzyków ludowych, instrumenty i chór kameralny (2007)
- Cisza, impresja dźwiękowa do obrazów Łukasza Leszczyńskiego (2007)
- Ciottolo per ensemble (2008)
- Laterna na zespół i taśmę (2008)
- Three afterimages na kontrabas (2008)
- Westchnienia na orkiestrę kameralną (2008-2011)
- Afterimages – rosso na fortepian (2009)
- Nibiru – La rivoluzione della terra sconosciuta na zespół kameralny (2009)
- Analessi Rotte na wiolonczelę, dwa głosy i puzon (2009)
- Sospiri per ensemble (2009)
- Il riverbero della malinconia na zespół kameralny (2010)
- Tajemnica Chopina, rzeźba muzyczna [wspólnie z Łukaszem Leszczyńskim] (2010)
- OPERA 3 na solistkę, akompaniatora i kompozytora [wspólnie z Petem Cantem] (2010)
- Le teste scambiate, opera na orkiestrę kameralną i trzy charaktery (2010-2012)
- In case of rapture, miniopera (2011)
- Archeopteryx, muzyka dla teatru tańca (2011)
- Zamienione głowy, opera na orkiestrę kameralną i trzy charaktery (2011-2013)
- 4’34’’ – short piece against J. Cage na cztery instrumenty, trzech instrumentalistów i cztery głośniki (2012)
- Mosaïque na wiolonczelę i elektronikę (2012)
- Geysir – Grisey, wersja na klarnety, fortepian, perkusję, gitarę elektryczną, wiolonczelę i kontrabas (2012)
- Muzyka tkana na orkiestrę (2013)
- Attorno na flet altowy, wiolonczelę i fortepian (2013)
- Solarize, opera kameralna na zespół, trzech aktorów i elektronikę (2013-2014)
- POST-SONS na dwoje perkusistów i elektronikę live (2013-2014)
- Aftersounds na 2 perkusistów i elektronikę (2013-2014)
- Aftersounds na gitarę solo (2014)
- A(pol)ogia, performance multimedialny (wspólnie z Petem Cantem i Alexem Eisenbergiem) (2014)
- Blind walk na zespół (2014-2015)
- Powidoki na głos, kwartet smyczkowy i audio-video live electronics (2015)
- Some Drops na trąbkę i zespół kameralny (2016)
- Więcej Wiosen! piosenka napisana na zamówienie Programu 2 Polskiego Radiasłowa - Andrzej Szpindler (2017)
- A Due na Fender Rhodes, orkiestrę smyczkową i elektronikę (2017)
Źródło: Polmic.pl, aktualizacja: czerwiec 2016, AG.