Teresa
Raz do roku Malwina Konopacka tworzy serię wazonów, która obejmuje 15 do 20 wzorów, łączy je motyw przewodni np. kolor, temat czy technika. Często są to również uproszczone ilustracje. Artystka ma także kilka stałych wzorów, ale projekty, które tworzy specjlanie na wystawy, są unikatami, których nie reprodukuje. W 2018 roku do wazonu "Oko" dołączyła "Teresa":
Pod koniec 2017 roku zostałam zaproszona przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie do udziału w aukcji na rzecz Muzeum. Propozycja obejmowała stworzenie wspólnie z dziesięcioma wybitnymi artystami interpretacji wazonu OKO. OKO jest moją wizytówką, nie umiałam sobie wyobrazić, że ktoś inny mógłby go opracowywać. Wydał też mi się za mały dla zaproszonych malarzy i artystów. Idea wazonu, w którym odchodzę od funkcjonalności, bardzo mnie interesowała i chodziła za mną od jakiegoś czasu. Chciałam też stworzyć rodzinę obiektów ceramicznych OKO. Stąd pomysł, żeby zmienić skale – mówi Malwina Konopacka w wywiadzie z Cezarym Lisowskim dla Desa Unicum.
Ostatecznie powstało 10 zupełnie różnych obiektów. Konopacka przez pół roku współpracowała z rozmaitymi artystami, niektórzy z nich mieli wcześniej styczność z ceramiką, inni dopiero poznawali ten świat, wśród nich znaleźli się m.in. Paweł Althamer i Włodzimierz Pawlak. Ideą wazonu "Teresa" jest tworzenie ceramicznych obiektów, którym bliżej do rzeźby niż stricte do wazonu.
Tego samego roku projektantka została zaproszona z "Teresą" do wzięcia udziału w wystawie "1000 Vases / 1000 Wazonów" (2018) w Paryżu, w ramach Paris Design Week. "Teresa" jest w założeniu obiektem kolekcjonerskim, unikatowym i wystawowym. Motywy, które się na nim pojawiają, są bardziej malarskie niż dekoracyjne, to połączenie formy przemysłowej – powtarzalnej, odlewanej – z artystyczną, malarską interpretacją. Od 2018 do stałej produkcji Konopackiej dołączyły również patera "Aniela", modułowy wazon "Nana" oraz kryształowy wazon Krystal stworzony we współpracy z francuskim duetem Slavia Kolektiv w czeskiej manufakturze Blazek.
Tworzenie z dziećmi
W 2019 roku Malwina Konopacka we współpracy z dziećmi w wieku 7–12 lat stworzyła instalację przestrzenną "Fontanna" w ramach 11. edycji gdańskiego festiwalu Narracje. Artystka poprowadziła warsztaty, podczas których młodzi uczestnicy pracowali z zaprojektowanymi i wykonanymi przez nią wcześniej elementami ceramicznymi. Kilkaset form w odcieniach kobaltu i turkusu – kolorów kojarzących się z wodą – ozdobionych zostało różnorodnymi, autorskimi motywami. Z gotowych elementów wykonano mozaikę i umieszczono ją w niecce niedziałającej fontanny osiedlowej. Instalacja nie tylko dała drugie życie starej fontannie, ale także miała za zadanie przypomnieć o skutkach zmian klimatycznych prowadzących m.in. do obniżenia poziomu wód gruntowych oraz kurczących się zapasach wody pitnej.
Konopacka wraz z córkami Anielą, Teresą i Julią wzięły udział we wspólnej wystawie artystów i ich dzieci zatytułowanej "Co dwie sztuki to nie jedna" (2020) i zorganizowanej w ramach zimowych ferii w Zachęcie. W projekcie wzięli również udział: Olaf Brzeski z Konstantym, Iza Chlewińska z Miłoszem, Kinga Nowak z Tytusem, Zbigniew Rogalski z Tymonem, Jaśmina Wójcik z Zoją i Leą, Paweł Althamer z Kosmą, Monika Drożyńska z Tymonem oraz Cecylia Malik z Urszulą.
Wystawa w Zachęcie miała stworzyć nowe pole do komunikacji i doświadczania sztuki. Prace – wykonane specjalnie na ten pokaz – poruszały tematy ważne zarówno dla młodych twórców, jak i odbiorców sztuki. Dzieci artystów, włączone w proces powstawania dzieła sztuki współczesnej, zaprosiły rówieśników do twórczego i aktywnego zwiedzania wystawy. Z tej okazji Malwina Konopacka zaprezentowała totem "Mama", czyli 180 cm ceramiki – pierwsze tak duże dzieło artystki. Pierwszy raz "Mamę" Konopacka pokazała w Pradze na wystawie "Odyseja" w ramach prestiżowego Art House, części festiwalu Designblok. Obiekt łączy w sobie wazony "Oko" i "Teresa", paterę "Aniela" oraz ceramiczne elementy w kształcie krążków, precli i kulek. Łącznie sześć elementów w kolorach bladego różu, bieli i złota. Artystka przyznaje, że totem to symboliczny autoportret, ale też obraz współczesnej kobiety i matki. Wspólnie z córkami wykonały również identyfikację graficzną i plakaty do wystawy.
Kobiecy aspekt
Najnowszym projektem Malwiny jest wazon "Irena" nazwany na cześć babci artystki. To kolejny obiekt stworzony przez Konopacką, który nosi żeńskie imię. Takie mianownictwo nawiązuje do tradycji określania serwisów żeńskimi imionami, takimi jak Helena, Aldona lub Iza z zakładów Chodzieży czy Ćmielowa. To również osobisty hołd dla kobiet z rodziny artystki.
Wazon Oko powstał, kiedy jeszcze nie miałam dzieci. Rodzina zaczęła się od Nany – tak na starszą córkę Anielkę mówiła młodsza – Tereska. Potem był wazon Teresa. Wyglądem przypomina Oko, ale jest wysoki na 79 cm – tyle, ile w tamtym czasie miała młodsza córka. Kiedy powstała Teresa, Anielce zrobiło się smutno, że nie ma wazonu z jej imieniem. Robiłam wtedy formę patery i zapytałam: 'A patera Aniela może być?'. I tak zostało – mówi Konopacka w wywiadzie dla magazynu "Vogue Polska".