Koncerty i festiwale
Maciej Rychły koncertuje ze swoim zespołem na całym świecie. Kwartet Jorgi występował na najbardziej prestiżowych festiwalach Niemiec ("Tanz und Folkfest", rok 1991), Wenezueli (Caracas, rok 1991), koncertach festiwalowych EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych, między innymi w 1992 w Wielkiej Brytanii), koncerty na festiwalu "Musique Traditionelle en Neoulles" we Francji w 1992 roku), w Kanadzie (Toronto, rok 1994) czy na festiwalu "Big Flute Dynamite" w roku 1995 i późniejszym o rok występie "Festival of Flutes" w irlandzkim mieście Derry. Owocem tych występów była nawiązana w 1992 roku współpraca z Davidem Hopkinsem, wybitnym wirtuozem instrumentów perkusyjnych od lat mieszkającym i tworzącym w Bretanii.
Maciej Rychły od lat występuje z Kwartetem Jorgi także na polskich festiwalach muzyki źródeł. Ich koncert pamięta publiczność Krotoszyna, Lublina, a także słuchacze Programu II Polskiego Radia pamiętający występy Kwartetu Jorgi podczas radiowych festiwali "Nowa Tradycja".
Kolekcjoner i rekonstruktor
Maciej Rychły jest nie tylko kompozytorem i instrumentalistą. Od lat kolekcjonuje dęte instrumenty ludowe, zaś od 1985 roku pracuje nad rekonstrukcjami wczesnośredniowiecznych aerofonów (czyli instumentów dętych). Wyniki tych badań publikowane były regularnie w wydawnictwach Polskiej Akademii Nauk. Do jego najważniejszych osiągnięć należy rekonstrukcja starożytnego instrumentu dętego zwanego litofonem. Dokonał jej w 1993 roku współpracując z archeologiem i historykiem Witoldem Migalem posiłkując się planem litofonu z paryskiego Muzeum Człowieka. Rychły i Migal prowadzili swoje prace w średniowiecznej kopalni krzemienia niedaleko Opatowa. Rekonstrukcja litofonu wymagała od twórców posługiwania się prehistoryczną technologią: użycia krzemiennych i kościanych narzędzi, tylko bowiem dzięki nim można było uzyskać krzemienne sztaby tworzące korpus instrumentu. Jego największa artystyczną fascynacją są właśnie ludowe instrumenty dęte:
"Ja nie gram na piszczałkach dlatego, że chcę powiedzieć: zobacz, taka była arkadia kiedyś i pastuszek był. Nie o to chodzi. Po prostu z kultury muzycznej umyka coś, czego nie warto zapominać. Grając na tych instrumentach, jestem blisko źródła. [...] Odwiedzałem wielu archeologów, bo interesowało mnie to, co z ziemi wykopane. Flet to takie piękne narzędzie, w którym harmonia muzyczna zyskuje ekwiwalent geometrii. Tak jak jest skonstruowany flet, tak drga w nim powietrze, taka jest harmonia muzyczna, a więc słyszenie dźwięku. Badając wykopaliskowe flety, poznaję te harmonie, które istniały przed tyranią gamy fortepianowej. Wraz z masową produkcją instrumentów gama fortepianowa wydaje się czymś oczywistym, naturalnym, jedynym - dlatego powiedziałem o tyranii. Na podstawie wykopalisk oraz dalszych badań mam dzisiaj kilkanaście grających instrumentów z przeszłości" - mówił w 1999 roku wywiadzie dla poznańskiego "Czasu Kultury".
Oprócz zainteresowań muzycznych Maciej Rychły kontynuuje także prace naukowe, a ich wyniki regularnie ogłasza na łamach specjalistycznych pism, między innymi kwartalnika "Muzyka". Jego wszechstronna muzyczna praktyka podbudowana jest więc także solidnym aparatem teoretycznym. Stawia go to w rzędzie najbardziej wykształconych polskich muzyków.
Nie zaniedbuje także działalności popularyzatorskiej. Od lat kierowany przez niego Kwartet Jorgi prowadzi w szkołach podstawowych i średnich lekcje-koncerty organizowane w cyklu "Prosimfonia". Rychły ma także w swoim popularyzatorskim dorobku serię audycji o muzyce tradycyjnej nadawanych w II Programie Polskiego Radia w 1991 roku. Uczestniczy także w pracach gardzienickiej Akademii Praktyk Teatralnych.
Dyskografia
● 1985 - "Life Kwartet Jorgi", Pronit
● 1985 - "Kwartet Jorgi", Pronit
● 1988 - "Kwartet Jorgi" vol. 1 (tzw. biskupińska), Polskie Nagrania
● 1991 - "Kwartet Jorgi", JAM
● 1991 - "To i Tao", JAM
● 1992 - "Kwartet Jorgi" vol. 1 i 2 (tzw. biskupińska), Polskie Nagrania
● 1994 - "Gędźbowa knieja", Kamahuk
● 1994 - "Quartet" - płyty 1 i 2
● 1995 - "Jorgi - Chopin", Polskie Radio
● 2000 - "Muzyka na trąbkę, gitarę i flet", Folk Magazine
● 2000 - Orkiestra Antyczna: Altmaster, Gardzienice "Metamorfozy - Music of Ancient Greece", Altmaster
● 2002 - "Muzyka na trąbkę, gitarę i flet", Orange World
● 2003 - Orkiestra Antyczna: Homini, John Landels - Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Homini
Bibliografia
Publikacje autorskie:
● Maciej Rychły, "Instrumenty wykopaliskowe jako podstawa dla ustalania diachronii systemu muzycznego", "Muzyka" 1986 nr 2
● Maciej Rychły, "O IX-wiecznych instrumentach muzycznych ze słowiańskiej osady w Opolu", "Muzyka" 1987 nr 4
● Maciej Rychły, "Dźwiękowe możliwości wczesnośredniowiecznych piszczeli kościanych z Kruszwicy", "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 1987
● Maciej Rychły, "Gardzienickie metamorfozy. Moja praca i tęsknoty" nr 9, "Krasnogruda" 1998
● Maciej Rychły, "Rzecz o samorodności kultury albo twórca ludowy - pewien rodzaj małpy", "Czas Kultury" 1999 nr 1)
Autor: Tomasz Mościcki, czerwiec 2011, aktualizacja: listopad 2014 (TK)