Jej sztuka została przypomniana w 2006 roku dwiema wystawami retrospektywnymi: "Legalność przestrzeni" w gdańskim Instytucie Sztuki Wyspa oraz "Samoidentyfikacja" w warszawskiej Królikarni. Pierwsza podnosiła kwestię społecznego i politycznego zaangażowania artystki w przeciwieństwie do drugiej, koncentrującej się na pracach konceptualnych.
W tym samym roku zrealizowała performance i instalację w Turbin Hall w Tate Modern w Londynie, które okazały się przełomowym pokazem muzealnym w jej karierze zagranicznej. Sztuka nawiązywała do Poezji Aktywnej z 1971 roku, gdy w przejściu podziemnym na Marszałkowskiej rozrzuciła kilkaset białych liter tworzących jedną ze stron "Ulissesa" Jamesa Joyce'a. Tożsame działanie powtórzyła podczas wernisażu ekspozycji retrospektywnej w Łodzi w 2014 roku. W rozmowie z Dorotą Jarecką dla "Wysokich Obcasów" skomentowała działania w Warszawie:
To nie była sztuka bezpośredniego protestu, ale te litery musiały kojarzyć się z hasłami, które wisiały wtedy na ulicach. […] Gdyby nie Marzec '68, pewnie nie zrobiłabym instalacji na placu Wolności. Chciałam wystąpić na ulicy i powiedzieć, że nie ma wolności, że jest władza przekazywana za pomocą znaków.
Wystawa w Łodzi miała na celu określenie znaczenia jej twórczości dla miejscowej sceny artystycznej. W latach 70. odbyły się tutaj słynne spektakle "Zmiana", "Legalność przestrzeni", których dokumentacje można było zobaczyć podczas ekspozycji. Ponadto prezentowane były przykłady poezji konceptualnej, jeden z filmów z cyklu "Kino Tautologiczne" oraz fotografie. W Łodzi Partum założyła galerię Adres. Artystka mówiła:
To była platforma, która pozwoliła mi się kontaktować z całym światem. Zaczęłam od kartki – manifestu. Wysłałam ją na 150 adresów w Polsce i za granicą, zapraszając do nadsyłania artystycznych propozycji. Przychodziły listy, projekty, zdjęcia, dokumentacje, książki. Wreszcie w ZPAP przestali mnie tolerować. Drażniło ich, że wystawiam prace, które nie są obrazami ani rzeźbami. W 1973 r. zabronili mi działalności. Galerię Adres przeniosłam do domu.
Niepokazywane dotychczas prace Partum z serii "Partytury" z 1984 roku – kolaże wykonane z fotografii, na których naga przybiera erotyczne pozy – zaprezentowano w warszawskiej Galerii Aleksander Bruno w maju 2015 roku.
Instytut Sztuki Wyspa i Alternativa Editions zaprezentowały w 2013 roku publikację monograficzną Ewy Partum pod redakcją Anety Szyłak, Ewy Małgorzaty Tatar i Bereniki Partum. Obszerny tom zawiera bogaty i częściowo dotąd niepublikowany zbiór dokumentów trwającej od nieomal pół wieku aktywności artystki.
Wybrane wystawy indywidualne:
- Warszawa, Galeria Współczesna, 1971; Łódź, Galeria Adres, 1972, 1973, 1974 (performance); Łódź, Muzeum Sztuki, 1972; Warszawa, Galeria Repassage, 1972 (perform); Elbląg, Galeria EL, 1973 (perform); Wrocław, Galeria Awangarda, 1976; Lublin, Galeria Labirynt, 1977, 1981 (perform); Łódź, Galeria Art Forum, 1979 (perform); Warszawa, Galeria Mała, 1980; Poznań, Galeria ON., 1980 (perform); Miastko, Spotkanie Międzynarodowe, 1981 (perform); Kraków, Galeria BWA, 1981 (perform); Warszawa, Dziekanka, 1981, (perform); Łódź, Galeria Podziemna, 1982; Berlin, Galerie Wewerka, 1983 (wystawa retrospektywna); Berlin, Galeria Dialog, 1984 (perform); Bonn, Muzeum Kobiet, 1985, (perform); Badisher Kunstverein, Karlsruhe, 2001, ("Akt myśli jest aktem sztuki" - wystawa retrospektywna); Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2006 oraz Muzeum Narodowe w Warszawie, 2006 (wystawy retrospektywne); Turbin Hall, Tate Modern, Londyn, 2006; ms2, Łódź, 2014 (wystawa retrospektywna)
Wybrane wystawy zbiorowe:
- Biennale Form Przestrzennych, Elbląg, 1971; "W.O.R.K.S., grafika konceptualna 'Czytanie naszego świata'", Calgary, Kanada, 1973; "Prospectiva 74", Sao Paulo, 1974; Międzynarodowa Wystawa "Sztuka Poczty'75" ("Mail Art 75"), Buenos Aires, 1975; Festiwal Filmowy "Film jako film - film jako sztuka", Łódź, 1977; "Quarto", Mediolan, 1982; "Współczesna sztuka polska", Berlin, 1984; "Polska 86", wystawa XX-wiecznej fotografii polskiej, Boston; "Polska czarno-biała", Paryż, 1990; "Bakunin w Dreźnie", Düsseldorf, 1990; "Jesteśmy", Warszawa, 1991; "Primera generación. Arte e imagen en movimiento 1963–1986", Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006/2007; "Manifesta7" w Rovereto, 2008; "Wack! Art and the Feminist Revolution" (MoCA w Los Angeles, 2007 i MoMA PS1 w Nowym Jorku, 2008); "re.act. feminism",Performancekunst der 1960er und 70er Jahre heute, Akademie der Künste, Berlin, 2009; "Gender Check – Rollenbilder in der Kunst Osteuropas", MuMoK – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wiedeń, 2010; "The Promises of the Past" w Centrum Pompidou w Paryżu, 2010; "Intense Proximity", Paris Triennale, Palais de Tokyo, Paryż, 2012; "A Bigger Splash: Painting after Performance", Tate Modern, Londyn, 2012 oraz 18th Biennale of Sydney 2012.
Autor: Ewa Gorządek, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, maj 2004; akt. AW, lipiec 2015.
W 2006 roku odbyły się w Polsce dwie wystawy Ewy Partum: "Legalność przestrzeni" w Instytucie Sztuki Wyspa oraz "Samoidentyfikacja" w Królikarni.
Fotografie prac publikujemy dzięki uprzejmości Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego "Królikarnia". Prace są własnością: Legalność przestrzeni – Fundacja Zbiorów Sztuki Współczesnej Mueum Narodowego w Warszawie, "Poem by Ewa Proust" – Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin, "Hommage a Solidarność" Fundacja Signum Poznań, pozostałe – własność artystki.