Kompozytor, urodzony 7 marca 1977 w Warszawie.

Kompozytor, urodzony 7 marca 1977 w Warszawie
Naukę kompozycji rozpoczął w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Sławomira Czarneckiego. Następnie studiował w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonalił podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego. W 2002 uczestniczył w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1997, 2006) oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2005).
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży Szkół Średnich w Tarnowie za Kwartet smyczkowy nr 1 (1996), w 1997 – wyróżnienie na III Konkursie Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" w Częstochowie za Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997), Grand Prix, Rydwan Apollina oraz stypendium zagraniczne u Matiasa Hermana w Musikhochschule Stuttgart na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Szkół Średnich im. Andrzeja Krzanowskiego za utwór Domine Jesu na chór mieszany (1997) oraz II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na V Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim w Tarnowie za Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową (1997), w 1998 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na III Konkursie Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" za Domine Deus na chór mieszany (1997) oraz III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów w Tarnowie za Etiudę na kwintet fortepianowy (1997), w 1999 – I nagrodę (ex aequo) na 41 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową (1999), w 2000 – I nagrodę (ex aequo) na V Konkursie Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" za Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany (2000), w 2001 – I nagrodę (ex aequo) na 43 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001) oraz I nagrodę na VI Konkursie Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" za Lacrimosę na chór mieszany (2001), w 2002 – IV nagrodę na VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego za Symfonię okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002) oraz I nagrodę (nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Warszawie) na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych za Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001), w 2004 – I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Stadium for piano and string quartet (2003), w 2005 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra" za Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005), w 2006 – I nagrodę za Symfonię nr 2 (2006) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, w 2008 – II nagrodę (ex-aequo) za Exanastasis na orkiestrę (2007) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (2008).
Symfonia okręgów (Symphony of the Circles) Bartosza Kowalskiego-Banasewicza została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury w Zagrzebiu do wykonania na Światowych Dniach Muzyki "Chorwacja 2005", corocznym festiwalu organizowanym przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Ponadto jego utwory były wykonywane na takich festiwalach, jak Warszawskie Spotkania Muzyczne, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Audioart w Warszawie, Laboratorium w Warszawie, Musica Moderna w Łodzi, Gaude Mater w Częstochowie, Uczniowskie Forum Muzyczne w Warszawie, m.in. przez Polską Orkiestrę Radiową, orkiestry filharmoniczne w Kielcach, Katowicach, Częstochowie, Wrocławską Orkiestrę Kameralną "Leopoldinum", Orkiestrę Radia i Telewizji w Zagrzebiu, Lwowską Orkiestrę Kameralną "Leopolis", Schola Cantorum Gedanensis, Chór Polskiego Radia w Krakowie i zespoły: Chamberbrass, Warsaw Brass, Kwartludium.
Tworzy również muzykę do filmów, które były prezentowane m.in. na festiwalach: "Camerimage" oraz "Łodzią po Wiśle". W swym dorobku ma także wiele aranżacji i instrumentacji dzieł zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. Współpracował m.in. z Waldemarem Malickim (aranżacje symfoniczne do programu telewizyjnego "Co tu jest grane" i "Filharmonia Dowcipu") oraz Aliną Mleczko i kwartetem Prima Vista (płyta "La Fiesta").
Bartosz Kowalski-Banasewicz od 2005 pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z instrumentacji i propedeutyki kompozycji. Brał też udział w pracach jury konkursów kompozytorskich organizowanych w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie oraz Konkursu "Musica Sacra".
Ważniejsze kompozycje:
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1996)
- Trzeci Błękit na wiolonczelę i fortepian (1996)
- Cztery utwory na harfę (1996)
- Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową (1997)
- Impresja na skrzypce i fortepian (1997)
- Pastorałki na zespół fletów prostych (1997)
- Tam gdzie kończy się tęcza na obój, klarnet, róg i fagot (1997)
- Domine Deus na chór mieszany (1997)
- Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997)
- Domine Jesu na chór mieszany (1997)
- Zakochany cień na altówkę i kontrabas (1998)
- Oddech Kosmosu na taśmę (1998)
- Amen na chór mieszany (1999)
- Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową (1999)
- Moment na smyczki (1999)
- Etiuda na kwintet fortepianowy (1999)
- Dialog na dwie tuby (1999)
- Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany (2000)
- Ciebie Boże wysławiamy na chór mieszany (2000)
- Si-La na trzy klarnety (2000)
- Kontrsymetrie na 4 perkusistów (2000)
- Cantabile na klarnet solo (2000)
- Etiuda koncertowa na fortepian (2001)
- Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001)
- Lacrimosa na chór mieszany (2001)
- Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001)
- Continuum na małą orkiestrę smyczkową (2001)
- Epizod na orkiestrę symfoniczną (2001)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (Prometheyan String Quartet) (2001)
- Atmosfery na taśmę (2001)
- Kwartludium I na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2002)
- Symfonia okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002)
- Soul of the Old Machines na taśmę (2002)
- Przeistoczenia na taśmę (2002)
- Kwartludium II na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2002)
- Krople wspomnień na pajęczej sieci czasu na fortepian (2002)
- Ave Maria na chór mieszany (2003)
- Fanfarodia na orkiestrę kameralną (2003)
- Dies Irae per coro ed orchestra (2003)
- Stadium for piano and string quartet (2003)
- Kwartludium III na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2004)
- Kwartet smyczkowy nr 3 'Quarthesis' (2004)
- Barwy podhalańskie na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2004)
- Suita kolędiana na chór i orkiestrę kameralną (2004)
- The Study of Space II na orkiestrę smyczkową (2005)
- Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005)
- Constellations na dwie marimby i warstwę elektroniczną (2005)
- Fanfara Jubileuszowa ZKP na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005)
- Światłość na chór do słów Barbary Czerwonki (2005)
- Sploty chaosu na dwa fortepiany (2005)
- Kum i Kuma na chór (2005)
- Tkaninus na orkiestrę kameralną (2006)
- Recordare na chór i orkiestrę symfoniczną (2006)
- Gdzie jest kot na chór żeński (2006)
- Symfonia nr 2 (2006)
- Czwarty Błękit na wiolonczelę i fortepian (2006)
- Gniew Wiatru na saksofon i małą orkiestrę (2006)
- Symmetric Visions for orchestra (2006)
- Crubleled Music for orchestra (2006)
- Brass Concerto na kwintet dęty i orkiestrę symfoniczną (2007)
- Kornetyzacje na kornet i elektronikę (2007)
- Exanastasis na orkiestrę (2007)
- Cantabile II na klarnet i beat-box (2008)
- Mała polska muzyka na smyczki (2008)
- Improfonium I, improwizacja kontrolowana (2008)
Strona internetowa kompozytora: www.BartoszKowalski.com
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, wrzesień 2003; aktualizacja: grudzień 2008.
bartosz kowalski
muzyka chóralna
muzyka sakralna
umfc
choir music