W tym samym roku dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Patanowska zrealizowała swoją pierwszą serię produktów wzorniczych "REdesigny". Inspiracją do powstania obiektów stały się przedmioty oddane artystce przez innych. Przedmioty już im niepotrzebne, choć jednocześnie takie, których z jakiegoś powodu nie chcieli się od tak pozbyć. Redefiniowanie tych przedmiotów przy wsparciu Zakładów Porcelany Stołowej Lubiana pod Kościerzyną zaowocowało projektami dostrzeżonymi w konkursach: "Make me!" 2012 organizowanym przez Łódź Design Festiwal i "Young Design" 2012 prowadzonym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie oraz serii wystaw "Unpolished" eksponujących polski design zagranicą.
Alicja Patanowska mówi, że interesują ją fabryki oraz wiedza i umiejętności tych, którzy całe swoje zawodowe życie oddają zgłębianiu tajników procesu produkcji. "Pracownicy fabryk to skarbnica wiedzy. Najwięksi fachowcy. Cisi mistrzowie." Alchemia ceramiki kryje się bowiem w zrozumieniu materiału i technologii. To połączenie pracy ręcznej na kole garncarskim z nowoczesnym fabrycznym odlewaniem, jak w "Tubo Motus". To korzystanie z fragmentów historii, by nadać im nowe życie – "Plaster". To innowacyjne połączenia i otwieranie na nowe konteksty, jak w "Ścierankach-Rysowankach" pokrytych natryskowo farbą tablicową, gotowych, by na nich zostawić indywidualny ślad naszej ręki. Talerze te – wyróżnione w konkursie "Młodzi na Start" organizowanym przez pismo "ELLE Decoration" – przeznaczone dla dzieci, służą pobudzaniu wyobraźni. W projekcie obok aspektów edukacyjnych ważne jest wykorzystanie talerzy z odzysku (takich, które przez fabrykę uznane zostały za odpady) i odwołanie się do dawnej tradycji wieszanych na ścianie talerzy dekoracyjnych.
W "Babeczkach" również obecna jest inspiracja tradycją - wielobarwnością polskich strojów ludowych. Pasek koloru rodem z folkloru łączy się z czystością porcelany jedynie ujmując w ramy formy o kształcie postaci kobiecej w kloszowanej ludowej spódnicy. Ten zabieg formalny wzmacnia znaczenie tytułowych „babeczek”, które kojarzymy z formowaniem babek z piasku w dzieciństwie. Odlane w porcelanie zestawy naczyń deserowych służą ponownemu odlewaniu, tym razem galaretek. Proces przenosi się z fabryki do kuchni.
Projekt "Plantacja" powstał na kanwie obserwacji życia nocnego Londynu. Spacerując po ulicach metropolii wczesnym rankiem projektantka zbierała pozostawione szkło, butelki i szklanki. Następnie wkomponowała w nie porcelanowe element, które umożliwiają hodowanie w nich roślin, poczynając od kiełki po rośliny dekoracyjne. Przezroczystość szkła umożliwia obserwowanie wzrostu roślin, tak ich korzeni, jak i części nadziemnej.
W pracach Alicji Patanowskiej widać, jak ważne są dla niej interakcje. Interakcje z ludźmi. Interakcje z przedmiotami. Wymiana myśli, która dokonuje się w czasie tworzenia przedmiotu i kiedy zyskuje on swoje życie w kontakcie z odbiorcą. Wizualna prostota jej prac, zarówno użytkowych, jak i dekoracyjnych, kryje w sobie dużo odniesień osobistych i kulturowych.
Wybrane nagrody:
2014
- The Charlotte Frazer Award 2014, Royal College of Art, Londyn
2013
- InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013, Royal College of Art, Londyn
- Nominacja do One Year On/New Designers, Design Business Centre, Londyn
2012
- Make me! Łódz Design Festival 2012, Łódź
2011
- ART OF PACKAGING , zwycięzca, kategoria Free Style – Debuts, Poznań
- Finalna selekcja dla Young Design’12, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
- Young at the Start” ELLE Decoration, wyróżnienie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
- 57 Biennale of Faenza, Faenza, finalna selekcja
2010
- 1 sza nagroda "Innovative artwork" Championship", Mondial Tornianti 2010, Argilla – Faenza
Wybrane wystawy:
2014
- · GRADUATE EXHIBITION 2014, Royal College of Art, Londyn
- · INFORM, BLITZ Gallery, Malta Design week, Valletta, Malta
- · Work-In-Progress Show 2014, Royal College of Art, Londyn
2013
- Art Food, Flow Gallery, London Design Festival 2013, Londyn
- Polska! Folk, Sofia Design Week 2013, Sofia
- Women’ design, The Polish Museum in Rapperswil, Szwajcaria
- Women’ design, Zamek Cieszyn
- New Talent, DMY International Design Festival Berlin
2012
- Use It!, International Ceramics Center, Bolesławiec
- · UNPOLISHED 15 – Muzeum Nationale de Arta Contemporana, Bukareszt, Romania
- · Art Reviev SURVIVAL 10, Oławka Stadium, Wrocław, Poland
- · UNOPLISHED 14 – Korea Fundation Cultural Center Gallery, Seoul, Korea
- · UNPOLISHED 13 – Centre Meridional de I'Architecture et de la Ville, Tuluze (France)
- · New tradition? Craft and Design, Zamek Cieszyn
- · UNPOLISHED 12, World Design Capital Helsinki 2012, Muzeum Designu, Helsinki
2011
- · Polish Design, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warsaw, Poland
- · UNPOLISHED 11, Hong Kong
- · 57° Biennal Premio Faenza, Międzynarodowe Muzeum Ceramiki, Faenza
- 2010
- Incrementum, Helsinki
- Ceramica storia di donne, Międzynarodowe Muzeum Ceramiki, Faenza
- Weź sztukę, BWA Awangarda, Wrocław
Autorka: Krystyna Łuczak-Surówka, wrzesień 2013. Aktualizacja AM, lipiec 2016.