Szymanowski Quartet i dorobek fonograficzny
Historia zespołu sięga 1995 roku. Od samego początku kwartet cieszył się przychylnymi opiniami krytyków i publiczności, zespół odwiedził najsłynniejsze sale koncertowe świata. Od 2014 roku artystka została prymariuszką w składzie Szymanowski Quartet. Repertuar warszawskiego ansamblu skupia się na muzyce wieków XIX i XX – szczególne miejsce w ich programach zajmuje muzyka Albana Berga i ich patrona – Karola Szymanowskiego. Muzycy sięgają też po utwory dawniejsze, jak i te i współczesne. Przywiązują dużą wagę do prezentowania kompozytorów z Europy Środkowej i Wschodniej: Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Sofii Gubajduliny oraz Mieczysława Wajnberga.
Od chwili dołączenia Agaty Szymczewskiej do kwartetu, zespół nagrał wspólnie m.in. kwintety fortepianowe Ignacego Friedmana i Ludomira Różyckiego (wraz z Jonathanem Plowrightem dla wydawnictwa Hyperion) i album "Les Vendredis" (SWR Music) inspirowany repertuarem piątkowych koncertów organizowanych przez petersburskiego wydawcę muzycznego Mitrofana Bielajewa pod koniec XIX wieku. Wśród innych płyt z muzyką kameralną, na których możemy usłyszeć Agatę Szymczewską, szczególnie warto wymienić dwa albumy o prawdziwie gwiazdorskim składzie. Pierwszy z nich, poświęcony jest muzyce Grażyny Bacewicz – Szymczewska występuje tu u boku Krystiana Zimermana, triumfatora Konkursu Chopinowskiego z 1975 roku, Kai Daczanowskiej, Ryszarda Groblewskiego i Rafała Kwiatkowskiego. Drugi z nich to płyta DVD – rejestracja "Kwintetu fortepianowego g-moll" op. 34 Juliusza Zarębskiego, na którym skrzypaczce towarzyszy zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego z 1965 roku, Martha Argerich oraz Bartłomiej Nizioł, Aleksander Nieustrojew, i Lyda Chen (NIFC).
W 2017 roku, dekadę po zwycięskim Konkursie Wieniawskiego, ukazał się autorski album artystki – "Modern Soul" (CD Accord) – zawierający nagrania sonat skomponowanych na skrzypce i inne instrumenty przez polskich kompozytorów młodego i średniego pokolenia: Ignacego Zalewskiego ("Sonata na skrzypce i fortepian"), Mikołaja Majkusiaka ("Sonata na skrzypce i akordeon"), Marcin Markowicz ("Sonata na skrzypce i fortepian") i Aleksandra Nowaka ("Sonata w trzech nastrojach na skrzypce i gitarę"). Marcin Trzęsiok w omówieniu programu płyty pisał: "Mimo że wszystkie nawiązują do neostylistyk modernizmu i postmodernizmu, każda z sonat odznacza się osobnym tonem i wprowadza słuchacza w odmienny labirynt formy, w którym chodzi o coś więcej niż tylko estetyczną grę. Wypowiedzieć treści wyrafinowane językiem przystępnym – oto osiągnięcie wysokiej próby". Dorota Szwarcman w recenzji opublikowanej na łamach "Polityki" podsumowywała: "W sumie: dzieła niezbyt awangardowe, raczej przystępne, a na pewno dobrze napisane".
W 2022 roku Agata Szymczewska niespodziewanie weszła w świat jazzu. Co prawda nie improwizuje, nadal gra zgodnie z zasadami klasycznego rzemiosła, występuje jednak w towarzystwie kwintetu jazzowego. Płyta "Legend" Adam Bałdych Quintet poświęcona jest twórczości Henryka Wieniawskiego. Zapytana, co sprawia jej największą trudność w tej współpracy, odpowiedziała: "wszystko".
Brzmienia są zupełnie nowe, tak jak ustawienie w przestrzeni sceny i okablowanie. Adam i jego muzycy pewnie nawet tego nie zauważają – mnie ciągle coś się odpinało, plątało. Czasami uszy mi puchły od talerzy perkusyjnych. To dość stresujące momenty. Tym bardziej, że przebywam wśród osób żyjących tym na co dzień. Ich naturalność mnie zawstydzała. Ale to tylko szczegóły. Wiedziałam, że chcę to zrobić i musiałam się przyzwyczaić. Wejście w świat swobodnej wypowiedzi muzycznej, przy ciągłym trzymaniu klasycznej dyscypliny, jest dużym wyzwaniem. Cały czas się uczę.
Działalność pedagogiczna
Wyjątkowo istotnym punktem działalności zawodowej skrzypaczki jest działalność pedagogiczna. Agata Szymczewska jest wykładowczynią Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, uczy także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Skrzypaczka współpracuje z wieloma szkołami muzycznymi I i II stopnia w całym kraju. Prowadzi liczne wykłady, zajęcia mistrzowskie i lekcje pokazowe w wielu miejscach w Polsce oraz za granicą. Gościła m.in. na amerykańskich uniwersytetach (UCLA w Los Angeles, NEC i MIT w Bostonie), uczelniach chińskich (Central Conservatory of Music w Pekinie, Szanghaju, Kantonie, Shenyang) i Ameryki Łacińskiej (Santiago de Chile, São Paulo). Regularnie współpracuje z Zimową Akademią Muzyki w Lusławicach, Międzynarodowymi Kursami Muzycznymi im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, Morningside Music Bridge w USA oraz Międzynarodowymi Kursami Skrzypcowymi im. Tadeusza Wrońskiego w Nałęczowie.