"Pierwszy kwartet smyczkowy" Grażyna Bacewicz skomponowała w 1938 roku roku. Jego premiera odbyła się w 1939 roku w Paryżu, gdzie studiowała kompozycję (u Nadii Boulanger) i grę na skrzypcach (u André Toureta i Carla Flescha).
"Drugi" powstawał w płonącej Warszawie, został ukończony w 1943 roku.
"Trzeci" (1947),
"Czwarty" (1947) i
"Piąty" (1955) to kwartety napisane w niełatwej dla poszukujących artystów epoce socrealizmu.
"Szósty" (1960) pojawił się razem z nową muzyce w Polsce, nawiązywał do dodekafonii i został zaprezentowany podczas czwartej Warszawskiej Jesieni.
Ostatni,
"Siódmy kwartet smyczkowy" został ukończony w 1965 roku, rok później na zamku w Łańcucie wykonał go po raz pierwszy bułgarski Dimov Quartet.
''Bacewicz, tak jak jej lepiej znani koledzy tacy jak
Witold Lutosławski i
Andrzej Panufnik, skupia się nie tylko na traumach związanych z politycznymi i wojennymi przejściami ich czasów, zajmuje się również zmianami stylistycznymi zachodzącymi w muzyce XX wieku. Jej kwartety smyczkowe są barometrem tych zmian'' - pisze w tekście wprowadzającym do płyty Adrian Thomas.
Grażyna Bacewicz urodziła się w 1909 roku w Łodzi, w polsko-litewskiej rodzinie. Muzykę (grę na fortepianie i skrzypcach oraz kompozycję) studiowała najpierw w rodzinnym mieście, później w Warszawie (kompozycję w klasie
Kazimierza Sikorskiego, grę na skrzypcach pod kierunkiem Józefa Jarzębskiego i grę na fortepianie u Józefa Turczyńskiego), aż w końcu dotarła do Paryża.
Pierwsze sukcesy odnosiła nie jako kompozytorka, lecz jako skrzypaczka. W 1935 roku otrzymała pierwsze wyróżnienie na 1. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Warszawie; współpracowała z Orkiestrą Polskiego Radia, zorganizowaną przez Grzegorza Fitelberga, w której grała partię pierwszych skrzypiec. Praca w orkiestrze dała jej możliwość wzbogacenia wiedzy o instrumentacji. W latach 50. poświęciła się prawie wyłącznie kompozycji i nauczaniu.
Szczególne miejsce w twórczości Grażyny Bacewicz zajmuje muzyka na instrumenty smyczkowe. Oprócz kwartetów smyczkowych napisała też siedem koncertów skrzypcowych, dwa koncerty wiolonczelowe i koncert altówkowy. Poza tym stworzyła pięć sonat na skrzypce i fortepian oraz dwie sonaty na skrzypce solo.