Tekst zamieszczony na okładce książki, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Lampa i Iskra Boża:
Wystarczyłoby tych zjawisk na poezję, w której i z którą można dyskutować. Byłoby czym zastąpić poezję, którą zwolennicy określają jako "zrozumiałą" bądź "egzystencjalną", szukając w tych określeniach synonimów prawdy, a którą sam bym wolał nazywać po prostu "schematyczną". A brak dyskusji, brak nawet pola do niej, jest prostym skutkiem tego schematyzmu. Dopóki autorzy, których przedstawiam tu jako nieoswojonych, są raczej w cieniu niż w centrum uwagi, dopóty będziemy mieć w poezji to, co jeden z bohaterów Stanisława Lema określał dźwięcznym mianem "mli-mli".
Z recenzji w Biblionetce:
Mimo wycinkowości tego krajobrazu [polskiej poezji] oraz rozbuchanego języka Kozioła, książka jest niezwykle spójna i przejrzysta. Nie tylko na poziomie ogólnej struktury ('Przerwane procesy' składają się z 6 mniej więcej równych części poświęconych osobnym zagadnieniom): każdy akapit zawiera osobną myśl (…), w dodatku konsekwentnie kontynuowaną w następnym akapicie. Takiej dyscypliny myślenia ze świecą szukać…
(…)
[autor buduje] wizję tego, w jakim kierunku nasza współczesna poezja powinna się rozwijać. Jest maksymalistą, upomina się o to, żeby poezja miała znaczenie. Z tego powodu obrywa się rozmaitym nurtom: Kozioł piętnuje wciskanie do tekstu ego autora, religijność 'prawowierną' wedle schematów, rewolucyjny żar prostych tez społeczno-politycznych czy klasycyzm zrzekający się własnego głosu na rzecz Przeszłości jako ostatecznego autorytetu. Niecierpliwie i głośno domaga się takiej mowy poetyckiej, z którą można dyskutować samodzielnie. Podaje nawet pozytywne przykłady każdego z istniejących poetyckich stylów. Brzytwę ma tylko w jednej ręce, w drugiej trzyma konewkę, którą troskliwie podlewa co bardziej obiecujące krzaczki.
"Przerwane procesy" to książka wymagająca zanurzenia się w treść, ale w zamian dająca sporo czytelniczej satysfakcji – a na dodatek także orientację, co się ostatnio dzieje z poezją w języku polskim. (www.biblionetka.pl)
Prezentacja książki odbyła się w trakcie Manifestacji Poetyckich 2011 (www.manifestacjepoetyckie.sdk.pl):
Jaką poezję parafrazuje Jacek Dukaj? Komu kłania się Jacek Dehnel? Jak zostać melancholikiem? Kim Maria Cyranowicz byłaby przed wojną? Kto wymieni krtań Marcinowi Sendeckiemu? Co Bartłomiej Majzel ma wspólnego z literaturą francuską? Gdzie Wojciech Wencel pisze po kalwińsku? Czy Baczewski jest teologiem ateizmu? Czy postpoezja jest postna? O czym traktują traktaty konstrata? Co Adam Kaczanowski myśli o rodzinie? Jak Justyna Bargielska prowadzi obserwację uczestniczącą? Jak wyglądały debiuty anno domini 2009? Czy Julka Szychowiak czytała Celana? Czy Bianka Rolando pisze po staropolsku? Jak Wikipedia stworzyła tomik Jarosława Lipszyca? Dlaczego Andrzej Szpindler pije środek do przetykania rur? Co Roman Honet ma wspólnego z pierwszym chat botem? Czy Jacek Gutorow został sielankopisarzem? Jak zamknął się neolingwizm? Co zrobili łączniczce? Czemu wy o tym pisać nie chcecie, panowie?
Właśnie. 'Przerwane procesy' to książka o poezji, której się nie interpretuje, a która dawno zasłużyła na coś więcej niż medialny bełkot. To książka z pytaniami, odpowiedziami, prowokacyjnymi tezami i dużą ilością rozważań o pojedynczych słowach w wierszu. To książka, która wiersze traktuje poważnie: jako technikę dyskusji, nie zaś kolekcję motyli.
Paweł Kozioł (ur. 1979) – poeta, krytyk literacki, badacz literatury staropolskiej, specjalizujący się w średniowiecznych kronikach. Także autor programów szachowych, projektant stron www oraz tłumacz. Współpracuje z miesięcznikiem "Lampa", Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie oraz serwisem eKorekta24. Współredaktor kwartalnika literackiego "Wakat". Opublikował tomy poezji "Czarne kwiaty dla wszystkich" (2003), "Wpław" (2005), "Low Fidelity. Hiperpoemat" (2007, poemat hipertekstowy), "Uwaga, nie ma takiej fali" (2008), "Metale ciężkie" (2010); antologię "Gada !zabić? pa]n[tologia neolingwizmu" wraz z Marią Cyranowicz (2005).
Paweł Kozioł
"Przerwane procesy. Szkice o poezji najnowszej"
Wydawnictwo Lampa i Iskra Boża, Warszawa, listopad 2011
150 x 210, 326 ss., miękka oprawa
ISBN:978-83-89603-91-3