Ciekawostką jest wewnętrzny dziedziniec, który, podobnie jak w przypadku gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej może być wykorzystywany jako przestrzeń dla wystaw, spektakli, instalacji artystycznych czy kiermaszy. Jak przyznają architekci, założenia te korespondują z ideą formy otwartej
Oskara Hansena, która zrodziła się m. innymi w murach Akademii.
W kompleksie znalazły się aula, sale wykładowe, pracownie i pomieszczenia techniczne. Mieścić się w nim będą wydziały: Rzeźby, Sztuki Mediów i Scenografii, Zarządzania Kulturą Wizualną, Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki oraz Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji.
Łączna wartość inwestycji to 54,6 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego - 34,1 mln zł.
Pęknięta bryła: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
Prosta, klasyczna, sześcienna bryła zaprojektowana przez fińskiego architekta Rainera Mahlamäkiego stanęła w ubiegłym roku na warszawskim Muranowie, dokładnie naprzeciwko pomnika Bohaterów Getta, w samym sercu dawnej żydowskiej dzielnicy. Fasada budynku jest obłożona szklanymi panelami, na których hebrajskimi i łacińskimi literami napisano słowo "Po-lin", co po hebrajsku znaczy Polska, a według legendy o żydowskich uchodźcach, którzy dotarli do ziem polskich także "spocznij tutaj". Architektonicznie muzeum jest metaforą żydowskich losów w Polsce. Szczególne znaczenie ma hol przecinający wnętrze muzeum. O tej wyrwie Mahlamäki mówi, że może nawiązywać m.in. wód Morza Czerwonego rozstępujących się przed Żydami w drodze do Ziemi Obiecanej, lub do rozproszenia diaspory żydowskiej po świecie, albo tysiąca lat w Polsce przerwanych Zagładą.
Byliśmy już w środku i tuż przed wielkim otwarciem wystawy głównej zapraszamy na multimedialny spacer po tysiącletniej historii obecności Żydów w Polsce.
Budynek został uhonorowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodą za najlepszy obiekt zrealizowany w 2013 r. Wyróżnienie przyznano za "wybitną kreację przestrzeni gmachu publicznego”. Wielkie otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin już 29 października 2014.
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Ukończony w 2013 roku gmach Europejskiego Centrum Muzyki w małopolskich Lusławicach zaprojektował Marek Dunikowski ( DDJM Biuro Architektoniczne). Nie ma tu żadnych ekstrawagankich form, jest za to nawiązująca do otwartego pejzażu lekkość parkowych pawilonów. Część budynku obrastają pnące rośliny, a całość obiega kolumnada ze smukłych drewnianych elementów, która w zamierzeniu projektantów nawiązuje do portyków polskich dworków. Klimat wprowadzają także tradycyjne materiały; drewno, szkło i rodzimy kamień. W takich warunkach pod okiem wybitnych pedagogów dojrzewają młode talenty z całego świata.