Wielkie pozamuzyczne dzieło Krzysztofa Pendereckiego – ogród w Lusławicach – stało się inspiracją do stworzenia specjalnej platformy cyfrowej poświęconej kompozytorowi. PendereckisGarden.pl, podobnie jak prawdziwy ogród, będzie rozkwitał – z czasem zostanie wzbogacony o nowe treści, przestrzenie i funkcjonalności.
"Niezwykle cieszę się z premiery Ogrodu, projektu poświęconego dwóm zamiłowaniom mojego męża – muzyce i przyrodzie. Wierzę, że inicjatywa Instytutu Adama Mickiewicza przybliży międzynarodowej publiczności jego świat i jego wielką indywidualność, a kolejnym pokoleniom twórców pozwoli się nimi inspirować" – mówi Elżbieta Penderecka.
"Ogród to miejsce. Tak właśnie myślimy o tym projekcie. Nie strona, nie portal, tylko miejsce spotkania z Krzysztofem Pendereckim i z tymi, których inspirował. Z jego twórczością i pasją. To przestrzeń do poszerzenia swojej wiedzy i wrażliwości artystycznej, ale też miejsce wytchnienia. Odbiorcy mogą sprawdzić, co łączy "Dies irae" Pendereckiego z "Guerniką" Picassa, posłuchać koncertu w amfiteatrze, poznać gatunki drzew w ogrodzie w Lusławicach, a w przyszłości <<spacerować>> w ogrodowym labiryncie" – mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.
Projekt, przygotowany również w języku angielskim, skierowany jest do odbiorców z całego świata; do melomanów, ale też tych, którzy muzykę Krzysztofa Pendereckiego znają tylko z filmów Davida Lyncha czy Stanleya Kubricka lub nie znają jej wcale.
"Ogród Pendereckiego" zapewnia wszechstronny przegląd spuścizny kompozytora, prezentując skalę oraz znaczenie kulturowego fenomenu muzyki Pendereckiego, która krzyżuje się z wieloma gatunkami, w tym z muzyką filmową, rockiem, jazzem, muzyką klasyczną i elektroniczną. Świadectwo fenomenu muzyki Pendereckiego dali sami artyści: Hania Rani, Max Richter, Robert Piotrowicz, Skalpel, Paweł Romańczuk, Jeajoon Ryu i Piotr Orzechowski, tworząc na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza dzieła poświęcone pamięci kompozytora. Nowe, krótkie utwory – dźwiękowe, wizualne i audiowizualne – składają się na pejzaż cyfrowego ogrodu, w którym Pendereckiego wspominają między innymi: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Jeajoon Ryu, Katarzyna Budnik-Gałązka, Szymon Nehring, Janusz Wawrowski i Marcin Zdunik.