Najwybitniejszy polski dramat, najbardziej oczekiwana książka 2013 roku i największy skandal na polskiej scenie. Taki zestaw serwowany przez głośne nazwiska współczesnego teatru : Marcina Libera, Krzysztofa Garbaczewskiego i niepokornego Jana Klatę musi zagwarantować organizatorom WST pękające w szwach teatralne sale. "Wesele" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy to zdaniem recenzentki "Polityki" Anety Kyzioł opowieść o polskim kompleksie niedorastania do Historii, "Kronos" Garbaczewskiego to z kolei rzecz o hipokryzji, ale też o pamięci, którym reżyser potwierdza swoją pozycję jednego z najoryginalniejszych twórców polskiego teatru. I na koniec - jedna z najważniejszych scen w kraju - krakowski Stary Teatr, który stał się świadkiem twórczych i kontrowersyjnych poszukiwań Jana Klaty zakończonych awanturą o teatr, która szerokim echem odbiła się w całej Polsce.. Spektakl "Do Damaszku" rozpoczął w Krakowie sezon poświęcony Konradowi Swinarskiemu. 7 kwietnia do zobaczenia w Warszawie.
Fantastyczny "Lód" Teatru Provisorium
"Lód", fot. Maciej Rukasz/ Centrum Kultury w Lublinie
Tempo powieści Jacka Dukaja i spektaklu w reżyserii Janusza Opryńskiego dyktują intrygi polityczne, kryminalne zawiłości i fascynujące postaci .
"Lód" to jedno z najwybitniejszych dzieł Jacka Dukaja - próba stworzenia alternatywnego świata, z inną fizyką, techniką i historią, a nawet logiką. Jest 1924 rok. W wyniku upadku meteorytu tunguskiego świat spowija Lód. Historia zamarzła. Na świecie pojawiły się dziwne formacje lodowe - Lute. Polska ciągle pozostaje w niewoli rosyjskiej. Gdzieś daleko na Syberii Piłsudski wysadza pociągi. Rzeczywistość dzieli się na dwa zwalczające się stronnictwa - liedniaków, tych, którzy są za zamrożeniem i ottiepielników, tych, którzy chcą odmrozić świat. Główny bohater Benedykt Gierosławski, nieudany filozof, logik, matematyk, nałogowy hazardzista, zostaje najęty przez Ministerjum Zimy by pojechać na Syberię z misją odszukania swojego ojca, który został tam zesłany. Mają wspólnie odmrozić świat. Z recenzji w Gazecie Wyborczej: "
"(…) Ważnym i widocznym elementem przedstawienia jest zespołowość i współodpowiedzialność za spektakl, których Opryński konsekwentnie wymaga od swoich aktorów. Bez krzty gwiazdorstwa, popisów i grania „pod publiczkę”. Widz odnosi wrażenie, że występujący doskonale znają swoje miejsce i posłusznie realizują polecenia reżysera. Nie warto zatem rozczłonkowywać obsady aktorskiej i oceniać każdego z osobna, bo wszyscy w swoich rolach są co najmniej bardzo dobrzy. Każda, nawet najmniejsza kreacja jest dojrzała, wypracowana i przemyślana."
Więcej o tym spektaklu piszemy w artykule : Provisorium wystawya "Lód "Dukaja
Lalki, bracia Grimm i roboty
"Dziób w dziób", fot. Piotr Frąckiewicz
Obok starannie wyselekcjonowanych przez Zdzisława Pietrasika przedstawieńn dla dorosłych, nie zabraknie też propozycji dla najmłodszej widowni, którą w świat dźwięków, kolorów i teatralnej iluzji i opowieści wprowadzi m.in. Wrocławski Teatr Lalek i poruszający temat inności spektakl "Wąż". O byciu w grupie i trudnej sztuce rozwiązywania konliktów opowie dzieciom wielokrotnie nagradzana dramatopisarka Malina Prześluga i Teatr Baj Pomorski w spektaklu "Dziób w dziób". Jak pisza krytycy, jest tu i groźnie i dowcipnie, ciepło i ostro zarazem, jest tez mądrość jednostki i głupota grupy. To głośny protest przeciwko udowadnianiu swoich racji tylko siłą.
Dawno nie widziana w Warszawie szczecińska Pleciuga przywiezie "Bajki Samograjki" w reżyserii Anny Augustynowicz. - To Jan Brzechwa w zupełnie innym tempie i rytmie. Odkrywa przed dziećmi istotę teatralności, język, klimat, rytm, temperaturę, ruch sceniczny 0 zachęca Marek Waszkiel, lalkarz, pedagog, znawca teatru dla njmłodszych i kurator Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych. - to spotkanie z wierszem, który pobudza dziecięcą wyobraźnię w teatrze - recenzowała Ewa Podgajna w Gazecie Wyborczej. Jak zapowiada Waszkiel, powróci też klasyczny teatr lalek, pełen urody plastycznej, świetnej animacji lalkowej i teatralnej iluzji.
"Bajki samograjki", Teatr Lalek Pleciuga, fot. Karolina Machowicz
W przedstawieniu "Brzydkie kaczątko" na podstawie basni Hansa Christiana Andersena i w interpretacji gdańskigo Teatru Miniatura, na scenie stanie prawdziwy warsztat cieni, a widzom i aktorom towarzyszyć będzie grana na harfie na żywo muzyka. Jak mówią twórcy: "Temat odmienności i niedopasowania, poszukiwania tożsamości, a jednocześnie miejsca przynależności to temat uniwersalny. Przypominamy, że inne nie znaczy brzydkie. Dlatego tak ważne jest, żeby dzieci zapamiętały tę opowieść i znaczenia, które ze sobą niesie. Swoje spektakle dla dzieci zaprezentują w warszawskim Teatrze Dramatycznym także teatr "Maska" z Rzeszowa oraz Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" z Kielc.
"Brzydkie kaczątko", fot. materiały prasowe
Romantyczny Trela, Szapocznikow i duch słowiańszczyzny
34. edycja WST to oprócz spektakli takze bogaty program wydarzeń towarzyszących. Wśród najciekawszych znalazły się m.in. wystawa plakatów firmujących dotychczasowe edycje festiwalu warsztaty, koncert kolektywu dj-skiego Niewinni Czarodzieje, spektakl Teatru Robotycznego oraz koncert "Jerzy Trela. Monologi" w Kościele Pokamedulskim. To, jak piszą organizatorzy, spotkanie jednego z najwybitniejszych interpretatorów tekstów romantycznych oraz światowej sławy kompozytora muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera. "Najsłynniejsze polskie monologi romantyczne złożą się na aktorski "portret wielokrotny" Jerzego Treli. Nieprzemijające piękno tekstów Wyspiańskigo, Mickiewicza i Norwida" uobecnią się w opowieści nie tylko o doświadczeniu narodu, ale i intymnej historii aktora i jego artystycznej drogi"- czytamy w materiałach prasowych.
Swój najnowszy spektakl dedykowany Alinie Szapocznikow i komentujący życie i dzieło najważniejszej polskiej rzeźbiarki XX wieku pokaże Barbara Wysocka, nagrodzona Paszportem Polityki reżyserka operowa i teatralna. Wysocka śledzi motywy obecne w sztuce Szapocznikow i przekłada je na język sceny. Stara się określić, jakie są możliwości funkcjonowania dla kobiety-artystki, która z jednej strony nie chce być definiowana przez swój wygląd i swoją płeć, a z drugiej ma świadomość tego, ze jej własna cielesność jest punktem, od którego zaczyna się każda opowieść. - tłumaczą organizatorzy. Spektakl "Szapocznikow. Stan nieważkości/no gravity" powstał w koprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i wrocławskim Teatrem Polskim. W roli głównej wystąpi sama reżyserka oraz dobrze znany wrocławskiej publiczności Adam Szczyszczaj.
Odbędzie się także seria koncertów: "Moc głosu" poświęcona tradycyjnemu śpiewowi, główniej wschodniej Słowiańszczyzny. Do tańca zagra kapela Janusza Prusinowskiego, teatr piosenki Ani Brody dedykowany namłodszym widzom oraz "Grunt to forsa" Grupy Teatralnej Warszawiaki - muzyczne przedstawienie oparte na przedwojennych warszawskich szlagierach.
Malabar. fest!
Scena z przestawienia "Mistrz i Małgorzata", fot. Bartek Warzecha
Przegląd najciekawszych spektakli awangardowej grupy teatralnej Malabar Hotel to to kolejny obowiązkowy punkt w festiwalowym repertuarze. Swoją nazwę, ta ceniona na całym świecie grupa zawdzięcza Witkacemu.W centrum ich zainteresowania zawsze pozostaje forma, zarówno rozumiana po witkacowsku, jak i ta nawiązująca do teatru plastycznego i lalkowego. Marcin Bartnikowski i Marcin Bikowski od początku zapraszali do udziału w swoich spektaklach twórców o różnych artystycznych rodowodach, doświadczeniach i reprezentujących inne estetyki i sposób myślenia o teatrze.
Na swoim koncie Teatr Malabar Hotel ma ponad 30 nagród i wyróżnień za spektakle, role, kompozycję muzyki i scenografię. Ich przedstawienia widziała publiczność ponad 90 festiwali teatralnych na 4 kontynentach, a teraz także doczekali się prezentacji na najważniejszej teatralnej imprezie w Polsce. Warszawska publiczność zobaczy m.in. spektakl "Alicja?" wg tekstu Marcina Bartnikowskiego i w reżyserii Marcina Bikowskiego, "Matkę" Witkacego, "Głośniej", "Sprawa Dantona. Samowywiad" wg Stanisławy Przybyszewskiej, "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego oraz zrealizowany niedawno na warszawskiej Scenie Przodownik spektakl "Mistrz i Małgorzata", o którym pisaliśmy na Culture.pl
34. Warszawskie Spotkania Teatralne potrwają od 4-14 kwietnia 2014r. Wszystkie spektakle odbywać się będą na scenach Teatru Dramatycznego i Teatru na Woli w Warszawie.
źródło: materiały prasowe, oprac. AL.