Urodziła się 25 lutego 1978 roku w Warszawie. Ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Łodzi (2006), jak i studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (2008). W zakresie wykonawstwa pieśni kształciła się także w Konserwatorium Królewskim w Brukseli u Udo Reinemanna. Jest ponadto absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.
Lilianna Zalesińska jest laureatką polskich i zagranicznych konkursów wokalnych, w tym pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim w Niemczech (Kolonia/Sankt Augustin, 2011), podczas którego akompaniował jej Piotr Szymanowicz. Jeden z jej recitali w Niemczech odbył się pod patronatem światowej sławy śpiewaka Dietricha Fischer-Dieskau. Występowała na wielu festiwalach i wydarzeniach muzycznych w Polsce i zagranicą, m.in. na festiwalu Łódź Czterech Kultur, który otwierała z pianistą Maciejem Grzybowskim, 50. Jubileuszowym Festiwalu w Łańcucie, Forum Musicum, Festiwalu im. A. Didura, festiwalu Chanterelle w Ostrowie Wielkopolskim, Festiwalu Rossiniowskim oraz podczas Max Reger Tage w Niemczech, Les Heures Romantiques we Francji, International Izmir Festival w Turcji i Festiwalu św. Krzysztofa na Litwie. Występowała także w Stambule jako gość Uniwersytetu Bosforskiego, podczas Dni Polskich w Wiedniu, w Salonie Polskim w Pradze, podczas otwarcia Akademii Kameralistyki we Francji oraz z okazji Święta Niepodległości w Helsinkach.
Artystka występowała w koncertach z okazji Roku Haydna we Francji, Roku Chopina (dwa recitale w cyklu "200 koncertów na 200-lecie urodzin F. Chopina"), Roku Mahlera w Polsce (m. in. w Symfonii "Zmartwychwstanie" pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego) oraz Roku Wagnera w Berlinie. Jej wiedeński recital zamykał Rok Lutosławskiego w Austrii. Śpiewała także recital poświęcony twórczości Béli Bartóka na zaproszenie Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie. W 2014 roku z okazji Roku Panufnika prezentowała jego utwory wokalne w Polsce i Finlandii, gdzie również jako pierwsza w tym kraju wykonała utwory Roxanny Panufnik. Wystąpiła w Warszawie z recitalem w dniu setnych urodzin Andrzeja Panufnika w obecności Lady Camilli Panufnik i syna Jeremiego Panufnika
Artystka brała udział w wystawieniach wielu utworów współczesnych, także w światowych prapremierach, m. i.n. podczas wydarzeń organizowanych przez ISCM na scenach Konzerthaus i Haus der Musik w Wiedniu (Festival für junge zeitgenössische Musik, Komponistinnen Marathon, Jeunesse Österreich). Dwukrotnie wystąpiła w koncercie inaugurującym festiwal Warszawska Jesień – z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Pierre-André Valade i Pascala Rophé. Została też zaproszona do udziału w Festiwalu SIMN w Bukareszcie, gdzie wystąpiła z recitalem w cyklu „Prestigious Guest”. Występowała również podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej oraz kilkukrotnie podczas sesji Musica Moderna w Łodzi. Prapremierowe wykonania swoich utworów powierzali jej kompozytorzy polscy, chińscy, belgijscy, rumuńscy i litewscy. Utwory dla Lilianny Zalesińskiej skomponowali m.in. Alicja Gronau, Olga Hans, Monika Kędziora, Artur Zagajewski i chiński kompozytor Dai Bo.
Na scenie operowej zadebiutowała w dziele "Ottone" Georga Friedricha Händela w reżyserii Harry'ego Kupfera (Opera Kameralna w Rheinsbergu). Przedstawienie zostało uznane za artystyczne wydarzenie sezonu. Pokłosiem tego występu było zaproszenie śpiewaczki do wykonania partii tytułowej w pierwszym od 1827 r. wystawieniu opery Giovanniego Balducciego "Boabdil - Re di Granata" (Bad Wildbad, Niemcy). Brała także udział w wystawienu oper "Jaś i Małgosia" Engelberta Humperdincka w Wiedniu oraz "Schlafes Bruder" Herberta Willi w Neue Oper w Wiedniu. Obecnie przygotowuje się do premiery opery „The Turn of the Screw” Benjamina Brittena w Operze na Zamku w Szczecinie.
Lilianna Zalesińska jest laureatką stypendiów artystycznych Ministra Kultury Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji Dr. Roberta i Liny Thyll-Dürr promującej muzyczne talenty.
Źródło: materiały własne artystki; aktualizacja: kwiecień 2016.