Kompozytorka, teoretyk muzyki i pedagog. Urodzona 7 grudnia 1957 w Warszawie.
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego. W latach 1974-86 uczestniczyła w pracach naukowo-badawczych i artystycznych Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki (Instytut Pedagogiki Muzycznej Akademii Muzycznej w Warszawie), współpracując z tak wybitnymi osobowościami jak Barbara Turska i Szabolcs Esztényi.
W 1983 rozpoczęła działalność pedagogiczną. Obecnie wykłada na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wykładała ponadto na Podyplomowych Studiach Sztuki w Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku (2000-2001), podczas kilku edycji Szkoły Matematyki Poglądowej organizowanej przez Akademię Podlaską w Siedlcach oraz na Uniwersytecie Warszawskim (2003-2005). W 2004 dwukrotnie gościła jako wykładowca na Uniwersytecie Zielonogórskim oraz w International Theater Institute w Monachium (Niemcy). W 2005 w ramach programu Sokrates-Erasmus poprowadziła wykłady w University of Arts im. George Enescu w Iasi (Rumunia) na Wydziale Kompozycji, Muzykologii, Pedagogiki Muzycznej i Teatru. Ponadto była gościnnym wykładowcą na uczelniach w Chile: Universidad de Chile w Santiago de Chile, Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
W 1997 przeprowadziła przewód artystyczny I stopnia w dziedzinie kompozycji na podstawie kantaty kameralnej na sopran, mezzosopran, alt, dwa chóry mieszane i orkiestrę kameralną "Afirmacje" (1995). W 2008 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. W latach 1993-99 pełniła funkcję sekretarza Katedry Teorii Muzyki, od 1998 jest sekretarzem Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki, zaś od 2000 także Podyplomowych Studiów Kompozycji warszawskiej uczelni. Od 2001 kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI wieku w Katedrze Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego "Fryderyk". Organizowała i kierowała sesjami artystyczno-naukowymi. Od 2006 jest członkiem Rady Naukowej "Musica Sacra Nova" - pisma poświęconego muzyce sakralnej i myśli humanistycznej.
Alicja Gronau wielokrotnie brała udział w Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, laureatką nagrody specjalnej Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatką Stypendium im. Wawrzyńca Żuławskiego, przyznawanego przez ZAiKS. W 1991 była stypendystką Instytutu Dalcroze'a w Genewie (Szwajcaria).
W 1987 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór "Pentarchia" na kameralną orkiestrę smyczkową (1987), w 1992 - IV nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku zorganizowanym przez Scholę Cantorum Gedanensis za utwór "Mironczarnie II" na chór mieszany a cappella (1992) oraz I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za "Okna" na 23 instrumenty smyczkowe (1992), w 2001 - I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim "Muzyka ogrodowa" zorganizowanym przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego za "Pobłyski" na sopran i orkiestrę kameralną (2001) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ivana Spassova w Płowdiw w Bułgarii za "Invocazione - sinfonia vocale" na chór mieszany a cappella (1998), zaś w 2002 jej opera kameralna "I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella" (2002) zwyciężyła podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego ogłoszonego przez Operę na Zamku z okazji 45-lecia polskiej sceny muzycznej w Szczecinie. Film z premiery tej opery został rekomendowany przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego i reprezentował Polskę na przeglądzie filmów operowych podczas Eighth International Music Theatre Workshop "New Works in Opera and Music Theater" w Monachium (Niemcy), organizowany przez Germany Centre of International Theatre Institute.
Kompozycje Alicji Gronau wykonywane były wielokrotnie w ramach takich cyklów i festiwali, jak Młodzi Muzycy Młodym Słuchaczom (1983), Międzynarodowe Forum Młodych Kompozytorów (1983, 1985, 1987), Warszawskie Dni Muzyki (1983), Zamojskie Dni Muzyki (1985), "Warszawska Jesień" - koncerty Koła Młodych (1985, 1988), Bydgoski Festiwal Muzyczny (1987), Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów (1987, 1994), Laboratorium Muzyki Współczesnej (1986, 1987, 1994, 2005, 2006), Portrety Kompozytorów (2005), Musica Moderna (2005), Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej "Per arte ad astra" (2006), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2006, 2010), Muzyczne pory roku (2007, 2008) oraz za granicą: Szwajcaria (Berno, 2002), Niemcy (Monachium, 2004), Kanada (Ottawa, 2006), Rumunia (Iasi 2006). Zostały wydane na 4 płytach CD. W 1998 płyta "XXIth Century Polish Choral Music" z utworem "Błogosławiony" na trzy chóry mieszane, wydana przez Acte Prealable uzyskała nominację do nagrody "Fryderyk 2001".
W swoim dorobku ma wiele artykułów, referatów i pokazów poświęconych zagadnieniom kreatywnego nauczania, analizie muzycznej i muzyczno-ruchowej oraz technice kompozytorskiej. Jest ponadto współautorką dwóch pozycji książkowych: "Nowe pokolenie kompozytorów polskich" (Bydgoszcz 1988) i "Podstawy metody rytmiki - wybrane zagadnienia i doświadczenia"(Warszawa 1992) oraz autorką "Rytmika w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie" (Warszawa 2004) i "Poemat - Requiem. Forma znacząca" (Warszawa 2007). Jest też redaktorem blisko dziesięciu książek, w tym "Almanachu kompozytorów AMFC" (Warszawa 2004).
Alicja Gronau jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 2009 pełni funkcję sekretarza generalnego) oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Aktywnie działa w warszawskim Klubie Inteligencji Katolickiej. W 2002 wybrano ją do Research Board of Advisors - American Biographical Institut, Inc. Raleigh. North Karolina (Stany Zjednoczone).
Ważniejsze kompozycje:
- "Trzy pieśni na mezzosopran i fortepian" (1980)
- "Przenikanie" na klarnet solo (1981-83)
- "Gioco" per voci e batteria (1982)
- "In tre parte" na orkiestrę kameralną (1982)
- "Mironczarnie I" na sekstet wokalny a cappella (1982)
- "Flowing" na 2 orkiestry (1983)
- "Open" per clarinetto, viola e corno (1983)
- "Kwartet smyczkowy" (1984)
- "Versioni" na 24 wykonawców (1984)
- "Hiob" na chóry i orkiestrę (1986)
- "Pentarchia" na kameralną orkiestrę smyczkową (1987)
- "Passaggio" per batteria (1987)
- "Scena" na perkusistę solo (1987)
- "Wyliczanki" na 6-głosowy chór dziecięcy (1991)
- "Okna" na 23 instrumenty smyczkowe (1992)
- "Mironczarnie II" na chór mieszany a cappella (1992)
- "Paralele" na dwa zespoły orkiestrowe (1993)
- "Progres" na flet solo (1994)
- "Afirmacje", kantata kameralna na sopran, mezzosopran, alt, 2 chóry mieszane i orkiestrę kameralną (1995)
- "Kwartet smyczkowy nr 2" (1996-97)
- "Progres II" na klarnet solo (1997)
- "Wołanie", symfonia wokalna (1998)
- "I co wy na to? Czyli cierpienia nowego Pirandella", utwór muzyczno-sceniczny (2002)
- "Ekspresyjny rytm swobodny. Minimultimedialny happening chwilowy" na improwizujący zespół muzyczno-ruchowy oraz recytatora i taśmę (2003)
- "Naprawdę 'Ciało jako instrument'" na improwizującego solistę muzyczno-ruchowego (2003)
- "Rytm swobody" na dowolny improwizujący zespół (2003)
- "Veni. Illumina. Gloria" per il coro a cappella (2003)
- "Marianiana. Selection for Four" for improvising ensemble (2004)
- "Trzy kotwice: Nadzieja - Miłość - Wiara", cykl pieśni do słów Stanisławy Gronau na sopran, flet, fortepian i perkusję (2005)
- "Improwizacjo! Ty nad poziomy" na solistę muzyczno-ruchowego (2005)
- "Poemat - Requiem" na orkiestrę symfoniczną (2005-2006)
- "Agnezioni" na flet solo (per Agnes) (2006)
- "Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową" [wersja I] (2007)
- "Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową" [wersja II] (2007)
- "Lapidaria" na saksofon sopranowy i altowy oraz skrzypce [wersja I] (2007)
- "Lapidaria" na saksofon sopranowy i altowy, skrzypce oraz improwizujący zespół ruchowy [wersja II] (2007)
- "7 Walców minutowych" na flet i fortepian (2009)
- "Trzy pieśni" na sopran, mezzosopran, alt i kwartet smyczkowy do tekstów psalmów: "O Panie" (Psalm 8), "Niech błogosławi" (Psalm 67), "Dziękczynienie" (Psalm 100 i 29) (2009)
- "Rozmowa dwóch młodych perkusistów: Stasia i Ignasia", duet perkusyjny na 2 ksylofony (2009)
- "Miłe - miłego początki" na zespół improwizujący i ścieżkę dźwiękową [wspólnie z Małgorzatą Krawczak i Aldoną Nawrocką; układ ruchu: Magdalena Wajzner] (2009)
- "Marsz perkusistów" dla dwóch wykonawców na perkusyjne instrumenty niemelodyczne (2010)
- "Last of February" for String Quartet (2010)
- "Anielskie podzwonne" na fortepian z preparacją do słów własnych (2010)
- "Quartango" na marimbę (2010)
- "Sambattro" na 4 perkusistów (2010)
- "Wielki tydzień" na dowolny zespół wokalny i dwie perkusje (2010)
- "Prolog, kwartango i sambartet" na perkusję i smyczki (2010)
- "Drzewo życia", utwór kolektywny z Anną Ignatowicz-Glińską, Magdaleną Wajzner, Małgorzatą Lewandowską, Agatą Chodyrą; multimedialny: muzyka, film, ruch (2010)
- "Agnezioni II" per flauto solo (2010)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2003; aktualizacja: grudzień 2011.