Obok kompozycji chóralnych, stanowiących dominantę w dorobku twórczym Romualda Twardowskiego, istnieje wiele interesujących utworów kameralnych, w tym przeznaczone na skrzypce i fortepian. Kompozytor pisał je jeszcze jako student, czego przykładem jest otwierający płytę, pochodzący z 1955 roku żywiołowy "Oberek".
Pozostałe utwory pochodzą już z lat 80. i 90. Wszystkie charakteryzuje świetna znajomość możliwości technicznych i brzmieniowych instrumentów, jak również bogactwo ciekawych pomysłów muzycznych. Obok awangardowych "Espressioni" słyszymy inspirowaną muzyką hiszpańską "Fantazję", nawiązujące do śpiewów żydowskich, melancholijne "Niggunim - Melodie chasydów", czy też napisane w stylu Gershwina "Capriccio in blue".
Wykonawcami kompozycji prezentowanych na płycie utworów jest dwoje młodych, polskich artystów, absolwentów warszawskiej Akademii Muzycznej, a obecnie wykładowców macierzystej uczelni, laureatów licznych konkursów wykonawczych - skrzypek Andrzej Gębski i pianistka Joanna Ławrynowicz. Ich interpretacje cechuje ogromna wirtuozeria, swoboda i lekkość gry oraz znakomite zrozumienie i wyczucie idei utworów.
Wszystkie utwory zarejestrowane na płycie są nagraniami premierowymi.
- Romuald Twardowski. Utwory na skrzypce i fortepian. Romuald Twardowski: "Oberek", "Pastorale e Danza", "Burlesque", "Introduction and Allegro", "Plejady", "Capriccio", "Espressioni", "Fantazja hiszpańska", "Niggunim - Melodie chasydów", "Capriccio in blue G. Gershwin in memoriam". Andrzej Gębski skrzypce, Joanna Ławrynowicz fortepian. Acte Préalable 2002 - AP 0089, DDD 66'26".
Opracowanie: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2004.