SEPR Sample #9 – zwycięzcy konkursu
Posłuchajmy zwycięzców konkursu na utwór wykorzystujący sample pochodzących ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
W 2018 roku Instytut Adama Mickiewicza stworzył wraz z firmą Ableton darmową bibliotekę sampli opartą na nagraniach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Zbiór sampli z dźwiękami pochodzącymi z utworów Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Ryszarda Szeremety otworzyła Studio na prawdziwie szeroką publiczność. Po dźwięki powstające w komunistycznej Polsce sięgnęło ponad 20 tysięcy producentów muzycznych z całego świata. Rok później IAM wraz z portalem The Quietus ogłosił konkurs na kompozycje z paczki SEPR-owych dźwięków dostępnej dla użytkowników programu Ableton – jednego z najpopularniejszych programów do produkcji i edycji dźwięku. Jury składające się z przedstawicieli IAM, II i III Programu Polskiego Radia oraz magazynu The Quietus wyłoniło czterech zwycięzców, jeden z nich zrezygnował z przyjęcia wyróżnienia. Zwycięzcami konkursu zostali: Adrian Hindmarch, zespół Bad Progress i Tymon Zaniewski.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
Ableton Live nie jest idealnym programem, ale zrewolucjonizował świat produkcji muzycznej.
Adrian Hindmarch
Angielskie producent wyprodukował utwór eklektyczny i wielowątkowy, nawiązujący do estetyki muzyki współczesnej lat 50., ale słychać tam również echa cyfrowego brzmienia z przełomu wieków XX i XXI.
Bad Progress
"Gdzie jest przyszłość, którą nam obiecywano, elektryczne samochody i robo-kamerdynerów" – pytają się w swojej eksperymentalnej piosence "Rest & Relaxation" członkowie zespołu Bad Progress. Ich utór opowiada o przyszłości, która nigdy nie nadeszła: o utopijnych wizjach, które wprawiały w ruch rozwój powojennej technologii. Muzycy mówią, że ważny jest dla nich etos eksperymentu, odchodzenie od konwencjonalnych struktur muzycznych na rzecz budowania atmosfery, nastroju i dizajnu dźwiękowego. Mówią, że jako Bad Progress starają się tworzyć muzykę mówiącą o miejscu, w którym powstaje, odpowiadającą na idee krążące w powietrzu – bezpośrednio i natychmiast. Historia muzyki eksperymentalnej ma wpływ na ich muzykę, ale starają się nie patrzeć zbyt często za siebie, żeby z artystów nie stać się kuratorami, którzy wybierają dla siebie pasujące im dźwięki i metody. Ich muzyka skupia się na teraźniejszości.
Jaki pomysł stał za utworem "Rest & Relaxation"? Członkowie zespołu odpowiadają:
Chcieliśmy nadać nowy kontekst samplom, włączyć je do naszej muzycznej wypowiedzi. Używając gitar, syntezatora, przetworzonego śpiewu i rytmów, które są nam bliskie, sprawiliśmy, że utwór brzmi, jakby był wykonywany na żywo. W warstwie perkusyjnej słychać inspiracje afrobeat'em i grą Tony'ego Allena, co może być zaskoczeniem przy wykorzystaniu sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ale jest kluczem do zrozumienia naszego krajobrazu dźwękowego w Londynie. To samo dotyczy gitar na delayu i pitch shifterze, trapowych snare drumów i auto tune'a na wokalu.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
Czym jest eksperyment w muzyce elektronicznej XXI wieku? Jlin, Matmos i Mouse on Mars produkują utwory z sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
Tymon Zaniewski
Jest Gdańszczaninem, uczniem liceum. Słucha głównie ambientu, soundtracków z gier i drum & bassu, muzyką zajmuje się od trzech lat. Interesuje się również programowaniem i historią. O istnieniu SEPR-u dowiedział się z artykułu zamieszczonego na stronie Abletona. Zaniewski opowiada, że już wcześniej interesował się początkami muzyki elektronicznej i możliwościami jakie daje wykorzystywanie w niej sprzętu pomiarowo-badawczego, ale dopiero wtedy dowiedział się, że takie działania odbywały się również w Polsce. W swojej muzyce używa archiwalnych nagrań i fragmentów audycji radiowych. W zwycięskim "Dust" stworzył rytmiczny ambientowy pejzaż, w którym odgłosy dawnych maszyn mieszają się z pozaludzką przyrodą.
Czym jest dla niego eksperyment w 2019 roku?
Za muzyczny eksperyment uważam każdą próbę stworzenia lub użycia w dziedzinie muzyki czegoś, co nie zostało do tej pory wykorzystane w danym kontekście. W dzisiejszych czasach pole do eksperymentów związanych stricte z syntezą nowych brzmień jest znacznie węższe niż w czasach istnienia SEPR. W erze muzyki tworzonej za pomocą komputerów, jesteśmy w stanie odtworzyć lub wykreować praktycznie każdy dźwięk i przetworzyć go w niemal dowolny sposób. Niemalże jedyną innowacyjnością nowych programów i instrumentów są różnice w interfejsie i ułatwianie robienia tego, co było możliwe dawniej. Dlatego wydaje mi się, że eksperymentalność muzyki elektronicznej w 2019 roku polega nie tyle na tworzeniu nowych brzmień, co na aranżowaniu już istniejących w nowy, nieoczywisty sposób. Jest to niejako zgodne z podejściem do muzyki i metodami pracy prezentowanymi w SEPR. Kompozycje Studia są niemalże w całości oparte na samplach, a tworzone były w większości za pomocą urządzeń o przeznaczeniu naukowym.
Źródła: korespondencja przeprowadzona z uczestnikami konkursu, opr, FL.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
Frustracja eksperymentatorów: Zamilska opowiada o swojej osobistej historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]