Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Wrzesień i październik będą należeć do polskich projektantów, którzy pokażą swoje prace na najważniejszych modowych wydarzeniach w Hongkongu, Paryżu, Tokio i Mediolanie.
Zawartość
Realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza program promocji polskiego designu na świecie w ubiegłym roku uzupełniony został o ważny obszar w dziedzinie projektowania, jakim niewątpliwie jest moda. Po sukcesach polskich marek na pokazach i wystawach w Paryżu, Londynie czy też Maastricht w 2017 roku Instytut kontynuuje program wsparcia polskich projektantów na najważniejszych branżowych wydarzeniach modowych. W pierwszej połowie 2018 roku, w ramach współpracy z londyńską Calvert Foundation, marka Surplus przygotowała performance i pop up store, a publiczność Berlin Fashion Week mogła zobaczyć kolekcję Mariusza Przybylskiego. Jednakże finalne modowe uderzenie planowane jest właśnie na jesień tego roku poprzez obecność na takich wydarzeniach jak Milan Fashion Week, Amazon Fashion Week w Tokio czy paryskie targi Tranoi.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Klaudia Markiewicz, ASP Łódź
Pat Guzik w Hongkongu
Od 5 do 8 września, podczas targów Centre Stage w Hongkongu, będzie można zobaczyć najnowszą kolekcję mody zaprojektowaną przez Pat Guzik. Prezentowane ubrania łączą elementy "street wear" oraz techniki ręcznego szycia i zdobienia "haute couture". Projektantka dąży do maksymalnego wykorzystania tkaniny, tak, aby nie powstawały tzw. "ścinki" odzieżowe. Ważnym elementem nowej kolekcji są ilustracje stworzone we współpracy z Mateuszem Kołkiem i przeniesione na tkaninę metodą druku sublimacyjnego. W swoich projektach Pat Guzik wykorzystuje także technikę "tufingu", nawiązującą do tradycyjnej formy produkowania dywanów. Odzyskana ze starych ubrań włóczka jest wprowadzana na tkaninę za pomocą specjalnego "pistoletu", tworząc puchatą fakturę na materiale. Podczas pokazu i prezentacji w showroomie w Hongkongu zaprezentowanych zostanie kilkanaście najnowszych projektów.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Acephala, Confashion i D00M 3K na targach Tranoi w Paryżu
Podczas paryskich targów Tranoi w dniach 25.09–3.10 zaprezentowana zostanie kolekcja wiosna/lato 2019 marki Acephala, zatytułowana "Polish Artist Girl". Inspiracją dla twórców nowych projektów stały się dwa pokazy polskich artystek za granicą: prezentacja prac Zofii Stryjeńskiej podczas Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa z 1925 roku oraz nawiązująca do niej prezentacja prac Pauliny Ołowskiej podczas piątego Berlin Biennale w 2008 roku. Twórcy marki Acephala połączyli tradycję i nowoczesność, wkomponowując w elementy nowej kolekcji pomysły graficzne z obu wystaw. W krojach ubrań zdublowane zostały graficzne elementy i multiplikacje oraz elementy polskiego folkloru znane z twórczości Stryjeńskiej.
Podczas tygodnia mody w Paryżu w Showroomie Tuileries będzie można zobaczyć autorską kolekcję mody damskiej Confashion stworzoną przez Kingę Król. Projektantka podczas pracy nad kolekcją tworzyła nadruki techniką kolażu. Charakterystyczne dla marki wzory są nadrukowywane na wykończonych laserem plisach. Kolekcja jest wykonana z tkanin naturalnych i syntetycznych, a wszystkie projekty i tkaniny są wytworzone w Europie.
Podczas targów Tranoi odbędzie się także premiera kolekcji na sezon wiosna/lato 2019 marki D00M 3K w dniach 28.09–1.10.2018. Kolekcje D00M 3K to komentarz na temat stanu mody w dobie masowej nadprodukcji. Efektem jest clubwear rozpięty pomiędzy tzw. designer fashion a streetwearem. Można go zdefiniować jako miks kultowych – dla różnych subkultur – ubrań. Ten eklektyzm pozwala na współistnienie obok siebie konfekcji sportowej, jak i krojów wywiedzionych z mundurów wojskowych czy klasyki krawiectwa (np. gotycki trencz).
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Nenukko na Amazon Fashion Week w Tokio
Dużym wyróżnieniem dla projektantów jest możliwość zaprezentowania się na jednym z pięciu najbardziej prestiżowych wydarzeń branżowych na świecie – japońskim Amazon Tokyo Fashion Week S/S 201 odbywającym się od 15 do 21 października. Taką szansę otrzymało Nenukko będąc tym samym pierwszą polską marką zakwalifikowaną do udziału w tym międzynarodowym przedsięwzięciu. Kolekcja może zaistnieć na scenie główniej Japońskiego Tygodnia Mody, obok najbardziej znanych grup projektowych. Marka otrzymała wsparcie w ramach programu Wystawiajmy się! 2018.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Nenukko, kolekcja "Interlude.Disrupted", fot. materiały IAM
Klaudia Markiewicz podczas Tygodnia Mody w Mediolanie
We wrześniu, podczas mediolańskiego Tygodnia Mody trwającego od 19 do 25 września, Klaudia Markiewicz zaprezentuje swoją najnowszą kolekcję "BLACK LODGE" w przestrzeniach Palazzo Turati. Projekty powstały pod wpływem inspiracji kultowym serialem lat dziewięćdziesiątych "Miasteczko Twin Peaks" oraz podróży projektantki w okolice, w których toczyła się jego akcja. Tajemnicza atmosfera, jaką stworzył w "Twin Peaks" David Lynch oraz bogata symbolika i niekonwencjonalna estetyka znajdują swoje odzwierciedlenie w ubiorach z kolekcji Markiewicz. Projektantka nawiązuje do kolorystyki i charakterystycznych motywów z serialu. Przygotowując przeglądy najnowszych kolekcji polskich projektantów nie można zapomnieć o korzeniach i historii polskiej mody. Wypełniając niszę także na rodzimym rynku podejmujemy próbę opowiedzenia stu lat polskiej mody w formie multimedialnego przewodnika z cyklu "A Foreigner’s Guide to Polish Fashion". Jest to kluczowy element zakrojonego na szeroką skalę programu promocji polskiej mody na świecie.
Wydarzenia odbywają się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Design.
Źródło: materiały prasowe, oprac. ZŁO, wrzesień 2018