Poprzednia edycja berlińskiego Biennale, przygotowana przez artystę i kuratora Artura Żmijewskiego, poświęcona była politycznej efektywności sztuki. Tegoroczni organizatorzy postanowili skoncentrować się na kontekście lokalnym i opowiedzieć o samym mieście, w którym odbywa się ta jedna z najważniejszych imprez sztuki współczesnej. Dlatego też przygotowane wystawy, koncerty, spektakle, pokazy i spotkania odbędą się nie tylko w głównej dzielnicy Mitte, w której od blisko ćwierćwiecza koncentruje się niemal całe życie artystyczne miasta, ale także na oddalonych od centrum i mało turystycznych obszarach. Celem poszerzenia kulturalnej mapy Berlina jest sprawdzenie, jak XIX-wieczne imperialistyczne miasto jest postrzegane dziś, jakie jest jego miejsce we współczesnym krajobrazie zjednoczonej stolicy.
"(…) koncepcja Paula Gilroya wskazuje, że niektóre relacje historyczne są tworzone z konieczności (…). Obieg przedmiotów międzynarodowymi szlakami, interesy handlowe oraz poszukiwania naukowe są określone jako wielopoziomowy rezultat współczesnej ekspansji świata zachodniego. Biennale zaprasza artystów do badawczych spotkań z historią z poziomu ich obecnych stanowisk, poprzez odejście od nich lub poprzez ich wkład" – pisze Juan A. Gaitán, kurator 8. Biennale w Berlinie.
Ponad 50. zaproszonych artystów zaprezentuje prace, które rzucą nowe spojrzenie na historię Berlina, jego architekturę oraz mieszkańców. Polska artystka Goshka Macuga, od lat mieszkająca i pracująca w Londynie, zaprezentuje spektakl "Preparatory Notes for a Chicago Comedy", który powstał na podstawie dramatu autorstwa historyka sztuki Aby Warburga. Historia o walce pomiędzy konserwatywną i progresywną sceną artystyczną z końca XIX wieku zostanie przeniesiona przez Macugę do czasów współczesnych. Z kolei międzynarodowy kolektyw Slavs and Tatars w pracy "Ezan Çılgıŋŋŋŋŋları" poświęconej kontrowersyjnej rewolucji języka tureckiego i próbom rozdzielenia tureckiej tożsamości od islamskiej – będzie wzywać do modlitwy.
Wydarzenia odbędą się w głównej siedzibie Biennale – KunstWerke Institut for Contemporary Art oraz w tymczasowej, wielofunkcyjnej przestrzeni "Crash Pad" – stworzonej na wzór XIX-wiecznych salonów kulturalno-politycznych przez greckiego artystę i architekta Andreasa Angelidakisa. Do swoich wnętrz zaproszą także instytucje w innych dzielnicach: Haus am Waldsee oraz Museen Dahlem – Muzea Narodowe w Berlinie, które zajmują ważne miejsce w krajobrazie miasta drugiej połowy XX wieku.
8. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie
29.05 – 3.08.2014
Kurator: Juan A. Gaitán
Zespół artystyczny: Tarek Atoui, Natasha Ginwala, Catalina Lozano, Mariana Munguía, Olaf Nicolai oraz Danh Vo
Źródła: berlinbiennale.de, culture.pl, mat. własne, oprac. Agnieszka Sural, 23.05.2014