SXSW to jedna z największych na świecie międzynarodowych imprez w branży cyfrowej i kreatywnej. Festiwal w Austin w Teksasie, z konferencją połączoną z targami, każdego roku przyciąga ponad 400 tysięcy gości z ponad 90 krajów każdego roku. Tematami są: VR / AR, MusicTech, sztuczna inteligencja, FinTech, Smart Cities, design, IoT i HealthTech. Głównymi prelegentami w 2018 roku będą Darren Aronofsky, Lyor Cohen, Melinda Gates i Sadiq Khan.
W tym roku na polskim stoisku utworzonym przez Instytut Adama Mickiewicza i Polską Agencję Inwestycji i Handlu zaprezentuje się dziewięć startupów oraz firm z dziedziny nowych mediów i VR. Przewidziana jest także prezentacja performansów grupy Trupa Trupa.
1. panGenerator: Dodecaudion, Konstelakcja
panGenerator to interdyscyplinarny zespół założony w 2010 roku, z siedzibą w Warszawie. Członkowie grupy łączą design i twórczość z nowymi technologiami. Działają na styku różnych dziedzin i współpracują z przedstawicielami różnych środowisk: inżynierami, projektantami mody, muzykami, programistami. Grupa współpracowała już z wieloma instytucjami kulturalnymi, oferując innowacyjne produkty i ciekawe doświadczenia publiczności galerii sztuki, muzeów i festiwali.
Grupa podejmuje inicjatywy edukacyjne, których celem jest prezentacja wykorzystania nowoczesnych technologii zarówno w sztuce, jak i designie. Ich praca bazuje na open source i jest dostępna na licencji Creative Commons. Na SXSW zaprezentują dwa swoje dzieła: Dodecaudion i Konstelakcję.
Dodecaudion to kontroler muzyczny, który umożliwia przekształcenie ruchu ciała w dźwięk. Koncepcja kontrolera wynika z obserwacji, że dziś, w dobie muzyki elektronicznej, fizyczna ekspresja muzyka jest bardzo ograniczona. To rodzi pytanie: w jaki sposób ruchy wpływają na muzykę?
Dodekagon na bazie kórego powstaje Dodecaudion to w geometrii: dowolny dwustronny wielokąt drukowany w 3D, który przechwytuje ruch i zamienia go w dźwięk. Każdy z 12 aluminiowych boków maszyny jest wyposażony w czujnik, mierzący odległość do dłoni użytkownika. Dodecaudion jest bezprzewodowo podłączony do komputera, a powstający dźwięk zależy od oprogramowania wybranego przez użytkownika. Dzięki temu wynalazkowi ruch i muzyka zespalają się.
Konstelakcja opiera się na zjawisku emergencji, gdzie większe jednostki powstają w wyniku interakcji pomiędzy mniejszymi lub prostszymi jednostkami. Podstawowym modułem Konstelakcji jest regularny czworościan wykonany z materiału formowanego próżniowo. W każdym module znajdują się cztery receptory światła, diody LED i prosty mikrokontroler. Gdy jeden z modułów wykryje nagłą zmianę intensywności światła, miga i emituje dźwięk z krótkim opóźnieniem. Dzięki temu prostemu zachowaniu moduły tworzą coś w rodzaju "domina światła". Użytkownicy mogą układać moduły dowolnie, co tworzy nieograniczone możliwości .
Konstelakcja powstała na zamówienie Centrum Nauki Kopernik na festiwal Przemiany w 2013.
Więcej informacji: https://pangenerator.com/
2. UserEngage
UserEngage to marketingowy system automatyzacji, który pomaga firmom komunikować się w sposób bardziej przyjazny dla człowieka. Gromadzi dane o każdym odwiedzającym stronę i umożliwia prostą automatyzację przesyłania wiadomości we wszystkich możliwych kanałach. Dzięki temu każda firma może stworzyć kompleksową podróż klienta od pierwszej wizyty do zaangażowania zwykłego klienta, koordynując wysiłki zespołów do spraw marketingu, sprzedaży i satysfakcji klientów.
Więcej informacji: https://userengage.com/pl/
3. Julian Cochran Foundation: aplikacja ONSTAGE
Julian Cochran Foundation to polska grupa profesjonalistów, której celem jest tworzenie nowoczesnych rozwiązań dla kultury i zmiana wizerunku muzyki klasycznej poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii.
W listopadzie 2017 roku grupa uruchomiła ONSTAGE, rewolucyjną aplikację mobilną poświęconą koncertom, festiwalom, wydarzeniom sportowym i modowym. Aplikacja zwiększa wrażenia publiczności podczas dużych wydarzeń, pozwalając użytkownikom na obserwowanie zbliżeń tego, co dzieje się na scenie w czasie rzeczywistym. Premiera ONSTAGE odbyła się podczas koncertu muzyki klasycznej w Filharmonii Narodowej, przełamując konwencjonalną barierę między artystami a publicznością. Co więcej, użytkownicy mogą oceniać wydarzenia, w których uczestniczą, rozmawiać z innymi użytkownikami i udostępniać własne zdjęcia i filmy.
Twórcy aplikacji ONSTAGE chcą, by wydarzenia na żywo były bardziej przystępne dla scyfryzowanego pokolenia, które od uczestnictwa w wydarzeniach często woli transmisje w internecie. Aplikacja ma wykorzystać energię społeczności internetowych: vlogerzy, wpływowe media społecznościowe i działacze cyfrowi otrzymają dostęp do wysokiej jakości materiałów, którymi będą mogli dzielić się ze swoimi odbiorcami. Od 2014 roku fundacja organizuje Międzynarodowy Konkurs Pianistyki Cochran – pierwszy internetowy konkurs pianistyczny, który całkowicie zredefiniował formułę tradycyjnych konkursów muzycznych. 135 pianistów z 34 krajów wzięło udział w trzeciej edycji ICPC w 2017 roku.
Więcej informacji: www.juliancochranfoundation.com, www.onstageapplication.com
4. Seedia: Seedia City Classic
Seedia to firma, która tworzy innowacyjne, ekologiczne ławki słoneczne magazynujące energię elektryczną z odnawialnych źródeł (OZE). To rozwiązanie pozwala odbiorcom naładować urządzenia mobilne i uzyskać dostęp do internetu w całym mieście. Słoneczne ławki Seedia działają jako punkty z hot-spotem i są wyposażone w panel słoneczny oraz ładowarki, zarówno do ładowania indukcyjnego, jak i USB. Urządzenia zawierają wbudowane czujniki, które monitorują ich status.
Modułowa konstrukcja ławki Seedia City Classic umożliwia dodawanie części: istnieją wersje z oparciem lub bez oparcia, a także stojak na rower. Ławka jest wyposażona również w oświetlenie LED, dzięki czemu będzie zawsze widoczna.
Więcej informacji: https://seedia.city/
5. STKTK sp. z o.o.
STKTK sp. z o.o. została założona w sierpniu 2016 roku w Elblągu przez Bartosza Firmowskiego i Michała Kowalkowskiego. Przyjaciele z liceum postanowili pomóc właścicielom barów i restauracji, tworząc produkt automatyzujący proces inwentaryzacji. Bartosz Firmowski wpadł na ten pomysł wykorzystując swoje doświadczenie gastronomii i logistyce. Michał Kowalkowski, wieloletni programista i przedsiębiorca, pomógł przekształcić go w produkt.
Platforma wykorzystuje niektóre z najnowszych technologii, takich jak Bluetooth, iCloud i analiza danych w czasie rzeczywistym – dzięki temu wykonanie inwentaryzacji jest mniej czasochłonne, zautomatyzowane i znacznie tańsze niż standardowymi metodami. Po włączeniu Bluetooth w telefonie inwentaryzacja danych jest automatycznie przesyłana do chmury, a dzięki temu można je przeanalizować na dowolnym komputerze lub urządzeniu mobilnym. Ponadto aplikacja pozwala menedżerom łatwo planować zadania dla pracowników i kontrolować przepływ pracy w firmie.
We wrześniu 2016 roku STKTK otrzymał nagrodę publiczności za ten pomysł w Elbląskim Parku Technologicznym. W 2017 roku twórcy otrzymali prawie 200 tysięcy euro dofinansowania z programu Unii Europejskiej organizowanego przez PARP. W grudniu 2017 roku STKTK wygrał European Startup Award Poland 2017 w kategorii gastronomia.
Więcej informacji: https://stktk.com/
6. The Farm 51 Group S.A.
The Farm 51 to zespół entuzjastów. Rozwijają gry komputerowe i aplikacje VR, współtworząc postęp rynku nowych technologii. Łączą doświadczenie w tworzeniu gier, zaawansowaną fotogrametrię i osiągnięcia skanowania w 3D, a także pasję do opowiadania ciekawych, oryginalnych historii. The Farm 51 obejmuje również zespół Reality 51, skupiony na zagadnieniach wirtualnej rzeczywistości. Farma 51 współpracuje również z wiodącymi ośrodkami edukacyjnymi w Polsce.
Firma została założona w 2005 roku przez trzech weteranów branży gier: Kamila Bilczyńskiego, Roberta Siejkę i Wojtka Pazdurę. Dziś zatrudnia ponad 100 osób. Od 2012 roku spółka notowana jest na rynku NewConnect na GPW. Do tej pory ma swój wkład w ponad 10 gier i aplikacji VR. The Farm 51 jest licencjonowanym programistą dla platform Microsoft, Sony, Samsung i iOS. Najnowsze projekty obejmują dwie gry: Get Even i World War 3 oraz hzernobyl VR.
Chernobyl VR Project to wirtualne doświadczenie, które pozwala zwiedzić miasto duchów Prypeć i elektrownię w Czarnobylu oraz poznać ich historię. Jest to pierwsza wirtualna wycieczka po tym regionie, oparta na wielu zestawach słuchawkowych VR firm takich jak Oculus i PlayStation VR, HTC Vive czy Samsung Gear VR. Wszystko dzieje się w pięknie renderowanych fotogrametrycznych skanach 3D lokalizacji i budynków, które są dokładnymi cyfrowymi kopiami tych miejsc, połączonymi z fotografią sferyczną i stereoskopowymi filmami.
Więcej informacji: http://www.thefarm51.com/
7. Centrala: "Tygrys w Kokonie", "Szepty", "Opętani"
Centrala produkuje filmy dokumentalne i fabularne od 2004 roku. Do tej pory stworzyła 25 filmów, które były pokazywane na dziesiątkach międzynarodowych festiwali, w tym w Cannes, Vision du Reel, Hot Docs, Warszawskim Festiwalu Filmowym. Filmy te otrzymały ponad 50 nagród w wielu kategoriach, w tym 10 Grand Prix. W 2015 roku Centrala rozpoczęła produkcję kinowych doświadczeń VR i we współpracy z Łódzką Szkołą Filmową, Warszawską Akademią Sztuk Pięknych i Instytutem Psychologii PAN, pracują nad rozwojem języka nowego medium.
Teledysk Centrali "Tygrys w kokonie" został wybrany do zaprezentowania w wielu prestiżowych showcase’ach organizowanych na całym świecie przez Kaleidoscope VR. Obecnie istnieją dwa doświadczenia w produkcji (zarówno 360 3D, jak i ambisonic): średniometrażowy dokument Whispers i adaptacja VR spektaklu teatralnego "Opętani" na podstawie powieści Dostojewskiego.
"Tygrys w kokonie" to teledysk dla zespołu Loa Frida, który jest jednym z pierwszych na świecie filmów, w których wykorzystuje się technologię asynchronicznego zapisu obrazu sferycznego 3D oraz technikę edycji przestrzennej. Obie są obecnie opracowywane przez Circus Digitalis i Centralę.
"Szepty" to 30-minutowy niefabularyzowany film dokumentalny, który przenosi użytkownika do świata magii, dzikiej przyrody i pogańskich rytuałów. Szeptuchy to znachorki, które wykorzystują uzdrawiającą moc słów, gestów i obrazów do leczenia osób szukających u nich pomocy.
"Opętani" to 40-minutowa produkcja VR, będąca adaptacją VR spektaklu teatralnego wyprodukowanego przez Teatr Studio w Warszawie.
Więcej informacji: http://www.centralafilm.pl/
8. NUADU
NUADU to interaktywna platforma, która umożliwia nauczycielom dostarczanie uczniom zadań domowych. Jest w pełni zintegrowana z podstawami programowymi większości krajów na świecie. Twórcom przyświecało założenie, aby każde dziecko mogło w pełni wykorzystać swój potencjał, a nauczyciele mieli łatwe w użyciu narzędzie wspierania rozwoju uczniów.
Koncepcja NUADU powstała w 2014 roku w Polsce. Twórcy, Marcin Wojnowski, Paweł Czech i Marcin Krasowski, w październiku 2016 roku udostępnili platformę odbiorcom na całym świecie; w Polsce ma ona obecnie ponad 25 tysięcy użytkowników. NUADU jest używane na Filipinach, w Turcji, Niemczech, Indonezji, Singapurze, Malezji i Tajlandii.
Więcej informacji: http://nuadu.com/
9. Limitless
Więcej informacji: https://limitlessapp.io/
Program artystyczny
Integralną częścią targów są występy zespołów muzycznych i konkursy artystyczne, a ta prestiżowa impreza słynie z udziału interesujących współczesnych twórców i wykonawców. Oto dwa polskie projekty, które będą obecne na SXSW.
Trupa Trupa
Ten rewelacyjny zespół cieszy się już dużym zainteresowaniem i uznaniem. Trupa Trupa zagra w piątek 16 marca o godzinie 14.00 w barze The Blackheart, a o północy w pubie BD Riley's. Nie można tego przegapić!
Więcej informacji: http://www.trupatrupa.com/
Oly. – Growing Young
Wideo Katarzyny Sawickiej do utworu Oly. pod tytułem "Growing Young" znalazło się wśród najlepszych teledysków odbywającego się w Austin w Teksasie festiwalu filmowego South by Southwest i towarzyszącego mu konkursu . Sentymentalna historia przyjaźni dwóch dorastających dziewczyn, zainspirowana projektem Alessandry Sanguinetti "The Adventures of Guille and Belinda and the Enigmatic Meaning of their Dreams", została już doceniona na innych fetiwalach, w tym Raindance Film Festival w Wielkiej Brytanii i Music Video Festival w Los Angeles.
Więcej informacji: www.katarzyna-sawicka.com oraz https://www.facebook.com/olyofficial
Polski Pawilon na SXSW jest organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
Źródła: informacje prasowe; oprac. zespół Culture.pl