Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
"Wielość zebranych na wystawie technicznych obrazów, których treść nie byłaby w żadnej mierze przypadkowa skłaniałaby widza do odpowiedzi na pytanie 'co fotograf może nam pokazać' i 'jakie są granice - obyczajowe i instytucjonalne - tego, co można w galerii obejrzeć'."
Zawartość
Antyfotografie - wystawa w ramach Biennale Fotografii w Poznaniu.
"W pierwszej odsłonie wystawy pt. 'Fotograf na celowniku' znajdzie się figura 'autora', podmiotu twórczego stojącego za produkcją artystycznych przedstawień rzeczywistości. Płynność tożsamości współczesnego twórcy - bardziej 'producenta kulturowego' niż 'artysty' - ujawnią ułożone w przypominające tablice atlasu sekwencje prac wybranych artystów. I tak w cyklu Domy spotkają się prace Konrada Pustoły, Mikołaja Grospierre'a, Macieja Stępińskiego, Łukasza Gorczycy/Michała Kaczyńskiego; temat autoportretu artysty podejmiemy m.in. fotografiami Nan Goldin, Ewy Partum, Rafała Bujnowskiego, Roberta Kuśmirowskiego, Zbignewa Libery, Witkacego; z kolei istotną nie tylko dla modernizmu kwestię oryginalności, ruchomych znaczeń i zmiennego kontekstu dzieła sztuki poruszy zestawienie prac m.in. Zbigniewa Dłubaka, Andrzeja Pawłowskiego i Roberta Rumasa, Janiny Mierzeckiej... Wśród tematów ikonograficznych powracających w twórczości kolejnych pokoleń artystów jest motyw przemysłu ujęty na wystawie pracami Wojciecha Wilczyka, Jana Bułhaka, Henryka Poddębskiego, Michała Cały. Wśród twórców, którzy rozszerzą temat tożsamości autora poza dobrze rozpoznaną dziedzinę sztuki znajdą się Radek Polak, Zuza Krajewska, Szymon Rogiński, Krzysztof Miller, Mikołaj Długosz. Zawłaszczone i zreprodukowane prace 'mistrzów' i 'klasyków' zestawione z pracami epigonów i anonimów stawiają na nowo problem oryginalności dzieła sztuki, otaczającej go aury jak i domniemanej śmierci autora opisywanej kolejno przez Paula Valery, Waltera Benjamina, Rolanda Barthes'a, Michela Foucault'a.
Sekcja druga wystawy zatytułowana 'Medium' rozszerza temat aktualności nowoczesnych motywów ikonograficznych wprowadzając jednocześnie zagadnienie kluczowej dla aparatu fotograficznego (który dla Vilema Flussera był metaforą wszelkich aparatów funkcjonujących we współczesnych społeczeństwach) funkcji reprodukcji. Zaaranżowane w przestrzeni wystawy gabloty z pracami Barbary Sokołowskiej oraz wybranymi z jej kolekcji pracami mistrzów od Karla Blossfeldta przez Roberta Mapplethorpe'a po Nobuyoshi Araki podejmą także kwestię aury dziś, która, jak przekonywał Walter Benjamin, miała wraz z rozprzestrzenianiem się fotografii stopniowo zanikać, gdy tymczasem święci kolejne triumfy. W tej części wystawy powrócą jeszcze raz w postaci reprodukcji najbardziej kłopotliwe z fotograficznych przedstawień autorstwa takich autorów jak Andres Serrano, Katarzyna Kozyra, Dorota Nieznalska, czy Rafał Jakubowicz. Tożsamość medium będą także eksplorowały specjalnie wydane na Biennale książki artystyczne Mikołaja Długosza i duetu Zorka Project. (...)
W ostatniej z trzech sekcji pt. 'Świat' będziemy mieli do czynienia z gęstą siecią przygotowanych przez Maurycego Gomulickiego, Tomasza Saciłowskiego i Krzysztofa Pijarskiego multimedialnych projekcji, które dotykając wizualnych tabu współczesności porusza serca i umysły odbiorców: od obrazów zbrodni i występku przez zdjęcia eksplorujące drzemiący w kulturze potencjał humanizmu. Obok szoku i ekstazy doświadczymy skrajnej nudy będącej efektem powtarzalności i masowej produkcji obrazów składających się na współczesną ikonosferę.(...)
W założeniu kuratorskim wystawa ma z jednej strony charakter entropijnego archiwum obrazów, z drugiej zdradza pragnienie przekształcenia się w rodzaj atlasu, który - inaczej niż u eksplorującego relację antyku i renesansu Aby Warburga - orientowałby się na wyobrażeniowe przepływy między nowoczesnością i współczesnością. Różnorodne formy prezentacji obrazów - od klasycznej odbitki w pass-partout za szybą i do tego w pięknej ramie, przez projekcje DVD po prezentacje czasopism, książek i katalogów - wskazywałyby na wielość możliwych kontekstów i kanałów komunikacji fotografa z odbiorcą. Wielość zebranych na wystawie technicznych obrazów, których treść nie byłaby w żadnej mierze przypadkowa skłaniałaby widza do odpowiedzi na pytanie 'co fotograf może nam pokazać' i 'jakie są granice - obyczajowe i instytucjonalne - tego, co można w galerii obejrzeć'."
kurator: Adam Mazur
Wystawa trwa od 11 maja do 10 czerwca 2007.