W swojej twórczości
Agnieszka Kurant docieka, w jaki sposób fikcje, plotki, zjawiska paranormalne i mity wpływają na ekonomię, politykę oraz społeczeństwo. Artystka, która wspólnie z
Aleksandrą Wasilkowską reprezentowała Polskę na
Biennale Architektury w Wenecji, interesuje się wszystkim tym, co we współczesnym świecie wymyka się prostej logice.
Dotychczas Kurant stworzyła mapy nieistniejących terytoriów, które pojawiły się na kartach w wyniku pomyłek czy niesprawdzonych legend, kilkukrotnie doprowadzając (lub prawie) do jakiejś tragedii. Monety o ujemnym nominale – minus jednego dolara, odnoszące się do długu istniejącego w formie wirtualnej, a nie w postaci fizycznych pieniędzy, oraz gazety, których zawartość znika pod wpływem temperatury.
Na swojej pierwszej amerykańskiej wystawie indywidualnej w SculptureCenter Kurant zaprezentuje m.in. najnowsze wideo "Cutaways", którego premierowy pokaz odbył się w ramach tegorocznej Performy. To pierwszy odcinek serii filmów bazujących na odrzuconych scenach w czasie montażu znanych produkcji fabularnych. Film, przy którym współpracowała z legendarnym montażystą Walterem Murchem (m.in. "Czas Apokalipsy", "Ojciec chrzestny"), opowiada historię spotkania trzech "wyciętych" bohaterów, których odgrywają oryginalnie obsadzeni aktorzy.
W Nowym Jorku znajdzie się także praca w formie słuchowiska radiowego "103,1 (tytuł zmienny)", wcześniej znana jako "Milczenie jest złotem". Jest to nagranie – zbiór momentów ciszy w przemówieniach słynnych ludzi polityki, ekonomii i nauki, m.in. Hitlera, Winstona Churchilla, Johna Kennedy'ego oraz Fidela Castro. Inspiracją dla artystki było opowiadanie Heinricha Bölla "Doktor Murke zbiera milczenie" o dziennikarzu radiowym, który zbiera kawałki taśmy, na których nagrana jest cisza. Wyprodukowana przez Kurant płyta winylowa z milczeniem stanowi ścieżkę dźwiękową wystawy.
W Stroom w Hadze, oprócz "Cutaways" i wcześniejszych dzieł, artystka zaprezentuje "Phantom Estate" – widmowy budynek miniaturowego muzeum (powstały we współpracy z francuskim architektem Didier Faustino), w którym pokazuje kolekcję nieistniejących prac. Dzieła te powstały na podstawie nieskończonych prac czy napomkniętych w rozmowie przez artystów konceptualnych, m.in Edwarda Krasińskiego, Marcela Broodthaersa czy Alighiero Boettiego. W tej nieistniejącej instytucji znajdzie się także specjalna jednostka sztucznej inteligencji.
Tytuł wystawy "exformation" odnosi się do terminu wymyślonego przez duńskiego dziennikarza Tora Nørretrandersa pod koniec lat 90., opisującego proces, w którym pewne informacje są wyraźnie pomijane.
Wystawom towarzyszy program spotkań z artystką oraz warsztatów. Więcej informacji o wydarzeniach dodatkowych w SculptureCentre tu.
10.11.2013 – 27.01.2014
1.12.2013 – 23.02.2014
Źródła: ScultpreCenter, Stroom Den Haag, materiały własne, oprac. AS, 14.11.2013