Witold Lutosławski, maj 1992, fot. L. Kowalski, W. Pniewski / REPORTER
Muzyka Witolda Lutosławskiego, dzieła polskiej i światowej literatury muzycznej oraz twórczość kompozytorska ostatnich lat wypełnią program 14. Forum Lutosławskiego, które odbywać się będzie w Filharmonii Narodowej.
Idea stworzenia serii koncertów przedstawiających arcydzieła muzyki XX wieku pojawiła się na początku 1994 roku - jeszcze za życia
Witolda Lutosławskiego. Ówczesny dyrektor
Filharmonii Narodowej,
Kazimierz Kord, poprosił Mistrza o objęcie patronatu nad całością cyklu. Niestety pierwsza edycja Forum odbyła się już po śmierci wybitnego polskiego kompozytora.
Podczas pierwszego koncertu, 12 lutego o godz. 18:00, zabrzmią m.in. dzieła dwóch amerykańskich kompozytorów: Johna Adamsa (The Chairman Dances z 1987 - opracowanie jednego z instrumentalnych interludiów jego opery Nixon in China) oraz ekspresyjną I Symfonię Samuela Barbera z 1936 roku. Utworami tymi dyrygować bęzie Amerykanka, JoAnn Fallety (pełniła m.in. funkcję dyrektora artystycznego Virginia Symphony Orchestra, Long Beach Symphony i The Women's Philharmonic Orchestra w San Francisco, Buffalo Philharmonic Orchestra).
Kobiecy wymiar koncertu podkreśli także udział solistki, wybitnej holenderskiej skrzypaczki i altowiolistki - Isabelle van Keulen, która podczas jednego koncertu zagra na obu instrumentach: na skrzypcach w Łańcuchu 2 z 1985 roku Witolda Lutosławskiego, a na altówce w Koncercie altówkowym Williama Waltona (1929, poprawiony w 1962), który wprawdzie pozostał wierny tradycyjnej tonalności i formom, rozszerzając jednak środki harmoniczne, rytmiczne i instrumentacyjne.
Drugi koncert, 13 lutego o godz. 18:00, należeć będzie do cyklu "Paweł Mykietyn zaprasza".
Paweł Mykietyn należy dziś do najbardziej rozpoznawalnych i cenionych postaci polskiego życia muzycznego, a premiery jego dzieł są długo oczekiwanymi wydarzeniami o szerokim rezonansie. Obecnie pełni funkcję kompozytora sezonu Filharmonii Narodowej - wzorem czołowych estrad muzycznych świata, także Filharmonia Narodowa z inicjatywy dyrektora
Antoniego Wita wprowadza zwyczaj przybliżania swej publiczności wybranego twórcy jako kompozytora sezonu (composer-in-residence), którego dzieła obecne będą w różnych koncertach sezonu i który również konsultować będzie dobór innych utworów współczesnych.
I tak właśnie 13 lutego z rekomendacji Pawła Mykietyna skrzypaczka
Anna Zielińska przedstawi utwory skrzypcowe powstałe w ostatnich latach. W programie koncertu znajdą się utwory: Points of Arrival na skrzypce i brzmienia elektroniczne Chin-Chin Chen (Tajwan/USA), Jazz Graffiti na improwizującego skrzypka i brzmienia elektroniczne Aleksandra Litwinowskiego (Alexander Litvinovsky) (Białoruś) / Anny Zielińskiej, Shatter Cone na skrzypce i brzmienia elektroniczne (pierwsze wykonanie w Polsce) Panayiotisa Kokorasa (Grecja), Postales invisibles na skrzypce i brzmienia elektroniczne Raúla Minsburga (Argentyna), Rapsodia na skrzypce i brzmienia elektroniczne
Lidii Zielińskiej oraz Scontra na skrzypce i brzmienia elektroniczne
Jana Oleszkowicza. Ten awangardowy koncert zainteresuje z pewnością szczególnie stałych słuchaczy
"Warszawskiej Jesieni".
Kolejny koncert to spotkanie z kwartetem smyczkowym (15 lutego, godz. 19:00) - zarówno jako formą, jak i wykonawcami. Lutosławski Quartet Wrocław, składający się ze znakomitych, niezwykle kreatywnych młodych muzyków - trzech artystów
Wrocławskiej Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego (Marcin Markowicz - II skrzypce, Artur Rozmysłowicz - altówka i Maciej Młodawski - wiolonczela), do których dołączy jeden z najwybitniejszych polskich wirtuozów skrzypiec -
Jakub Jakowicz. Muzycy przedstawią różne oblicza kwartetu smyczkowego na przestrzeni ponad stu lat, od Maurice'a Ravela (1903), przez
Tadeusza Bairda (1957), Witolda Lutosławskiego (1964) aż po Pawła Mykietyna (2006).
Forum Lutosławskiego zagości także na Czwartkowych Spotkaniach Muzycznych: 17 lutego o godz. 18:00.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą swojego szefa,
Jacka Rogali wykona Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego z 1954 roku, złożone z pięciu miniatur z ciekawą stylizacją polskiego folkloru,
III Symfonię Grażyny Bacewicz z 1952 roku, opartą na wzorach klasycznych, a także Koncert na saksofon altowy 'Charlie's Dream' (1988)
Marty Ptaszyńskiej, w którym partię solową zagra
Alina Mleczko.
Ostatni koncert Forum - 18 lutego o godz. 19:30 - to spotkanie trzech niezwykłych osobowości kompozytorskich. Koncert otworzy
Symfonia nr 2 Pawła Mykietyna, prawykonana podczas jubileuszowej,
50. edycji Warszawskiej Jesieni w 2007 roku, wyróżniona Nagrodą Mediów Publicznych Opus 2007. Po niej zabrzmi nawiązujący do klasycznej tradycji Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego z 1980 roku, którego żartobliwy, nieco lżejszy charakter podkreślał sam kompozytor.
Partie solowe wykonają: na harfie - Elżbieta Szmyt (wykładowczyni Jacobs School od Music przy Indiana University) oraz Jean-Louis Capezzali, ceniony francuski oboista, profesor konserwatoriów w Paryżu i Lyonie. Muzyczną podróż w przeszłość zakończy dzieło Oliviera Messiaena L'Ascension z 1933 roku - cykl czterech "medytacji" na orkiestrę, w których autor podejmuje najważniejszy z motywów swojej twórczości - poszukiwanie muzycznego wyrazu dla przeżycia religijnego, wypływającego z głęboko chrześcijańskiej inspiracji. Koncert poprowadzi francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud, szczególnie oddany popularyzacji muzyki swojego kraju, zwłaszcza dzieł współczesnych.
14. Forum Lutosławskiego trwać będzie od 12 do 18 lutego 2011 w Filharmonii Narodowej.
Źródło:
filharmonia.pl