Urodził się 22 kwietnia 1966 roku w Brzegu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w której z wyróżnieniem ukończył studia kompozytorskie w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz studia dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). W latach 1991-92 był asystentem dyrygenta Operze we Wrocławiu, a w latach 1993-94 współpracował jako stały gościnny dyrygent z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz z Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu. W 1996 przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra w Stanach Zjednoczonych. W 1997 roku zajął IV miejsce na Konkursie Dyrygenckim im. Pedro da Costa de Freitas Branco w Lizbonie.
Występował na wielu znanych festiwalach, m.in. w Warszawie ("Warszawska Jesień", Dni Grażyny Bacewicz, Warszawski Festiwal Gitarowy), Wrocławiu (Musica Polonica Nova), Gdańsku (Spotkania Młodych Kompozytorów "Droga"), Bydgoszczy (Musica Antiqua Europae Orientalis), Katowicach (Śląskie Dni Muzyki Współczesnej, Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza), Kielcach (Jeunesses Musicales, Świętokrzyskie Dni Muzyki), Gaming (Festiwal Chopinowski), Edmonton (Windspiration). Koncertował także w Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Austrii, we Włoszech, na Słowacji i w Kanadzie. Dokonał wielu prawykonań i nagrań utworów kompozytorów współczesnych oraz utworów uznawanych wcześniej za zaginione. Regularnie nagrywa z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Jego nagrania kompozycji "3 dla 13" Pawła Mykietyna (z Polską Orkiestrą Radiową) oraz "Concerto à rebours" Tadeusza Wieleckiego (z Krzysztofem Bąkowskim i Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia) w 1995 i 1999 zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Płyta z nagraniem utworu "3 dla 13" otrzymała ponadto nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W latach 2007-2011 Jacek Rogala prowadził prapremiery współczesnych baletów wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca: "Pasja" Pawła Łukowca, "Szymanowski – Ravel. Impresje", "Zdarzyło się w Jeruzalem" Krzesimira Dębskiego, a także premierę polską "Pinokio" Mieczysława Wajnberga.
Jacek Rogala w latach 1989-92 pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, a w latach 1992-94 pełnił obowiązki Pełnomocnika Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki. W latach 1995-98 był kierownikiem Redakcji Muzyki Współczesnej Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie. W 1999 roku sprawował kierownictwo artystyczne festiwalu Polskiego Radia i Telewizji Polskiej – Dni Grażyny Bacewicz. Od 2000 do 2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Organizował m.in. Wakacyjne Kursy dla Młodych Kompozytorów, Międzynarodowe Konkursy Kompozytorskie im. Kazimierza Serockiego oraz Konkursy Muzyki XX Wieku dla Młodych Wykonawców. Od sezonu 2001/2002 pełni również funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach oraz Festiwalu "Świętokrzyskie Dni Muzyki". W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w ich nowej siedzibie.
– W latach 2005-2009 Filharmonia Świętokrzyska kierowana przez Jacka Rogalę wydała serię czterech płyt pod wspólnym tytułem "Album polski". Imponująca to inicjatywa: nowe interpretacje i premiery fonograficzne utworów dwunastu naszych kompozytorów – od Franciszka Lessla i Ignacego Dobrzyńskiego przez Kurpińskiego, Moniuszkę, Wieniawskiego, Karłowicza, Szymanowskiego, Kisielewskiego, Bacewicz, Kilara po Macieja Małeckiego i Martę Ptaszyńską – a przy tym wielka szansa pokazania możliwości i poziomu orkiestry (nawet utwory w oryginale kameralne bądź solowe słyszymy w symfonicznych opracowaniach). Z występów tego zespołu zapamiętałam dobre smyczki, grające spójnym, nasyconym dźwiękiem. Na płytach lepsze wrażenie robią instrumenty dęte, zwłaszcza drewniane. Dyrygent i orkiestra dowodzą wyczucia ducha z lekka klasycyzującego i brillant (zwiewne "Wariacje na flet i orkiestrę" Lessla, uwertura do "Verbum nobile" Moniuszki) – fragment recenzji serii wydawniczej Filharmonii Świętokrzyskiej autorstwa Małgorzaty Komorowskiej, "Ruch muzyczny" 2011.
Jacek Rogala prowadzi również działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jest także autorem książki "Muzyka polska XX wieku" wydanej przez PWM z okazji Międzynarodowych Targów Książki we Frankfurcie (2000).W 2012 roku został wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich oraz członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych powołanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dyrygent jest ponadto jurorem konkursów wykonawczych i członkiem komisji programowych festiwali. W roku 2012 roku został uhonorowany brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Ważniejsze kompozycje
- Nad morzem na chór dziecięcy a cappella (1983)
- Idzie wiosna na głos z fortepianem (1983)
- Muszla na chór żeński a cappella (1984)
- Rok na chór dziecięcy i orkiestrę kameralną (1985)
- Jedna krótka myśl na flet solo (1986)
- Żal na chór męski a cappella (1986)
- Prośba o wyspy szczęśliwe na 12 instrumentów smyczkowych i taśmę (1987)
- Tras la ventana, muzyka komputerowa (1988)
- Divertimento na smyczki pamięci Ryszarda Bukowskiego (1988)
- Litoral na flet z fortepianem (1988)
- Fraszka-igraszka na obój, róg, wiolonczelę, perkusję i publiczność dziecięcą (1989)
- Koncert na fagot z orkiestrą (1990)
- So-Na-Ta (Soft-Narcotic-Tapestry) na fagot solo (1990)
- Sextet studio na sekstet smyczkowy (1991)
- Deszczowy kanon dla czterech perkusistów i publiczność dziecięcą (1993)
- Puzonowe pogwarki na dwa puzony (1993)
- Do Matki Boskiej Piekarskiej na chór mieszany a cappella (1994)
- Blaszana stonoga na 2 trąbki, róg, puzon i publiczność dziecięcą (1994)
- Kukułeczka, chóralna zabawa dla dziecięcej publiczności (1994)
- Szabadaba, chóralna zabawa dla dziecięcej publiczności (1994)
- Spring in the Park on Fairhill Road na saksofon i perkusję (1996)
- Jedna krótka myśl na flet solo (1996)
- Fantasia na smyczki (1997)
- Wrześniowe kasztany na głos z fortepianem (1997)
- Zawsze jest pogoda na głos z fortepianem (1997)
- Notturno na orkiestrę (2001-2002)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, luty 2003; aktualizacja: październik 2016, AG.