W 1976 ukończyła Konserwatorium w Moskwie w klasie Wiktora Mierżanowa (dyplom ze złotym medalem).
Była laureatką pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych: w Pradze (1969), Genewie (1976) i Brukseli (1990). W 1980, podczas 10. Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie, otrzymała II nagrodę i nagrodę specjalną Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza oraz Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu.
Artystka prowadziła ożywioną działalność koncertową - występowała w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Republice Południowej Afryki i na Filipinach. Jej repertuar obejmował ok. 100 programów recitali i koncertów z orkiestrą, m.in. komplet 48 preludiów i fug z Das Wohltemperierte Klavier oraz partit i chorałów Jana Sebastiana Bacha, wszystkie utwory Fryderyka Chopina, wszystkie sonaty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta, 24 preludia Sergiusza Rachmaninowa, Pieśni bez słów Felixa Mendelssohna-Bartholdy oraz utwory m.in. Roberta Schumanna, Claude'a Debussy'ego, Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Edwarda Griega, Ferenca Liszta, Camille'a Saint-Saënsa, Piotra Czajkowskiego, Maurice'a Ravela, Francisa Poulenca, Aleksandra Skriabina, Sergiusza Prokofiewa. Była pierwszą wykonawczynią wielu kompozycji (m.in. koncertów Samuela Feinberga i Stefana Kisielewskiego, które prezentowała w Moskwie i Warszawie), w tym utworów jej dedykowanych m.in. przez Jewgienija Gołubiewa, Jurija Aleksandrowa i Borysa Blocha. Grała także w duetach fortepianowych z mężem Jarosławem Drzewieckim oraz synem Stanisławem - wspólnie zarejestrowali koncerty na 1, 2 i 3 fortepiany Mozarta z okazji 250-lecia urodzin kompozytora. Nagranie, z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Michaela Zilma, zrealizowano w systemie SACD. W tym samym systemie zarejestrowali koncerty Bacha na 1, 2, 3 i 4 fortepiany - z Andrzejem Jasińskim i Concerto Avenna pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka dla wydawnictwa Hänssler Classic.
Dorobek fonograficzny Tatiany Szebanowej liczy ponad 60 CD, SACD, LP i DVD, wydanych przez takie firmy, jak RCA Victor, CBS-Sony, EMI, Empire Master Sound, Pony-Canyon, GHP-Japan, IMC-Tokyo, Melodia, Panton, DUX, Muza, Tonpress, Polskie Radio i NIFC. Z okazji rocznicy 200-lecia urodzin Chopina nagrała dla firmy DUX i Polskiego Radia dziesięciopłytowy album z wszystkimi dziełami solowymi w kolejności opusowej. To pierwszy taki projekt w historii fonografii.
Artystka zajmowała się jednocześnie pracą pedagogiczną. Była asystentką w klasie fortepianu Wiktora Mierżanowa w Konserwatorium Moskiewskim, od 1988 wykładała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 1991 otrzymała tytuł profesora. Jej wychowankami byli stypendyści Ministra Kultury i Sztuki oraz laureaci nagród na konkursach pianistycznych w kraju oraz za granicą, m.in.: Małgorzata Furche-Jurczyk, Anna Dryniak, Marek Kamola, Michał Kuzimski, Katarzyna Mościcka, Ewa Rosiak, Julia Samojło, Anna Stempin-Jasnowska, Maciej Szyrner, Joanna Ungier, Agnieszka Ufniarz, Stanisław Drzewiecki i Miho Kurihara. Ponadto od 1983 wykładała corocznie na Mistrzowskich Kursach Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju. Prowadziła kursy pianistyczne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1984-87), klasy mistrzowskie w Japonii (Tokyo, Nagoya, Osaka), Niemczech (Trossingen), Holandii (Enschede), w ramach Letniej Akademii w Warszawie (1994-97), dla japońskich pedagogów i pianistów (1999) oraz Podyplomowe Studia Pianistyki (1993-97) w Akademii Muzycznej w Warszawie.
Autorka wielu wykładów i artykułów wydanych w Rosji, na Ukrainie i w Japonii, poświęconych muzyce Fryderyka Chopina, 12 etiudom Claude'a Debussy'ego oraz tajnikom twórczości Aleksandra Skriabina i Sergiusza Rachmaninowa.
Tatiana Szebanowa została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem "Gloria Artis" oraz Złotym Medalem "za zasługi dla miasta i województwa wrocławskiego", środowisko bydgoskie uhonorowało ją nagrodą "za dorobek wirtuozowski i pedagogiczny", a indywidualne nagrody przyznali jej: Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Prezydent miasta Bydgoszczy, Dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej oraz Rektor Akademii w Bydgoszczy. W 2008 otrzymała tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2008, aktualizacja: marzec 2011.