Urodził się 14 marca 1956 roku w Łodzi. W 1981 roku ukończył studia kompozytorskie w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego i w tym samym roku otrzymał dyplom z teorii muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Po ukończeniu studiów zajął się zarówno pracą artystyczną, jak i pedagogiczną. W 1981 został zatrudniony w łódzkiej uczelni na stanowisku asystenta. Równolegle, przez dwa lata, pracował w średnim szkolnictwie muzycznym. Z dużym zaangażowaniem włączył się w przygotowania kolejnych edycji sesji "Musica Moderna" – cyklu koncertów i wykładów poświęconych nowej muzyce, odbywających się w łódzkiej uczelni od 1982 roku i organizowanych do dziś.
W tym czasie rozwijał również swoje zainteresowania pracując jako dyrygent amatorskich zespołów chóralnych. Przez sześć lat prowadził Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej, a następnie przez dwa lata Chór Mieszany Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi. Z zespołami chóralnymi dokonał nagrań archiwalnych w Łódzkiej Rozgłośni Polskiego Radia, m.in. kompozycji łódzkich twórców: Andrzeja Hundziaka i Karola Mroszczyka. Poprowadził również wiele koncertów, m.in. w Łodzi, Glasgow i Edynburgu.
Jego utwory były wykonywane w kraju i za granicą m.in. podczas Festiwalu "Młoda Muzyka Polska" w Szczecinie (1985, 1986, 1987), Poznańskiej Wiosny Muzycznej (1987, 1989), Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów (1989), Legnica Cantat (1995, 2003), Festival Coral Internacional Costa Azul (1996), Do-Re-Mi (1997, 1999), Internationales Jugend-Festspieltreffen Bayreuth (1997), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie (1999), Internationaler Akkordeonwettbewerb Klingenthal (1998, 2000, 2001, 2003, 2007), Polnische Musik des 20.Jahrhunderts Bremen (2001), International Accordion Competition Poprad (2001, 2003), Lietuvos Akordeonistu Konkursas w Wilnie (2002), Coupe Mondiale Copenhagen (2002), Jesiennego Festiwalu Muzycznego Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach (2003), Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003, 2004), Ślaskich Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (2004), Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova" we Wrocławiu (2006, 2008).
Otrzymał nagrody i wyróżnienia m.in. na: Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów (1982), Pianistycznym Konkursie Kompozytorskim w Słupsku (1984), Konkursie Kompozytorskim podczas Tygodnia Talentów w Tarnowie (1985), Konkursie Kompozytorskim Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (1987), Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego ogłoszonym przez ZAiKS (1988).
Sławomir Kaczorowski od 1997 roku prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 1996-99 był prodziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii, Wychowania Muzycznego i Rytmiki, zaś od 1999 do 2005 roku pełnił funkcję prorektora ds. artystyczno-dydaktycznych łódzkiej uczelni. Był również współautorem programowym audycji "Akademia Muzyczna i jej goście", w której raz w miesiącu Radio Łódź S.A. prezentowało aktualne dokonania uczelni. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Był jurorem "Concours Moderne" (2001 Biel, 2001 Wrocław) oraz Łódzkiego Festiwalu Chóralnego "Cantio Lodziensis" (1999-2015).
Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich, pełni funkcję Prezesa Łódzkiego Oddziału ZKP. Jest również członkiem Polskiej Komisji Akredytacyjnej IV kadencji.
"Twórczość kompozytorska Sławomira Kaczorowskiego ewoluowała od eksperymentów sonorystycznych i formalnych podejmowanych podczas studiów u prof. B.K. Przybylskiego w kierunku tradycyjnych środków brzmieniowych. Ważnym źródłem inspiracji była dla niego w latach osiemdziesiątych muzyka Zygmunta Krauzego, głównie zaś idea formy unistycznej przeniesiona przez tego twórcę z plastyki na teren muzyki. Wywodząca się z malarstwa Strzemińskiego (głównie jego "Kompozycji unistycznych") koncepcja formy statycznej, beznapięciowej była modelem dominującym we wczesnej twórczości Kaczorowskiego (m.in. "Unity-form"). W późniejszych utworach (pochodzących z lat dziewięćdziesiątych) dostrzegamy większe zróżnicowanie środków, zarówno materiału tematycznego czy motywicznego, jak i modeli formalnych, choć nadal czytelne pozostawały pewne reminiscencje unistyczne. Typowy dla wczesnych kompozycji Kaczorowskiego ("Koncert na flet i orkiestrę smyczkową") sposób budowania linii melodycznej z drobnych komórek, stopniowo rozwijanych, poddawanych nieznacznym modyfikacjom, obecny był również (choć już w mniejszym stopniu) w późniejszych jego kompozycjach stając się jednym z ważniejszych środków formotwórczych. Swobodny, intuicyjny wybór materiału dźwiękowego z pełnej skali chromatycznej zastąpiony został wnikliwą selekcją pozwalającą na osiągnięcie większego różnicowania ekspresyjnego poszczególnych odcinków kompozycji. Dynamikę formy osiągał Kaczorowski również przy pomocy innych środków – fakturalnych, rytmicznych, dynamicznych, czy agogicznych poświęcając szczególną uwagę zachowaniu odpowiednich proporcji pomiędzy poszczególnymi jej członami i precyzyjnemu wyprofilowaniu konturów. Kompozycje Kaczorowskiego wykazują silne związki z muzyczną tradycją (szczególnie XX-wieczną) zarówno z typowym dla linii francuskiej sensualizmem (barwne niuanse w "Koncercie na flet i orkiestrę smyczkową") jak i niemieckim kultem rzemiosła i formy ("Der Wille zur Macht"), a obecny w nich wdzięk i dowcip ("Swing music", "Pezzo alla tango") czynią je szczególnie atrakcyjnymi dla słuchacza." (Ewa Kowalska-Zając, "Kompozytorzy polscy 1918-2000" pod red. Marka Podhajskiego)
Kompozycje
- "Elegia o… (chłopcu polskim)" na chór mieszany (1976)
- "Pezzo concertante" na dwa fortepiany (1979)
- "Koncert na fortepian i orkiestrę" (1979)
- "Koncert na flet i orkiestrę smyczkową" (1981-82)
- "Cykl pieśni" na sopran i fortepian (1981-82)
- "Unity-form" na trio akordeonowe (1982)
- "Kontrasty" [wersja I] na fortepian (1982)
- "Tryptyk" na klawesyn (1983)
- "Koncert na perkusję i orkiestrę" (1983-84)
- "Fantazja" na skrzypce i altówkę (1983)
- "Impressio" na sopran solo i trzy akordeony (1984)
- "Kwartet dęty" (1984)
- "Tonus" na orkiestrę smyczkową (1985)
- "Anxiety-Time" na orkiestrę (1985)
- "Benedictus" na chór mieszany a cappella (1986)
- "Direction" na dwa fortepiany (1986)
- "Muzyka jesienna" na flet solo (1986)
- "Kontrasty" [wersja II] na fortepian (1986)
- "Koncert na dwie altówki i orkiestrę smyczkową" (1986)
- "Canto" per organo (1987)
- "Koncert na akordeon i orkiestrę kameralną" (1987)
- "Quartetto per archi" (1987)
- "Ave Maria" per coro misto (1988-89)
- "Koncert na fortepian i orkiestrę nr 2" (1988)
- "Dolente" per violoncello solo (1989)
- "Der Wille zur Macht" na zespół kameralny (1990)
- "Pezzo alla tango" [wersja I] na gitarę i klawesyn (1991)
- "Pezzo alla tango" [wersja II] na gitarę i akordeon (1993)
- "Con forza" per pianoforte (1993)
- "Święty Franciszku" na alt, chór i orkiestrę do wierszy (notatek) Sergiusza Riabinina (1993)
- "Impresja" na akordeon solo (1994)
- "Swing Music" na chór mieszany (1994)
- "Con vigore" per corno solo (1994)
- "Pezzo alla tango" [wersja III] na skrzypce (lub flet), gitarę i akordeon (1994-95)
- "Once more" na skrzypce i altówkę (1996)
- "Noveletta" [wersja I] na harfę i orkiestrę smyczkową (1996)
- "Duo" na skrzypce i organy (1996)
- "Pezzo alla tango" [wersja IV] na dwa fortepiany (1996)
- "Scherzino" na klarnet i akordeon (1997)
- "Noveletta" [wersja II] na fortepian i orkiestrę smyczkową (1997)
- "Symfonia jesienna", cykl pieśni na sopran i fortepian (1997)
- "Cztery kontrasty" na organy (1998)
- "Impromptu" na akordeon (1998)
- "Con anima" na flet i fortepian (1998)
- "W lesie" na chór mieszany (1999)
- "Con calore" na altówkę i fortepian (1999)
- "Kwartet smyczkowy" (1999)
- "Stajenka serca" na chór mieszany (1999)
- "Ukołysana kolęda" na chór mieszany (1999)
- "Ragtime" [wersja I] na fortepian (1999)
- "Ragtime" [wersja II] na fortepian na 4 ręce (2000)
- "Ragtime" [wersja III] na skrzypce, gitarę i akordeon (2000)
- "Trio 2000" na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2000)
- "Jesienne lasy" na chór mieszany (2000)
- "Kolorowe sny", 3 miniatury na akordeon (2001)
- "Con moto" na fortepian (2001)
- "Cotton Spinner Quartet" (2002)
- "Jesienne lasy" na chór mieszany (2002-2005)
- "Mozaika jubileuszowa" na chór mieszany (2003)
- "Cantabile anniversario" per oboe (2004)
- "Toccata" na fortepian (2004)
- "Furioso" na orkiestrę symfoniczną (2005)
- "Surprise" for marimba (2006)
- "Agitato" na dwa fortepiany (2006)
- "Polskie pejzaże" na baryton i fortepian (2006)
- "Chain" for violin and accordion (2007)
- "Otcze nasz" na chór mieszany (2007)
- "Capriccio" na obój i fortepian (2007)
- "Concerto giocoso" na akordeon, fagot i orkiestrę kameralną (2009)
- "Laudate Dominum" na chór mieszany (2012)
- "ALEAccordions" for two players (2012)
- "Trio" na flet, skrzypce i altówkę (2013)
- "Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową" (2014)
- "Hesitation" for violin solo (2014)
- "Cantabile" per viola solo (2014)
- "Jazzy" for soprano saxophone (2015)
- "Koncert na saksofon i orkiestrę smyczkową" (2015)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, kwiecień 2003; aktualizacja: lipiec 2016, AG.