Kompozytor i pedagog. Urodzony 24 stycznia 1905 w Ciężkowicach, zmarł 1 lutego 1976 w Sopocie.
-
Gry na skrzypcach uczył się u Józefa Cetnera. W latach 1924-29 studiował kompozycję w Konserwatorium Muzycznym w Krakowie w klasie Bolesława Wallek-Walewskiego i Bernardina Rizziego, a także muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po zdaniu w 1930 egzaminu przed Państwową Komisją Egzaminacyjną w Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie pracował jako nauczyciel w Państwowym Seminarium Nauczycielskim w Borunach, Augustowie oraz Wilnie, gdzie równocześnie dyrygował Chórem Okręgu Wileńskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego. Kontynuował również studia kompozycji pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego.
W latach 1940-41 i 1944-45 był zatrudniony na stanowsku pierwszego skrzypka w Państwowej Filharmonii Litewskiej Socjalistycznej Republiki oraz udzielał lekcji prywatnie. Od 1944 do 1945 nauczał także w Państwowym Konserwatorium Litewskiej Socjalistycznej Republiki. W 1945 przeniósł się do Łodzi, gdzie włączył się w organizację szkolnictwa muzycznego. Do 1950 był okręgowym wizytatorem szkół artystycznych, w latach 1950-53 dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej nr 2 w Łodzi, od 1953 dyrektorem Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej oraz wykładowcą przedmiotów teoretycznych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Przez wiele lat brał wszechstronny udział w działalności Ludowego Instytutu Muzycznego. Od 1962 ograniczył swą aktywność pedagogiczną jedynie do pracy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie pozostał do 1975.
Karol Mroszczyk w 1955 otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za utwór "Nad wodą wielką i czystą" na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza (1955) na konkursie zorganizowanym z okazji setnej rocznicy śmierci poety. Został także uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1967) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1975).
Ważniejsze kompozycje:
- "Na ten ugór" na chór a cappella (1935)
- "Pieśń żniwna" na skrzypce i fortepian (1937)
- "Mały poemat" na skrzypce i fortepian (1937)
- "Allegro" (wersja I) na skrzypce i fortepian (1939)
- "Polonez D-dur" na skrzypce i fortepian (1941)
- "Sonata h-moll" na skrzypce i fortepian (1941)
- "Sonata romantyczna" na skrzypce i fortepian (1942)
- "Polonez" na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1942)
- "Mała suita" na tematy ludowe na orkiestrę (1942)
- "Allegro" (wersja II) na orkiestrę smyczkową (1943)
- "Dziesięć pieśni ludowych" na chór mieszany a cappella (1946)
- "Chmury", pieśń na głos i fortepian (1946)
- "Dwie pieśni" na głos z akompaniamentem fortepianu (1947)
- "Dwie pieśni" na chór mieszany a cappella (1947)
- "Trzy preludia" na fortepian solo (1948)
- "Wariacje w stylu klasycznym" na skrzypce lub altówkę i fortepian (1948)
- "Pieśni ludowe" (wersja I) na głos i fortepian (1948)
- "Dwie pieśni śląskie" na głos, chór i zespół muzyczny (1948)
- "Etiudy na fortepian solo" (1949)
- "Piosenki ludowe" na głos i fortepian (1950)
- "Pieśni ludowe" (wersja II) na chór mieszany a cappella (1950)
- "Temat z wariacjami" na fortepian solo (1950)
- "Valse lente" na głos koloraturowy i orkiestrę (1951)
- "Pieśń kurpiowska" na głos i fortepian (1951)
- "Wariacje" na fortepian solo (1952)
- "Quasi notturno" na orkiestrę smyczkową (1953)
- "Kołysanka" na małą orkiestrę symfoniczną (1954)
- "Kołysanka" na orkiestrę smyczkową i instrumenty dęte drewniane (1954)
- "Nad wodą wielką i czystą" na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza (1955)
- "Tryptyk" na orkiestrę smyczkową (1955)
- "Pieśni dziecięce" na głos i fortepian (1956)
- "Nokturn" na skrzypce i fortepian (1957)
- "Szkice baletowe" na małą orkiestrę symfoniczną (1958)
- "Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny" na głos i fortepian (1958)
- "Canzona antica" na orkiestrę smyczkową (1960)
- "Szesnaście utworów dziecięcych" na fortepian solo (1961)
- "Concertino Popolare" na fortepian i orkiestrę (1962)
- "Koncert fortepianowy" (1962)
- "Jedno małe kłamstwo", komedia muzyczna (1962)
- "Melodia" na orkiestrę symfoniczną (1962)
- "Nad Odrą" na chór a cappella (1964)
- "Dumo moja Warszawo" na chór a cappella (1964)
- "Jesień" na głos i orkiestrę (1964)
- "Taniec hiszpański" na małą orkiestrę symfoniczną (1964)
- "Małe wariacje w rytmie gawota" na fortepian solo (1964)
- "Trzy utwory" na fortepian solo (1966)
- "Ballada sieradzka" na głos z fortepianem (1967)
- "Sześć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny" na sopran i fortepian (1967-68)
- "Odlatujące żurawie" na głos z fortepianem (1968)
- "Erotyk" na głos z fortepianem (1968)
- "Dwie pieśni" na trzygłosowy chór dziecięcy a cappella (1968-69)
- "Pieśń o Janku Krasickim" na trzygłosowy chór żeński i fortepian (ad libitum) (1968-69)
- "Jarzębina" na głos z fortepianem (1969)
- "Słoneczny puch" na głos z fortepianem (1969)
- "Nokturn" (wersja I) na trzygłosowy chór żeński i fortepian (1969)
- "Nokturn" (wersja II) na trzygłosowy chór żeński i orkiestrę (1969)
- "Nad źródłem" na głos z fortepianem (1970)
- "Litworowe doliny" na chór mieszany a cappella (1970)
- "Suita liryczna nr 2" na orkiestrę smyczkową (1970)
- "Brzoza" na głos z fortepianem (1971)
- "Epizod" na skrzypce i fortepian (1971)
- "Sonet" na głos i fortepian (1971)
- "Canzonetta" na skrzypce i fortepian (1972)
- "Wariacje e-moll" na fortepian solo (1972)
- "Wariacje A-dur" na fortepian solo (1972)
- "Sonatina" na klarnet i fortepian (1973)
- "Obłoki", pieśń na głos z fortepianem (1973)
- "Pieśń Don Juana I" na baryton i fortepian (1973)
- "Pieśń Don Juana II" na baryton i fortepian (1973)
- "Moment musical" na orkiestrę smyczkową (1973)
- "Arietta" na skrzypce i fortepian (1973)
- "Trzy preludia" na fortepian solo (1973)
- "Sonatina pamięci Muzio Clementiego" na fortepian solo (1973)
- "Kołysanka" na głos z fortepianem (1973)
- "Dwanaście utworów dziecięcych" na fortepian solo (1973)
- "Sonata na wiolonczelę i fortepian" (1974)
- "Sonata na skrzypce i fortepian nr 2" (1974)
- "Sonata na klarnet i fortepian" (1975)
Źródło: www.polmic.pl, styczeń 2006