Szczególnie jednak wartą podkreślenia jest wieloletnia przyjaźń muzyczna, jaka połączyła Wojtasika z inną legendą amerykańskiej sceny jazzowej, Billym Harperem. Artyści poznali się jeszcze w drugiej połowie lat 90., kiedy Wojtasik przygotowywał się do nagrania płyty "Quest". Od tamtej pory zaowocowała ona wieloma wspólnymi trasami koncertowymi, jak również nagraniami płytowymi, w grupach, które firmował Wojtasik i w zespołach Billy'ego Harpera.
Po 30 latach kariery Piotr Wojtasik stał się jednym z najbardziej cenionych trębaczy i liderów średniego pokolenia. Wielokrotnie wygrywał w ankietach Jazz Top magazynu "Jazz Forum". Jego płyty są regularnie nominowane do nagrody Fryderyka. Kilkakrotnie też zwyciężał w kategorii Najlepszy Jazzowy Album roku i Najlepszy Jazzowy Muzyk. Zwiedził sceny największych jazzowych festiwali z Montreal Jazz Festiwal na czele, grywał w słynnych klubach, takich jak wiedeński Porgy & Bess czy paryski Sun Set.
Nie nagrywa zbyt często. Do tej pory ma na swoim koncie dwanaście płyt wydanych pod własnym nazwiskiem, ale ilekroć pojawia się na rynku jego nowe nagranie, zawsze staje się ważną i docenianą pozycją fonograficzną. Tak było w przypadku wspomnianych już albumów, tak było, gdy nagrał "Circle", album zrealizowany przy udziale poszerzonego składu instrumentów dętych i w towarzystwie legendarnej sekcji Steve'a Lacy'ego: Jean-Jacques Avenel – (kontrabas) i John Betsch (perkusja) czy "Blackout" nagranej z udziałem wybornej śpiewaczki Judy Bady.
W nagraniu kolejnych płyt Wojtasika wzięła udział plejada muzyków jazzowych. Na "Old Land" towarzyszyli mu Grzegorz Nagórski (puzon), John Betsch i Billy Hart (podwójna perkusja), Sylwester Ostrowski (saksofon), Kirk Lightsey (perkusjonalia), Essiet Essiet (kontrabas) oraz wokalistki Angelika Anozie, Anna Maria Mbayo i Marta Florek. "Amazing Twelve" nagrano w kwartecie, w składzie którego zagrali znakomity węgierski saksofonista tenorowy Viktor Toth, kontrabasista Michał Barański i perkusista John Betsch. Następny album Wojtasika był muzycznym hołdem dla symbolu polskiej sceny jazzowej – warszawskiego klubu Akwarium. Do współpracy nad "Tribute to Akwarium" trębacz zaprosił między innymi takich artystów jak Sebastian Sołdrzyński, Marcin Kaletka, Leszek Możdżer, Marek Kądziela, Dominik Wania, Dariusz Oleszkiewicz, Eric Allen i Jakub Miarczyński.
Wydany w 2018 roku album "To Whom it May Concern" stanowi swego rodzaju ukoronowanie 30-letniej kariery Piotra Wojtasika. To dwunasta płyta nagrana pod jego kierownictwem. Materiał zrealizowano w 2016 roku w Les Studios de Meudon we Francji. Złożyło się na niego osiem autorskich kompozycji Wojtasika, wykonanych przez międzynarodowy skład: Viktora Tótha (Węgry), Sylwestra Ostrowskiego, Bobby’ego Few (USA, Francja), Jorisa Teepe (Holandia) i Johna Betscha (USA, Francja).
Nie mniej ważnym rozdziałem aktywności muzycznej Piotra Wojtasika jest edukacja. Uzyskał tytuł naukowy profesora, wykłada w Instytucie Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W trakcie kilkunastu lat pracy dydaktycznej w akademiach muzycznych w Katowicach i we Wrocławiu oraz prowadzenia warsztatów muzycznych i indywidualnych lekcji stał się jednym z najbardziej cenionych nauczycieli, którego wkład w podwyższenie merytorycznego poziomu nauczania w ciągu ostatnich dekad jest nie do przecenienia.