Na najsłynniejszych scenach operowych występuje zarówno jako śpiewak, jak i ambasador kultury polskiej – to dzięki jego inicjatywie doszło do wystawienia "Halki" Stanisława Moniuszki w reż. Mariusza Trelińskiego na deskach Theater an der Wien. "Miałem możliwość wyboru, w czym mam wystąpić w Theater an der Wien, nie mogliśmy się dogadać z Rolandem Geyerem [szefem teatru – przyp. red.] co do czasu i co do repertuaru. Były różne plany. Ja tak na odchodne (...) powiedziałem: jak wystawisz polską operę np. "Halkę", to podpisujemy kontrakt nawet dzisiaj. On wziął to za żart, ale cztery dni później dostałem od niego telefon i powiedział: zacznijmy rozmawiać".
Podczas koncertów i przedstawień operowych artysta współpracował m.in. z Gerdem Albrechtem, Marco Armiliato, Jiřím Bělohlávkiem, Maurizio Beninim, Bertrandem de Billy'm, Michaelem Boderem, Ivorem Boltonem, Richardem Bonyngem, Fransem Brüggenem, Semyonem Bychkovem, Sylvainem Cambrelingiem, Paolo Carignanim, sir Andrew Davisem, Edo de Waartem, Placido Domingo, Vladimirem Fedosejevem, Ivanem Fischerem, Patrickiem Fournillierem, Valery Gergievem, Michaelem Gielenem, Carlo Mario Giulinim, Hartmutem Haenchenem, Nikolausem Harnoncourtem, Philippem Herreweghe, Marissem Jansonsem, Markiem Janowskim, Philippem Jordanem, Michailem Jurowskim, Vladimirem Jurowskim, Tonem Koopmanem, Zubinem Mehtą, Ingo Metzmacherem, Riccardo Mutim, Kentem Nagano, Renato Palumbo, Antonio Pappano, Trevorem Pinnockiem, Donaldem Runniclesem, Nello Santim, Peterem Schneiderem, Martinem Sieghartem, Christianem Thielemannem, Marcello Viottim, Franzem Welser-Möstem i Alberto Zeddą.
Repertuar Piotra Beczały obejmuje głównie tenorowe partie liryczne w operach: Vincenzo Belliniego – "Beatrice di Tenda" (Orombello) i "Lunatyczka" (Elvino), Gaetano Donizettiego - "Napój miłosny" (Nemorino) i "Łucja z Lammermooru" (Edgar), Antonína Dvořáka – "Rusałka" (Książę), Charlesa Gounoda – "Faust" (rola tytułowa) oraz "Romeo i Julia' (Romeo), Leoša Janáčka – "Jenufa"(Števa), Alberta Lortzinga – "Kłusownik" (Baron Kronthal), Julesa Masseneta – "Manon" (Kawaler Des Grieux) i "Werther" (partia tytułowa), Wolfganga Amadeusa Mozarta – "Uprowadzenie z seraju" (Belmonte), "Don Giovanni" (Don Ottavio) i "Czarodziejski flet" (Tamino), Jacquesa Offenbacha – "Opowieści Hoffmanna" (Hoffmann) i "Die Rheinnixen" (Franz), Giacomo Pucciniego – "Cyganeria" (Rudolf) i "Gianni Schicchi"(Rinuccio), Antona Rubinsteina – "Demon" (Sinodal), Bedřicha Smetany – "Sprzedana narzeczona" (Jenik), Richarda Straussa – "Kawaler srebrnej róży" (włoski śpiewak), Karola Szymanowskiego – "Król Roger" (Pasterz), Piotra Czajkowskiego – "Eugeniusz Oniegin" (Lenski) i "Jolanta" (Hrabia Vaudemont), Giuseppe Verdiego – Rigoletto (Książe Mantui), Traviata (Alfred) i "Bal maskowy" (Król Gustaw III) i Richarda Wagnera – "Tannhäuser" (Walther von der Vogelweide), jak również w operetkach: Ferenca Lehára – "Wesoła wdówka" (Camille de Rosillon), Johanna Straussa – "Zemsta nietoperza" (Alfred) i "Simplicius" (Arnim von Grübben).
Repertuar koncertowy artysty obejmuje m.in. "Missa Solemnis" Ludwiga van Beethovena, "Paradies und die Peri" Roberta Schumanna, "Stabat Mater" i "Małą mszę uroczystą" Gioacchino Rossiniego, "Requiem" Hectora Berlioza, "Te Deum"Antona Brucknera, "Stabat Mater" i "Requiem" Dvořáka, "Messa da Requiem" Verdiego, "Pieśń o ziemi" i "Das klagende Lied" Gustava Mahlera oraz muzykę sakralną Mozarta, Luigi Cherubiniego, Franza Schuberta i oratoria Josepha Haydna.
Piotr Beczała nagrał wiele płyt CD dla takich wytwórni fonograficznych, jak Arte Nova ("Uprowadzenie z seraju" Mozarta), Orfeo Records ("Święta Ludmiła" Dvořáka), EMI ("Simplicius" Johanna Straussa), Universal Accord ("Die Rheinnixen" Offenbacha), CD Accord ("Król Roger" Szymanowskiego), Relief ("Jolanta" Czajkowskiego), Farao Classics ("Traviata" Verdiego), Edition Hänssler ("Romeo i Julia" Berlioza), CPO ("Kraina uśmiechu" Ferenca Lehára) oraz płytę z pieśniami Karola Szymanowskiego dla Channel Classics. W 2008 ukazał się album "Salut", będący zapisem recitalu operowego artysty, wydany przez firmę Orfeo. Z jego udziałem na DVD wydane zostały m.in.: "Simplicius", "Czarodziejski flet", "Uprowadzenie z seraju", "Wesoła wdówka", "Traviata" (wszystkie spektakle utrwalone w Operze w Zurychu), "Kawaler srebrnej róży" (nagranie z Salzburger Festspiele z 2004), "Don Giovanni" (również z festiwalu w Salzburgu, 2006), "Czarodziejski flet" (z Opéra National de Paris), "Łucja z Lammermooru" (Metropolitan Opera).
W 2012 roku podpisał kontrakt na wyłączność z wytwórnią Deutsche Grammophon, w której wydał m.in. swój debiut w tytułowej partii "Lohengrina" u boku Anny Netrebko. Wkrótce zrezygnował jednak z ekskluzywnej "żółtej winiety". "Po kilku latach współpracy nie mogliśmy się dogadać co do moich kolejnych projektów, a producent, który pracował przy mojej ostatniej płycie "French Collection", został szefem Pentatone. Ponieważ bardzo dobrze mi się z nim rozmawiało, zaproponował mi zmianę wytwórni i pełną wolność w wyborze repertuaru, miejsca, orkiestry i dyrygenta. To była dla mnie idealna możliwość rozwoju" – wspomina artysta w wywiadzie dla PAP.
Pod szyldem Pentatone w 2020 roku ukazał się album "Vincero!" poświęcony twórcom opery werystycznej. "To jest mocne śpiewanie, wymagające dużego natężenia głosu, nowy etap w moim rozwoju wokalnym" – przyznaje Beczała w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej", w innym miejscu dodając: "Nie zamierzam rezygnować z muzyki francuskiej, słowiańskiej ani lżejszej muzyki włoskiej tylko dlatego, że nagrałem płytę werystyczną. To rozwinięcie mojego emploi, a nie zmiana, chcę to bardzo jasno powiedzieć".