W 2008 podczas 39. edycji Ogólnopolskiego Turnieju Chórów "Legnica Cantat" zespół Octava Ensemble (wówczas występujący pod nazwą Oktet wokalny Octava) zdobył Grand Prix, a Zygmunt Magiera otrzymał nagrodę dla najlepszego dyrygenta konkursu. Oktet zdobył również Grand Prix w Małopolskim Konkursie Chórów (2006) oraz na Łódzkim Festiwalu Chóralnym "Cantio Lodziensis" (2007).
Krakowski zespół ma w dorobku dwa wydawnictwa z muzyką liturgiczną i religijną. Na debiutanckiej płycie zarejestrowane zostały utwory dawnych kapelmistrzów kapeli Katedry Wawelskiej – Bartłomieja Pękiela ("Missa Pulcherrima" oraz motet "Sub Tuum praesidium") i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (pięć motetów maryjnych). W 2010 roku album został nominowany do przyznawanej przez członków polskiej Akademii Fonograficznej nagrody "Fryderyk".
Drugi album zespołu stanowi nagranie "Missa Octava" późnorenesansowego niemieckiego kompozytora Hansa Leo Hasslera. Płyta zdobyła pozytywne recenzje w prasie krajowej i zagranicznej, także w opiniotwórczym brytyjskim miesięczniku "Gramophone".
Na łamach dwutygodnika "Ruch Muzyczny" nagranie recenzowała Dominika Grabiec:
"Interpretacja jest wysmakowana, głosy brzmią czysto, pewnie, pięknie harmonizują ze sobą, zachowując świeżość i spontaniczność. W otwierającej płytę kompozycji 'Ecce Sacerdos Magnus' słychać wyraźnie, że każdy z głosów wyróżnia się ciekawą barwą i ładnym brzmieniem. Mimo to razem tworzą zgrany, dobrze zestrojony zespół, co dobrze słychać na przykład w 'Introitus' z 'Cantate Domino'. (...) Można zgodzić się z umieszczoną w opisie płyty żartobliwą sugestią zespołu, że 'Msza' Hasslera wydaje się jakby napisana specjalnie dla nich. Cieszy, że ten młody, dobrze rokujący zespół odważył się wydać w Polsce płytę z nagraniem tak mało dziś znanego niemieckiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku. To szansa na wypromowanie nie tylko dobrego wykonania, ale również świetnego twórcy".
Wyjątkowym przedsięwzięciem w działalności Octava Ensemble jest projekt "Ad Radices Musicae", którego celem było przywrócenie muzyki liturgicznej do nabożeństw kościelnych. We właściwym dla kompozycji mszalnych kontekście liturgii przedsoborowej zabrzmiały kompozycje m.in. Leopolity, Mielczewskiego, Pękiela, Palestriny, Liliusa i Charpentiera.
Zespół Octava Ensemble gościł na wielu znaczących polskich festiwalach, koncertował w wielu krajach Europy, a także w Turcji i w Chinach. Główną artystyczną domeną oktetu jest muzyka XVI i XVII wieku, ale w jego repertuarze znajdziemy również utwory Feliksa Mendelssohna, Antona Brucknera, Karola Szymanowskiego, Zoltána Kodály’ego czy Henryka Mikołaja Góreckiego. Zespół dokonywał ponadto prawykonań kompozycji twórców polskich i zagranicznych, m.in. Aleksandra Tansmana, Łukasza Urbaniaka, Krzesimira Dębskiego i Carla Nielsena. W 2011 roku podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu oktet wziął udział w premierowym wykonaniu utworów Krzysztofa Pendereckiego i Aphexa Twina. Podczas festiwalu Misteria Paschalia zespół współpracował również z Adrianem Utleyem z Portishead oraz Willem Gregorym z Goldfrapp przy realizacji muzyki do filmu "Męczeństwo Joanny d’Arc" Carla Theodora Dreyera. Muzycy Octava Ensemble gościli także na festiwalu muzyki eksperymentalnej Unsound, podczas którego wystąpili na scenie ze szwedzką grupą Wildbirds & Peacedrums oraz chórem Schola Cantorum Reykjavík z Islandii.
Obecny skład zespołu tworzą Agnieszka Drabent (sopran), Agnieszka Magiera (sopran), Małgorzata Langer-Król (mezzosopran) i Zuzanna Kowalówka (alt) oraz Zygmunt Magiera (tenor), Mateusz Prendota (tenor), Bartłomiej Pollak (baryton) i Marin Wróbel (bas, baryton).
Autorka: Agnieszka Grzybowska, kwiecień 2015
Dyskografia
- Bartłomiej Pękiel: Missa Pulcherrima / Grzegorz Gerwazy Gorczycki: Motety (DUX, 2009)
- Hans Leo Hassler: Missa Octava (DUX, 2011)