Kulturoznawczyni, autorka form prozatorskich i dramatów – przede wszystkim dla dzieci i młodzieży. Kierowniczka literacka i dramaturżka Teatru Animacji w Poznaniu. Urodziła się w 1983 roku w Trzciane w Wielkopolsce. To z tym regionem związana jest do dziś (w Teatrze Animacji pracuje od 2014 roku). Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkołę Dramatu – studium przy Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka.
Dzieci i ich wrażliwość należy traktować poważnie, nie owijać trudnych tematów w bawełnę i nie tworzyć równoległej rzeczywistości rzekomo dla ich dobra. Takiego zdania jest jedna z najważniejszych twórczyń literackiego nurtu zaadresowanego do młodszych odbiorców. "Odwracanie uwagi dziecka od poważnych spraw to nic więcej jak ucieczka przed odpowiedzialnością", pisała w 2012 roku w felietonie dla portalu e-teatr.pl. Ówczesną sytuację w kontekście twórczości dla dzieci i gotowości rodziców do przekazywania pociechom wiedzy na temat ważkich kwestii oceniła bardzo surowo. Jednak na przestrzeni drugiej dekady XXI wieku postrzeganie młodych odbiorców sztuki i kultury ewoluowało. W twórczości literackiej i teatralnej odbija się wiara w zdolności poznawcze młodego umysłu oraz w to, że ich wrażliwość jest w stanie podołać nawet najtrudniejszym tematom. Prześluga i jej dorobek współtworzą stale rozwijający się nurt nowej dramaturgii dla dzieci i młodzieży.
Jest autorką serii książek o Ziuzi: "Ziuzia" nagrodzona została tytułem Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY, a "Ziuzia i coś niezwykłego" otrzymała Nagrodę Serce Gagi przyznawanej przez miesięcznik "Gaga" (magazyn psychologiczny dla rodziców). Trzecią częścią w serii jest "Ziuzia i dom na głowie". Innym stworzonym przez pisarkę cyklem jest ten o Leniu z Góry Deli Meli ("Lenio z Góry Deli Meli – Straszny Kibelek" i "Lenio z Góry Deli Meli – Sam się ubiera"). Postać małego Lenia uczącego się kolejnych "dorosłych" czynności pomyślana została przez autorkę jako wzór do naśladowania. O naturalności i cennej "normalności" stosowanego przez autorkę języka pisała Karolina Obszyńska:
Autorka prowadzi tę opowieść lekko i bez zbędnego nadęcia – do dzieci mówi bowiem językiem dziecięcym, nie ubierając w poetyckie słowa tego, co oczywiste i bliskie każdemu człowiekowi. Nie szuka metafor ani hiperboli, kibelek nazywając po prostu kibelkiem, a kupę – kupą.
Jest także autorką m.in. "Bajki i Majki", "Bajki o włosie Patryku i "Bajki o starej Babci i molu Zbyszku", bożonarodzeniowej "Bombki z gwiazdką", poruszającej kwestię dziecięcej niepełnosprawności książki "Jaś Liś i zachęcającego do zwiedzania regionu przewodnika "Arbuz i Pchełka, czyli wielkie wyprawy w Wielkopolskę".
Jej teksty wystawiane były w wielu teatrach w całej Polsce (zarówno lalkowych, jak i dramatycznych) przez takich reżyserów i reżyserki, jak Paweł Aigner, Piotr Cieplak, Elżbieta Depta, Jerzy Jan Połoński, Agata Puszcz, Julia Mark czy Cezary Iber. Swój stosunek do uczestnictwa w procesie teatralnym określiła w rozmowie z Jagodą Masłowską następująco:
Chyba jestem autorką, która lubi trzymać rękę na pulsie. Często zgłaszam swoją ochotę i dyspozycyjność, by uczestniczyć w próbach, przynajmniej tych pierwszych, czytanych, gdzie rozstrzygają się kluczowe sensy. Myślę, że to dobrze dla spektaklu.
Ale jej twórczość to nie jedynie teksty pisane z myślą o młodym odbiorcy. "Pustostan" to dramat rodzinny skonstruowany wokół sytuacji wieczerzy przy wigilijnym stole, "Garnitur Prezydenta" to polityczna groteska, we "Wszystko jest dobrze, jesteśmy szczęśliwi" poruszony został temat kryzysu uchodźczego i wojny, "Kwaśne mleko" ustami kobiecych bohaterek opowiada o macierzyństwie i dzieciobójstwie, a "Debil" – o mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną. "Malina Prześluga wykorzystała swoje doświadczenie autorki dla dzieci, by napisać sztukę niewygodną, zdecydowanie dla dorosłych", pisało w uzasadnieniu jury przyznające artystce najważniejszą polskie wyróżnienie dla twórców i twórczyń tekstów dramatycznych, czyli Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2020). W 2021 roku ukazała się jej pierwsza książka dla dorosłych – "Co tu robisz w środku zimy". Przez narrację czytelników przeprowadza tu bohaterka Ewa. Prześluga książkę tę zaczęła pisać kilkanaście lat wcześniej, ale – jak mówi – czekała na więcej życiowych doświadczeń.
Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to jedno z wielu jej wyróżnień. W 2012 roku została odznaczona wielkopolskim Medalem Młodej Sztuki. W 2013 roku za "Kwaśne mleko" otrzymała nagrodę główną (a także nagrody publiczności i dziennikarzy) w konkursie dramaturgicznym "Metafory Rzeczywistości". W 2015 roku w organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny zamkniętym konkursie dramaturgicznym Strefy Kontaktu otrzymała I nagrodę za "Garnitur Prezydenta". W kolejnej edycji doceniono dramat "Nie ma", dzięki któremu zdobyła drugą nagrodę (pierwszej nagrody wówczas nie przyznano), w 2021 roku ponownie została laureatką tego konkursu, a jej sztuka "Kobieta i życie" skierowana została do scenicznej realizacji.
W 2015 roku otrzymała wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci, a rok później – nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego dla twórców kultury. W 2020 roku jej działania twórcze doceniła kapituła Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Jury w uzasadnieniu podkreślało troskę artystki o "wrażliwy i niedyskryminujący język oraz traktowanie młodego odbiorcy jak poważnego partnera do rozmowy o współczesnym świecie".