Malarz – realista. Urodził się w 1987 roku w Przemyślu. Absolwent Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Po skończeniu studiów wrócił do rodzinnej miejscowości – Krzywczy na Podkarpaciu, gdzie tworzy i mieszka i, jak mówi, ma swoje miejsce na ziemi.
Laureat Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, nagrody przyznawanej najzdolniejszym artystom pokolenia. Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne za 2020 rok. Malował odkąd pamiętał, zaczynał od malowania akwarelami, w podstawówce skopiował „Bitwę pod Grunwaldem”, a dwa lata później zaczął malować farbami olejnymi. Liceum plastyczne go rozczarowało właśnie ze względu na brak malarstwa olejnego. Zmienił szkołę na technikum gastronomiczne, a potem na mechaniczne, gdzie regularnie zrywał się z lekcji, by już o godzinie 13 zasiąść za sztalugami. Niewiele brakowało, a zrezygnowałby z artystycznych marzeń, ale jedna z nauczycielek dostrzegła jego talent i pomogła mu po raz ostatni zmienić szkołę. Palczak przeniósł do liceum ogólnokształcącego w Dubiecku. Na ASP w Krakowie dostał się przy pierwszym podejściu, niestety nie został przyjęty, ponieważ nie zdał matury z angielskiego. Przepracował rok i po raz kolejny zdawał na Akademię, mimo kilku rozczarowań pokochał to miejsce, ponieważ studia dały mu to, co najcenniejsze – czas na malowanie pod okiem świetnych nauczycieli. W Krakowie natomiast nigdy nie poczuł się jak u siebie, mieszkał w akademiku, nie miał pieniędzy na wynajęcie pracowni ani na inne miejskie rozrywki. Aby się utrzymać, w wakacje pracował fizycznie za granicą. Na trzecim roku uratowało go stypendium socjalne. Dyplom obronił w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego, a po studiach wrócił do rodzinnej miejscowości. Podkarpacka Krzywcza nad Sanem, jest jedną z najbiedniejszych i najbardziej zadłużonych gmin wiejskich. Aby zajmować się tam sztuką, trzeba naprawdę tego chcieć.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
W malarstwie Palczaka nietrudno dostrzec fascynacje malarstwem niderlandzkim oraz duńskimi i polskimi malarzami XIX-wieku, ale współcześni artyści (Serban Savu, Adrian Gheni czy Gerhard Richter) również nie są mu obcy. Niczym dawni twórcy, Palczak znacznie częściej niż po płótno, sięga po deskę i blachę, a na swoich małoformatowych obrazach operuje fakturą, światłem i barwą. W jego obrazach znajdziemy barwy wzięte z podbieszczadzkich okolic, mistrzowsko oddane kolory tamtejszej zimy, faktura śniegu i lodu, dużo jest ognia i ciężkiego dymu. Palczak maluje w sposób realistyczny, niektóre jego obrazy do złudzenia przypominają fotografie. Jak sam mówi, w sztuce pokazuje rzeczywistość, prawdę, dlatego w większości prac wyczuć można napięcie, a nawet niepokój. To emocjonalne pokazanie polskiej rzeczywistości. Nasz świat płonie, zewsząd otacza nas propaganda, kłamstwo i zło. Jesteśmy zdezorientowani. Poruszamy się jak ślepcy w obłokach gryzącego dymu. Do cyklu obrazów „Codziennie jeden pożar” zainspirowała mnie ballada Jacka Kaczmarskiego: „Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych”. Każdy z tych otaczających ognisko jest tak jakby umysłowo chory. Mam wrażenie, że tak właśnie wygląda dzisiejsza Polska. Ludzie nie są już tak szczęśliwi jak kiedyś. Coś się zmieniło. Atmosfera wokół nich zagęszcza się. Młodzi pełni są gniewu, który ogarnia nas jak dym. Wszystko wokół staje się niejasne i nieostre. Nie można odnaleźć najprostszej życiowej prawdy. Zastępuje ją relatywizm i fake news – mówi w rozmowie z Antonim Adamskim.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 2021 – „Tym, co teraz widzę” Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- 2019 – „Codziennie jeden Pożar” Galeria Śladowski, Kraków; „Dym”, Galeria Promocyjna, Warszawa
- 2017 – „Bhagvan” Potencja Gallery, Kraków
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2021 – „Fotomorgana. Wystawa prac i obiektów sztuki parafotograficznej Miejsce”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie; „What I Want - Kolekcja Nocny Art Patrol Miejsce”, Muzeum im. Bolesława Biegasa, Warszawa
- 2019 – „44 Biennale Malarstwa Bielska Jesień, BWA Bielsko Biała; „Spłonęły ogrody. Teraz pada deszcz” Centrum Kultury Zamek, Wrocław; „11. Trienalle małych form malarskich” Galeria Sztuki Wozownia, Toruń; „Konkurs o Nagrodę Artystyczną im. Mariana Strońskiego” BWA Przemyśl
- 2018 – „Z kolan. Polska to marzenie” Galeria Olimpia, Kraków; „Krakowski Salon Sztuki” Pałac Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; „Międzynarodowy konkurs Malarski Fundacji Trzy Mosty” Galeria Malarstwa ASP ,Kraków, oraz Galeria przy Kozach,Warszawa; „Komunikacja ze wszystkim, co jest” Fundacja Stefana Gierowskiego , Warszawa
- 2017 – „IV Triennale Malarstwa ANIMALIS 2017” Miejska Galeria Sztuki MM, Chorzów oraz Centrum Kultury Śląskiej, Nakło Śląskie; „No Problem” Potencja Gallery, Kraków
- 2016 – „Konfrontacje Sztuki”, Galeria Test, Warszawa
- 2015 – „Konkurs o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch”, Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa
- 2009 – „Sceniczne Debiuty Młodych”, Centrum Kulturalne, Przemyśl
Oprac.: HSz, sierpień 2021.