Ewa Marciniec, fot. Jacek Wrzesiński
Śpiewaczka (alt).
W 1992 roku ukończyła studia na dwóch wydziałach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskim w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej, oba z wyróżnieniem. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku. Edukację muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła również podczas kursów mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów, jak Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana w Sienie), Paul Esswood (Internationale Händel Akademie w Karlsruhe), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie w Krakowie), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki Jana Sebastiana Bacha w Gdańsku).
Jest laureatką szeregu konkursów wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne, w tym Krystyny Szostek-Radkowej "za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos"), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC's-Hertogenbosch (finał), ARD w Monachium (finał).
Krąg zainteresowań artystki obejmuje muzykę dawną (Pasja wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, Mesjasz i Alcina Georga Friedricha Händla, Griselda Antonia Vivaldiego), poprzez romantyczną (Das Lied von der Erde, Kindertotenlieder Gustava Mahlera, Rapsodia na alt Johannesa Brahmsa) aż do współczesności (Siedem bram Jerozolimy i Credo Krzysztofa Pendereckiego, Missa pro pace Wojciecha Kilara, Omnia tempus habent Elżbiety Sikory - udział w prawykonaniu na 1000-lecie Gdańska).
Prezentując wielkie formy muzyki oratoryjnej, artystka występowała z licznymi orkiestrami na estradach koncertowych w kraju - m.in. w Warszawie (Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego), Katowicach (Filharmonia Śląska, NOSPR), Krakowie, Gdańsku, Poznaniu oraz za granicą - w Niemczech (Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken), Belgii (Palais des Beaux-Arts w Brukseli, Orchestre Philharmonique de Liège, Orchestre Charlemagne), Szwajcarii (Kunsthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Casino Basel, Casino Bern), we Włoszech (Teatro la Fenice di Venezia, Filarmonica della Scala w Mediolanie, Watykan), Holandii (z Orkiestrą XVIII Wieku), Francji (z Orchestre Philharmonique de Strasbourg), w Danii i Izraelu. Stale obecna jest również na scenach operowych Włoch (Teatro dell'Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale "Giuseppe Verdi" di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni da Udine), Niemiec (Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg) i Austrii (Landestheater Linz).
Artystka gości ponadto na wielu festiwalach muzycznych, m.in. we Wrocławiu ("Wratislavia Cantans"), Krakowie (Festiwal Krzysztofa Pendereckiego, Dni Muzyki Organowej), Warszawie ("Muzyczna Praga"), Gdańsku ("Musica nos unit"), Gdańsku-Oliwie (Festiwal Muzyki Organowej), Brukseli ("Europalia"), na Bornholmie (Kulturfestival), w Annandale-on-Hudson ("Bard SummerScape"), Norymberdze ("Musica Sacra Europea"), Jerozolimie (Abu Ghosh Music Festival).
Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Marc Albrecht, Tomasz Bugaj, Frans Brüggen, Myungwhun Chung, Daniele Gatti, Christopher Hogwood, Toshiyuki Kamioka, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Gabor Ötvös, Marek Pijarowski, Stefan Anton Reck, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski.
Na estradach koncertowych i scenach operowych występowała z uznanymi w świecie gwiazdami, m.in. Susan Anthony, Susan Bullock, Albert Dohmen, Wojciech Drabowicz, Simon Estes, Sabine Hass, Julia Juon, Hans-Joachim Ketelsen, Chris Merritt, Wiesław Ochman, David Pittman-Jennings, Kenneth Riegel, Kurt Rydl, Hans Sotin, Elżbieta Szmytka, Alan Titus, Ingrid Tobiasson, Endrik Wottrich.
Artystka ma na swym koncie wiele nagrań, zarówno radiowych, jak i płytowych. Brała udział w nagraniach dla firm Naxos, CD Accord i Dynamic takich kompozycji, jak m.in. Messa di Gloria Gioachino Rossiniego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, 8. Symfonia Gustava Mahlera, Credo i Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Demeter i Stabat Mater Karola Szymanowskiego.
Oprócz działalności artystycznej zajmuje się także pedagogiką. Wykłada śpiew w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, marzec 2011.