Książka Rydet i Hennelowej jest bodaj jedyną ambitną próbą zmierzenia się ze znaczeniem papieża w życiu społecznym, politycznym i religijnym lat 1980. w Polsce. A przede wszystkim, wyjątkową, dojrzałą artystycznie refleksją na temat inflacji wizerunków Karola Wojtyły i obsesyjnej wręcz obecności obrazów papieża w przestrzeni życiowej mieszkańców późnego PRL-u.
Tytułową obecność papieża w polskich domach łatwo wytłumaczyć grą z oficjalną propagandą usiłującą marginalizować znaczenie i widzialność jego osoby, a także reprezentowanej przezeń instytucji - Kościoła. W ten sposób tematem fotografii Rydet staje się mimochodem ikonofilia. Fotografkę interesuje głód świętego obrazka, który jest tu zarazem znakiem określającym tożsamość narodową, ale też społeczne funkcjonowanie i ikoniczna siła dewocyjnych suwenirów, będących pochodną medialnego otwarcia pontyfikatu Wojtyły. Rydet ukazuje zniuansowany obraz polskiej religijności, z jednej strony pełen dewocyjnego oddania, z drugiej cokolwiek mechaniczny, jakby powielający w prywatnej przestrzeni urzędowy kult portretów dygnitarzy partyjnych.
W książce obok typowych dla "Zapisu socjologicznego" ujęć wnętrz mieszkalnych z centralnie umieszczonymi w kadrze postaciami gospodarzy jest też szereg mniej ortodoksyjnych fotografii (na ogół zresztą mocno kadrowanych na potrzeby publikacji), dokumentujących detale wystroju i wyposażenia mieszkań. Czarno-białe zdjęcia Rydet sprawiają wrażenie odległych w czasie, odległych także poprzez specyficzny, etnograficzny dystans spojrzenia. Swoista historyczność tego materiału wynika w równej mierze z faktycznie dokonanych w ostatnich trzydziestu latach przemian cywilizacyjnych. "Obecność" w jakiejś mierze pokazuje także fiasko peerelowskiego projektu modernizacyjnego - wnętrza mieszkań różnych klas społecznych radykalnie różnią się od siebie (od kurnych chat po drobnomieszczańsko urządzone, blokowe M-3), a jedyne, co je łączy to wizerunki papieża-Polaka - znak zbiorowego obywatelskiego sprzeciwu wobec modelu społecznego narzucanego przez władzę.
Tekst pochodzi z bloga "Polish Photobook", prowadzonego przez Łukasza Gorczycę i Adama Mazura.
fotografie: Zofia Rydet
tekst: Józefa Hennelowa
opracowanie graficzne: nie podano
wydawca: Wydawnictwo Calvarianum, Kalwaria Zebrzydowska
rok wydania: 1988
objętość: 120 stron
format: 22 x 23,5 cm
oprawa: twarda, kaszerowana
nakład: 15 000 egz.