Druga część opowieści zaskakuje, historia przedstawiona jest z innej perspektywy, nawet bohaterowie wyglądają inaczej. Cytaty z prasy, zapiski z kroniki kryminalnej, rysunki na podstawie zdjęć wrzuconych do internetu, opisują krok po kroku historię opartą na faktach. Dowiadujemy się, kim była para młodych ludzi, poznajemy ich prawdziwe imiona i nazwiska. Pozornie wszystko wydaje się dopowiedziane, a pewność tę zwiększają odnalezione przez policję trzy kartki z zeszytu z zapiskami młodego chłopaka.
W komiksie wydanym jednocześnie w Polsce i USA Wilhelm Sasnal podjął próbę rekonstrukcji brakujących stron dziennika amerykańskiego dwudziestolatka. W przedstawionej historii poruszył nie tylko temat osobistego życia pokolenia wchodzącego w dorosłość, ale także wątek postkolonialny. Hawaje, gdzie rozgrywa się historia, zostały zaanektowane przez Stany Zjednoczone pod koniec XIX wieku. Sasnal wskazuje na niejednoznaczne relacje narodów niegdyś kolonizujących i kolonizowanych. Dlatego "Lawa" jawi się jako uniwersalny i wstrząsający dokument, który pokazuje nie tylko przemoc kulturową i polityczną, ale także domową.
Amerykańskiemu wydaniu komiksu "Lawa" towarzyszyła wystawa pod tym samym tytułem w nowojorskiej Anton Kern Gallery. Znalazły się na niej rysunki tuszem na papierze, przedstawiające wybrane motywy z opisanej historii, jak np. stopa tubylca i sznury z pomarszczonego i poskręcanego potoku lawy.
Wilhelm Sasnal
"Lawa"
Wydawcy: Wilhelm Sasnal, Anton Kern Gallery w Nowym Jorku, Fundacja Galerii Foksal w Warszawie
ISBN: 978-83-89392-27-4
Autorka: Agnieszka Sural, 11.07.2014