Spektakl w reżyserii Stasysa Eidrigeviciusa, premiera w Teatrze Studio 5 października 2007 roku.
W spektaklu Drewniany człowiek Stasys Eidrigevicius wraca do czasu dzieciństwa spędzonego na Litwie, do wspomnienia rodziców, prostych prac domowych. Życie w symbiozie z naturą, lasem, drzewami - ścinanie drzewa, prace w polu, dla dziecka nudne i uciążliwe, z biegiem lat nabierają nowego, inicjacyjnego zarazem znaczenia. Wracając do dzieciństwa artysta odwołuje się do metafory drzewa o rozrośniętych korzeniach, których nie widać, ale są niezwykle istotne, gdyż konstytuują człowieka i artystę. Drewno jest też tworzywem, z którego artysta rzeźbi maski, za którymi ukrywają się jego kolejne wcielenia. Stasys - malarz, grafik - opowiada o procesie twórczym. Odbijanie grafiki, powstanie obrazu, malowanie pastelami są jak lekcja o sztuce i wrażliwej obserwacji codzienności przeznaczona dla młodzieży i widzów dorosłych.
Reżyser ruchu scenicznego Zbigniew Papis sugestywnie ożywia wizje Stasysa. Współpraca obu twórców zaczęła się przy pierwszym autorskim spektaklu Stasysa Eidrigeviciusa Biały jeleń, który swoją premierę miał na scenie Teatru Studio w 1993 roku.
"Początki mojego zainteresowania teatrem - mówił artysta w wywiadzie udzielonym Zbigniewowi Taranience przed premierą swojego pierwszego spektaklu Biały jeleń w Teatrze Studio w 1993 roku - sięgają jeszcze czasów szkolnych. Ale myślę, że budowanie przestrzeni z przedmiotami czy ograniczanie człowieka jakimiś ścianami lub murami - więc cała droga mojej twórczości - także prowadziła do teatru. Czasem długo noszę w sobie różne pomysły, ale ich nie realizuję ze względu na brak warunków czy pomocy (...)."
Premierze Drewnianego człowieka towarzyszy wernisaż wystawy plakatu teatralnego Stasysa Eidrigeviciusa Maska w foyer teatru (5-25 października 2007).
"Stasys. Takim imieniem znaczy swoje prace. Starannymi jak u dziecka literami pisze także tytuły, wyjaśnienia, didaskalia i swoje własne teksty. To malarz i rysownik bez zaszeregowania, twórca osobny, niepodległy modom, którego wyobraźnia związała się z ziemią polsko-litewskiej północy, jej pejzażem, baśniami, pieśnią i obrzędem. Jest to wpływ delikatny, a jednak widoczny w jego nadrealistycznych wizjach. Artysta urodził się w Mediniskiai na Wileńszczyźnie. Tam studiował w wileńskim Instytucie Sztuk Pięknych, debiutując jeszcze w czasie studiów. W 1980 roku zamieszkał na stałe w Polsce. Jego kompozycje, początkowo mieszczące się w jednej dłoni, z czasem się powiększały, aż do przymierza z trójwymiarem i przestrzenią. Stasys ma za sobą wiele instalacji i performansów, doświadczenia z których posłużyły następnie jego własnemu teatrowi. Wystawa 'Maska' przedstawia jego malarstwo zamienione na formę plakatu i jest uzupełnieniem plastyki i słowa, zaistniałych obok na scenie. Maska to prastary rekwizyt teatralny, przez swoją symbolikę ważny dla Stasysa. Łączna obecność w Studio tych kilku wcieleń sztuki odkrywa nam Eidrigeviciusa na nowo. Ujawnia artystę wiążącego w jedną materię słowo, dźwięk, obraz i nasze emocje" - pisze o twórczości Stasysa Danuta Wróblewska z Galerii Studio.
- Stasys Eidrigevicius, Drewniany człowiek, scenariusz, reżyseria, scenografia: Stasys Eidrigevicius, współpraca literacka: Ewa Bułhak, ruch sceniczny: Zbigniew Papis, muzyka: Tadeusz Sudnik, światło: Mirosław Poznański, projekcje: Jerzy Karpiński, asystent reżysera: Krzysztof Strużycki. Występują: Bartłomiej Krat, Mateusz Lewandowski, Krzysztof Strużycki, Karol Wróblewski, Mirosław Zbrojewicz, Wojciech Zieliński. Premiera w Teatrze Studio w Warszawie 5 października 2007 roku. Wystawa czynna od 5 do 25 października 2007 w dni powszednie z wyjątkiem poniedziałków w godzinach 12-17, w niedziele i święta w godzinach 14-17.30 oraz przed spektaklami teatralnymi