Po konferencji muzykologicznej na temat Karola Szymanowskiego, zorganizowanej 15 i 16 października 2011 roku w ramach Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji, Instytut Adama Mickiewicza wraz z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie wydał publikację o współczesnej muzyce polskiej w języku chińskim.
W konferencji wzięło udział wielu muzykologów chińskich zainteresowanych muzyką polską, niektórzy z nich są autorami prac na ten temat. Publikacja dzięki wsparciu Centralnego Konserwatorium ma szansę upowszechnić wiedzę na temat muzyki polskiej na terenie Chin. W publikacji znalazły się teksty dwojga polskich muzykologów (Marcina Gmysa i Agnieszki Chwiłek), a także artykuły badaczy i muzyków chińskich. Przedstawiają one postać kompozytora w kontekście współczesnej muzyki polskiej.
Karol Szymanowski (1882-1937) w swojej wczesnej twórczości inspirował się romantyzmem, w szczególności muzyką Wagnera i Straussa. Jest uważany za ojca polskiego modernizmu w muzyce klasycznej. W wielu dziełach Szymanowskiego z lat 1914-1919 słychać fascynację Orientem.
Publikacja wydana została w sierpniu 2014 przez Wydawnictwo Centralnej Akademii Muzycznej we współpracy z festiwalem Beijing Modern Music Festival. Jej redaktorem naczelnym jest prof. Ye Xiaogang, dyrektor artystyczny festiwalu.
Centralne Konserwatorium Muzyczne w Pekinie jest, obok szanghajskiego, najważniejszym ośrodkiem edukacji muzycznej w Chinach. Konferencja, która zgromadziła liczne grono chińskich muzykologów zainteresowanych Karolem Szymanowskim, ma szansę podtrzymać to zainteresowanie oraz pobudzić do dalszych badań, zwłaszcza nad muzyką innych wybitnych polskich kompozytorów współczesnych jak Witold Lutosławski, Henryk Górecki i Krzysztof Penderecki.
"On Karol Szymanowski and Polish Music"
pod redakcją prof. Ye Xiaogang
Wydawnictwo Centralnej Akademii Muzycznej
Źródło: materiały wydawcy, culure.pl, wrzesień 2014