Prezentowane kompozycje tworzą muzyczną wizytówkę Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej "Musica Sacra", kierowanego przez znanego kompozytora muzyki religijnej - Pawła Łukaszewskiego, na którą składają się jedne z najcenniejszych przykładów chóralistyki dawnej (chorał gregoriański) i współczesnej.
Niniejsza płyta - nagrodzona statuetką Fryderyka 2005 w kategorii muzyki wokalnej (wraz z dwoma innymi, wydanymi przez wydawnictwo Musica Sacra) - stanowi wybór nagrań dokonanych podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu "Laboratorium Muzyki Współczesnej" w Warszawie w listopadzie 2004 roku oraz w Kaplicy Kurii Biskupiej Diecezji Warszawsko-Praskiej w kwietniu rok później. Pomysłodawcą zarówno imprezy, jak i płyty, a także wykonawcą wszystkich prezentowanych utworów jest Chór Katedry Warszawsko-Praskiej "Musica Sacra", kierowany przez znanego kompozytora muzyki religijnej - Pawła Łukaszewskiego. Prezentowane kompozycje tworzą muzyczną wizytówkę znanego zespołu, na którą składają się jedne z najcenniejszych przykładów chóralistyki dawnej (chorał gregoriański) i współczesnej. Wśród tych ostatnich na szczególną uwagę zasługuje napisana przez angielskiego kompozytora Johna Tavenera Song for Athene z 1993 roku, wykonywana m.in. w 1997 roku podczas pogrzebu księżnej Diany, a także przeniknięty kontemplacyjnym nastrojem Magnificat z 1989 roku autorstwa estońskiego twórcy - Arvo Pärta. Obok nich słyszymy również dwie kompozycje polskich artystów. Pochodząca z 1986 roku pieśń Twoja cześć, chwała z cyklu Pieśni kościelnych Henryka Mikołaja Góreckiego to utwór charakterystyczny dla religijnego nurtu twórczości kompozytora, o prostej fakturze, nastroju modlitewnym i subtelnej ekspresji. Płytę zamyka Dona nobis pacem, czyli końcowa część Missa pro pace Wojciecha Kilara - chorałowe, medytacyjne adagio, stanowiące doskonałe podsumowanie płyty, o którym artysta tak wypowiedział się w wywiadzie udzielonym w 2002 roku "Tygodnikowi Powszechnemu":
"Nazwałem ją [Missa pro pace] 'Dla pokoju', gdyż ostatnie siedem minut utworu to nieustanne, litanijnie powtarzane słowa Dona nobis pacem. Trzecie tysiąclecie przynosi nam w nadmiarze niepokój, hałas, zgiełk. Prędzej czy później musi się w nas pojawić potrzeba wyciszenia."
- Musica Sacra. Arcydzieła muzyki chóralnej. Anonim: "Lucis creator optimae" humnus, "Ave Regina caelorum" antiphona, "Capitulum", "Veni Sancte Spiritus" sequentia. John Tavener: "Song for Athene", "Funeral ikos". Arvo Pärt: "Bohorodice Djevo", "Magnificat". Henryk Mikołaj Górecki: "Twoja cześć, chwała". Péteris Vasks: "Pater noster". Wojciech Kilar: "Dona nobis pacem". Sebastian Gunerka baryton, Chór Katedry Warszawsko-Praskiej "Musica Sacra", dyr. Paweł Łukaszewski. Musica Sacra 2005 - musica sacra edition 003, DDD 47'24".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, maj 2006.