Nagrody
Górecki otrzymał: Nagrodę Muzyczną Województwa Katowickiego (1958 i 1975), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (III stopnia - 1965, I stopnia - 1969 i 1973), Nagrody Państwowe I stopnia (1967, 1970), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrodę Komitetu do Spraw Radia i Telewizji (1974), Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych (1992), Złoty Krzyż Legii Honorowej Związku Narodowego Polski w Stanach Zjednoczonych (1994), Nagrodę TV Polonia (1995), Award of Highest Honor Uniwersytetu Soka w Tokio (1996), Nagrodę "Totus", przyznaną przez Fundację Nowego Tysiąclecia Episkopatu Polski (2002), Nagrodę Muzyczną Polskiego Radia (2003), Nagrodę "Lux ex Silesia" ("Światło ze Śląska"), której fundatorem był abp Damian Zimoń, metropolita katowicki (2003), Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2003), najwyższe odznaczenie papieskie - Order Świętego Grzegorza Wielkiego (2009), Order Orła Białego (2010). Kompozytor był doktorem honoris causa Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (1993), Uniwersytetu Warszawskiego (1994), Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (2000), Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (2004), Akademii Muzycznej w Katowicach (2004), Akademii Muzycznej w Krakowie (2008), a także Uniwersytetu Katolickiego w Waszyngtonie, Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor, Uniwersytetu Victoria w Victorii i Uniwersytetu w Montrealu.
Ważniejsze kompozycje:
- "Cztery preludia" op. 1 na fortepian (1955)
- "Toccata" op. 2 na dwa fortepiany (1955)
- "Trzy pieśni" op. 3 na głos średni i fortepian (1956)
- "Wariacje" op. 4 na skrzypce i fortepian (1956)
- "Quartettino" op. 5 na dwa flety, obój i skrzypce (1956)
- "Sonatina w jednej części" op. 8 na skrzypce i fortepian (1956)
- "Z ptasiego gniazda" op. 9a na fortepian (1956)
- "Kołysanka" op. 9 na fortepian (1956, 1980)
- "Dwie pieśni do słów Federico Garcii Lorci" op. 42 na głos średni i fortepian (1956, 1980)
- "Sonata na fortepian nr 1" op. 6 (1956, 1990)
- "Utwory różne" op. 52 na fortepian (1956-61,19)
- "Sonata na dwoje skrzypiec" op. 10 (1957)
- "Koncert na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy" op. 11 (1957)
- "Epitafium" op. 12 na chór mieszany i zespół instrumentalny (1958)
- "Pięć utworów" op. 13 na dwa fortepiany (1959)
- "Symfonia nr 1 '1959'" op. 14 na orkiestrę smyczkową i perkusję (1959)
- "Trzy diagramy" op. 15 na flet solo (1959)
- "Pieśni o radości i rytmie" op. 7 na dwa fortepiany i orkiestrę kameralną (1959-60,19)
- "Monologhi" op. 16 na sopran i trzy grupy instrumentów (1960)
- "Scontri" op. 17 na orkiestrę (1960)
- "Diagram IV" op. 18 na flet solo (1961)
- "Chorał w formie kanonu" na kwartet smyczkowy (1961, 1984)
- "Genesis - I. Elementi" op. 19 nr 1 per tre archi (1962)
- "Genesis - II. Canti strumentali" op. 19 nr 2 per 15 esecutori (1962)
- "Genesis - III. Monodramma" op. 19 nr 3 per soprano, metalli di percussione e sei violbassi (1963)
- "Trzy utwory w dawnym stylu"* na orkiestrę smyczkową (1963)
- "Choros I" op. 20 per strumenti ad arco (1964)
- "Refren op. 21" na orkiestrę (1965)
- "Muzyczka I" op. 22 na dwie trąbki i gitarę (1967)
- "Muzyczka II" op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję (1967)
- "Muzyczka III" op. 25 na altówki (1967)
- "Muzyka staropolska" op. 24 na instrumenty dęte blaszane i smyczki (1967-69)
- "Kantata" op. 26 na organy (1968)
- "Canticum graduum" op. 27 na orkiestrę (1969)
- "Muzyczka IV 'Koncert puzonowy'" op. 28 na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1970)
- "Ad Matrem" op. 29 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (1971)
- "Dwie pieśni sakralne" op. 30 na baryton solo i orkiestrę (1971)
- "Dwie pieśni sakralne" op. 30bis na baryton solo i orkiestrę (1971)
- "Symfonia nr 2 'Kopernikowska'" op. 31 na sopran i baryton solo, chór mieszany i orkiestrę (1972)
- "Dwie piosenki" op. 33 na chór 4 równych głosów (1972)
- "Euntes ibant et flebant" op. 32 na chór mieszany a cappella (1972-73)
- "Trzy tańce" op. 34 na orkiestrę symfoniczną (1973)
- "Amen" op. 35 na chór mieszany a cappella (1975)
- "Symfonia nr 3 'Symfonia pieśni żałosnych'" op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976)
- "Trzy małe utworki" op. 37 na skrzypce i fortepian (1977)
- "Beatus vir" op. 38, psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę (1979)
- "Szeroka woda" op. 39, 5 pieśni na chór mieszany a cappella (1979)
- "Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową" op. 40 (1980)
- "Mazurki" op. 41 na fortepian (1980)
- "Błogosławione pieśni malinowe" op. 43 na głos i fortepian (1980)
- "Wieczór ciemny się uniża" op. 45, 5 pieśni ludowych na chór mieszany a cappella (1981)
- "Wisło moja, Wisło szara" op. 46, pieśń ludowa na chór mieszany a cappella (1981)
- "Miserere" op. 44 na chór mieszany a cappella (1981-87)
- "Kołysanki i tańce" op. 47 na skrzypce i fortepian (1982)
- "O Domina Nostra - Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej" op. 55 na sopran solo i organy (1982-85,19)
- "Śpiewy do słów Juliusza Słowackiego" op. 48 na głos i fortepian (1983)
- "Ach, mój wianku lawendowy" op. 50, 7 pieśni ludowych na chór mieszany a cappella (1984)
- "Idzie chmura, pada deszcz" op. 51, 5 pieśni ludowych na chór mieszany a cappella (1984)
- "Recitativa i ariosa 'Lerchenmusik'" op. 53 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1984, 1986)
- "Trzy kołysanki" op. 49 na chór mieszany a cappella (1984, 1991)
- "Pieśni Maryjne" op. 54, 5 pieśni na chór mieszany a cappella (1985)
- "Pod Twoją obronę" op. 56, pieśń maryjna na 8-głosowy chór mieszany a cappella (1985)
- "Na Anioł Pański biją dzwony" op. 57 na chór mieszany a cappella (1986)
- "Dla Ciebie, Anne-Lill"op. 58 na flet i fortepian (1986, 1990)
- "Aria (scena operowa)" op. 59 na tubę, fortepian, tam-tam i wielki bęben (1987)
- "Totus Tuus" op. 60 na chór mieszany a cappella (1987)
- "Przybądź Duchu Święty" op. 61 na chór mieszany a cappella (1988)
- "Już się zmierzcha. Kwartet smyczkowy nr 1" op. 62 (1988)
- "Dobranoc" op. 63 na sopran, flet altowy, 3 tam-tamy i fortepian (1988-90)
- "Intermezzo" na fortepian (1990)
- "Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2" op. 64 (1990-91)
- "Concerto-Cantata" op. 65 na flet solo i orkiestrę (1991-92)
- "Małe Requiem dla pewnej Polki (Kleines Requiem für eine Polka)" op. 66 na fortepian i 13 instrumentów (1993)
- "Piece for String Quartet" (1993)
- "Lento cantabile" na flet, skrzypce i wiolonczelę (1994)
- "Moment musical" na fortepian (1994)
- "U okienka, u mojego" na głos i fortepian (1995)
- "Trzy fragmenty do słów Stanisława Wyspiańskiego" op. 69 na głos i fortepian (1995-96)
- "Valentine Piece" op. 70 na flet i dzwonek (1996)
- "Mała fantazja" op. 73 na skrzypce i fortepian (1997)
- "Salve Sidus Polonorum. Kantata o Św. Wojciechu" op. 72 na wielki chór mieszany, dwa fortepiany, organy i zespół instrumentów perkusyjnych (1997-2000)
- "Hej, z góry, z góry! Kóniku bury" op. 75, 5 pieśni kurpiowskich na chór a cappella (1999)
- "'... pieśni śpiewają'. Kwartet smyczkowy nr 3" op. 67 (1999-2005)
- "Lobgesang" op. 76 na chór mieszany i dzwonki orkiestrowe (2000)
- "Niech nam żyją i śpiewają" na zespół wokalny (2000)
- "Quasi una fantasia" op. 78 na orkiestrę smyczkową (2002)
- "Dla Jasiunia" op. 79, 3 małe utwory na skrzypce i fortepian (2003)
- "Po co żeś tu przyszło Siwa Mgło" op. 80, drobne utwory na dwie grupy skrzypiec (2003)
- "Pieśń Rodzin Katyńskich" op. 81 na chór mieszany a cappella (2004)
- "Kyrie" op. 83 na chór i orkiestrę kameralną (2004 – 2005)
- "IV Symfonia 'Tansman epizody'" op. 85 na fortepian, organy i orkiestrę symfoniczną (2006)
- "Sanctus Adalbertus - Oratorium" op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (2010)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2001, aktualizacja: listopad 2010.