Zawiera pierwsze nagranie studyjne kompozytora z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Jest również światową premierą fonograficzną jednej z najnowszych kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – "Dies Illa". Album zawiera również nową interpretację jednego z utworów, które zapoczątkowały światową karierę kompozytora – "Psalmów Dawida", a także dwa inne dzieła – "Hymn do Św. Daniiła" i "Hymn do Św. Wojciecha". Oprócz muzyków Filharmonii Narodowej w nagraniu udział wzięli również świetni soliści – Johanna Rusanen (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran) oraz Nikolay Didenko (bas).
"Dies Illa" (2014) to utwór poświęcony ofiarom I wojny światowej. Pisząc o Wielkiej Wojnie, która przez wielu uważana jest za początek XX wieku i epoki nazywanej nowoczesnością, Penderecki posługuje się łacińskim tekstem wykorzystywanym w mszach żałobnych obrządku trydenckiego (dzisiaj wykonuje się ją tylko podczas ostatniego tygodnia liturgii).
"Hymn do Św. Daniiła" (1997) Penderecki napisał na zamówienie prywatnej rosyjskiej stacji telewizyjnej TV-6, która poprosiła go o skomponowanie utworu na 850-lecie Moskwy. Najmłodszy syn cara Aleksandra Newskiego doprowadził do umocnienia potęgi Księstwa Moskowskiego, do dzisiaj możemy podziwiać monastyr Daniłowski, które bohater utworu Pendereckiego założył na cześć swojego patrona. Kniaź został tam pochowany; dzisiaj mieści się w nim siedziba rosyjskiego patriarchatu. Na Trzejkompozytorzy.pl. czytamy:
Rola orkiestry jest oszczędna, acz dogłębnie przemyślana – wparciem dla chóru są głównie instrumenty dęte blaszane (w tym umieszczone na sali trąbki), kontrabasy i zespół perkusyjny.
"Hymn do Św. Wojciecha" (1997) to kolejny utwór poświęcony świętemu patronowi miasta, tym razem św. Wojciechowi, który patronuje Gdańskowi. Na portalu Trzejkompozytorzy.pl. ponownie czytamy:
Partie instrumentalne pełnią funkcję pomocniczą względem głosów, tworząc ich dopełnienie. Swoistej aurze brzmieniowej dzieła znakomicie służy rozmieszczenie dwóch waltorni i dwóch trąbek im Saal (tu: w przestrzeni świątyni), jednak rolę decydującą odgrywa w tym wypadku ocierająca się o modalność minorowa harmonika.
Zamykające album "Psalmy Dawida" (1958) to pierwszy utwór Pendereckiego, w którym sięga on do wątków religijnych; posługuje się tekstem z "Psałterza Dawida" (1579) Jana Kochanowskiego. Usłyszymy tutaj chór mieszany, perkusję i instrumenty strunowe (traktowane perkusyjnie). Jak dalej podaje portal Trzejkompozytorzy.pl.:
Cztery skontrastowane fakturalnie części wykorzystują materiał dwunastodźwiękowy, który porządkowany bywa zgodnie z regułami kontrapunktu staroklasycznego. W ten sposób techniki dawne łączą się tu z nowymi: atonalnością i punktualizmem.