Współkuratorem "Broadway Morey Boogie" jest Pascal Spengemann, dyrektor jednej z najbardziej prestiżowych galerii sztuki współczesnej na świecie - Marlborough Chelsea. Galeria powstała w roku 1946 w Londynie i reprezentuje m.in. takich artystów, jak Magdalena Abakanowicz, Claudio Bravo, Richard Estes, Arnaldo Pomodoro, Manolo Vald,s i Zao Wou-Ki.
Spengemann zwrócił uwagę, że ekspozycja nie jest przeznaczona dla wyselekcjonowanej publiczności, lecz ma przyciągać uwagę każdego przechodnia. Kurator wyjaśnił:
"Wybraliśmy Broadway, ponieważ jest jakby gotową strukturą dla rzeźb w sercu Manhattanu. Istnieje też tradycja organizowania tam ekspozycji. Może je oglądać wielu ludzi, w różnym otoczeniu. Od Columbus Circle, gdzie ma siedzibę wiele korporacji, poprzez okolice, gdzie znajduje się np. Columbia University, aż po te fragmenty Broadwayu, gdzie są rezydencje. Każde z tych miejsc tworzy inną atmosferę, jest innym tłem i kontekstem dla dzieła sztuki."
Spengemann zachwalał twórczość Malinowskiej. Jak podkreślił - jej rzeźba ustawiona jest na Columbus Circle (gdzie mieści się m.in. Time Warner Center, Trump International Hotel and Tower czy nowojorski oddział CNN), jednym z najbardziej prominentnych, ruchliwych placów Nowego Jorku. Zwrócił też uwagę na oryginalny pomysł rzeźbiarki, której praca przedstawia niedźwiedzia:
"Niedźwiedź z aparatem fotograficznym zawieszonym na szyi jest jakby turystą zwiedzającym miasto. Pochodzi z innego miejsca, z Jukonu, z "dzikiego zachodu". Wyjęty z kontekstu, został przeniesiony do Nowego Jorku. Sądzę, że jest to niezwykle efektowna rzeźba i będzie się podobała ludziom."
Artystka, mieszkająca na Brooklynie, mówiąc o swojej rzeźbie nazwanej "Chronicle of the latter world", zaznaczyła, że "zainspirowała ją długa podróż przez Kanadę aż do rejonu Jukonu, gdzie niegdyś przybysze z całego świata poszukiwali złota. I tam w pobliżu starych kopalń, na miejscach dawnych miasteczek, na skraju lasu dziś można zobaczyć wiele takich pomników przypominających dawne czasy gorączki złota. Moja rzeźba do nich nawiązuje. Do Broadwayu wydaje się kompletnie nie pasować, ale właśnie przez kontrast może przyciągnąć uwagę".
Szara rzeźba, której jedyny kolorowy akcent stanowi czerwony pasek od aparatu fotograficznego, ma stalową konstrukcję, którą pokrywa cement. Rzeźba ma niemal pięć metrów wysokości i waży ponad dwie i pół tony. Artystka chciała, by niedźwiedź zwrócony był w stronę stojącego nieopodal pomnika Krzysztofa Kolumba, organizatorzy się jednak na to nie zgodzili. "Być może dlatego, że niedźwiedź trzyma kamień i mogło by wyglądać jakby celował nim w Kolumba" - żartowała artystka.
Joanna Malinowska urodziła się w Gdyni w roku 1972. Od roku 1994 mieszka w USA. Ukończyła wydział sztuki na Rutgers University, a tytuł Master of Fine Arts uzyskała na renomowanym Uniwersytecie Yale. Eksponuje swe prace m.in w Canada Gallery na Manhattanie. Brała udział w prestiżowym Whitney Biennial 2012 w Nowym Jorku. Zajmuje się też sztuką performance oraz produkcją video. W marcu pokaże swoje prace w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Źródło: PAP, oprac.km, wrzesień 2014
Joanna Malinowska,
"Chronicle of the latter world"
Ekspozycja "Broadway Morey Boogie" czynna będzie od 23 września do 1 lutego 2015 roku.