Przyczyniła się ona do odrodzenia klawesynu i przywrócenia autentycznego kształtu interpretacji dawnych utworów pisanych na ten właśnie instrument, który w jej czasach (1. połowy XX wieku) był prawie zupełnie zapomniany. Wskrzesiła muzykę klawesynową renesansu i baroku, pokazała ją publiczności, a kompozytorom - możliwości brzmieniowe i techniczne samego instrumentu. Manuel de Falla skomponował dla niej w 1926 roku Koncert na klawesyn i 9 instrumentów, a Francis Poulenc w trzy lata później - Concert Champetre.
Cały dorobek życia Elżbiety Chojnackiej kontynuuje i rozwija wszystko to, co zapoczątkowała Landowska. Artystka "zamawia, inspiruje, prowokuje, zachęca. Bardzo skutecznie. A dla historii muzyki ma to znaczenie niezwykłe. Dla niej i na jej klawesyn, z jej inspiracji i jej dedykując kilkudziesięciu kompozytorów napisało bodaj setkę utworów na klawesyn solo, z elektroniką, z innymi instrumentami, z orkiestrą." – napisał Andrzej Chłopecki w książeczce dołączonej do płyty. Zaledwie ułamek tej kolekcji - polski fragment - pokazuje niniejsza publikacja.
Wszystkie nagrane kompozycje powstały specjalnie dla Chojnackiej i są jej dedykowane. Wszystkie artystka nagrała w obecności kompozytorów. Oprócz otwierającego płytę, Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980) Henryka Mikołaja Góreckiego, na krążku znalazły się kompozycje Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Andrzeja Kurylewicza, Jerzego Kornowicza, Krzysztofa Knittla i Pawła Mykietyna. Każdy z wybranych utworów jest inny pod względem stylu, charakteru i techniki, każdy zaskakuje nowym pomysłem muzycznym, kolejnym obliczem instrumentu kojarzonego do niedawna jedynie z Bachem - od nawiązujących do unizmu, arabeskowych kompozycji Krauzego - Commencement (1983) i Pour El (2008), poprzez "surkonwencjonalne" Through the looking glass... III (1994) Szymańskiego, jazzujące Impromptu z rozmarynem (1992) Kurylewicza, rockowe Histoire III na klawesyn i taśmę (1990) Knittla, a także napisane na klawesyn i dźwięki natury - głównie... żab - Kształty żywiołów (2000) Kornowicza, aż po zamykające płytę, mikrotonowe Klave na klawesyn i orkiestrę kameralną (2004) Mykietyna.
Warto podkreślić, że w 2009 roku Związek Kompozytorów Polskich przyznał Elżbiecie Chojnackiej swoją doroczną nagrodę "za całokształt działalności wykonawczej, za propagowanie muzyki współczesnej ze specjalnym uwzględnieniem muzyki polskiej, za rozwój współczesnego wykonawstwa klawesynowego i inspiracje oraz stymulacje współczesnej twórczości klawesynowej."
- Elżbieta Chojnacka. W hołdzie Wandzie Landowskiej. Henryk Mikołaj Górecki: "Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową", Zygmunt Krauze: "Commencement" na klawesyn solo, "Pour El" na klawesyn solo, Paweł Szymański: "Through the looking glass... III" na klawesyn solo, Andrzej Kurylewicz: "Impromptu z rozmarynem" na klawesyn solo, Jerzy Kornowicz: "Kształty żywiołów" na klawesyn i taśmę, Krzysztof Knittel: "Histoire III" na klawesyn i taśmę, Paweł Mykietyn: "Klave" na klawesyn i orkiestrę kameralną. Elżbieta Chojnacka - klawesyn, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Kazimierz Kord, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, dyr. Marek Moś. Polskie Radio SA / Polskie Nagrania PRCD1047 / PNCD1271, 2009, 76'32"
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska