Henryk Kluba tak wspominał pracę na planie:
Czasami Romek obrażał się i tłukł wtedy lustro w szafie. Po stłuczeniu lustra, obrażony, znikał. Przez następny dzień kręciliśmy bez niego. Potem wracał, włączał się do pracy, jakby nigdy nic się nie wydarzyło."
"Dwaj ludzie…", historia dwóch mężczyzn, którzy nie potrafią znaleźć sobie miejsca we wrogim, brutalnym świecie, stał się pierwszym międzynarodowym sukcesem Polańskiego, przynosząc mu nagrody w Brukseli, San Francisco i Oberhausen. Po latach biograf Polańskiego, Paul Werner pisał:
W perfekcyjnym wykorzystaniu (…) montażu i w zręcznym posługiwaniu się zadziwiającą perspektywą dla uzyskania surrealistycznych efektów(…) ukazywały się podobieństwa Polańskiego do Luisa Bunuela".
"Dwaj ludzie…" wyznaczali tematyczny i stylistyczny horyzont kina Polańskiego. To tutaj pojawiały się motywy, które wracać miały w jego kolejnych obrazach, a także stylistyczne rozwiązania doskonalone w kolejnych dziełach twórcy "Rzezi".
W opinii o Polańskim jako kandydacie do tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Andrzej Gwóźdź pisał:
Symbol mężczyzn wyłaniających się z szafą z morza i po krótkim ziemskim bytowaniu powracających w morskie odmęty – ta parabola ludzkiego losu ubrana w kostium filmowego happeningu w "Dwóch ludziach z szafą" – jest obecna pod różnymi postaciami w całej twórczości Polańskiego. "Coditio hamana" – tak, ale nie w zderzeniu z wielką Historią a misjami dziejowymi państw i narodów, lecz pojęta raczej jako swoisty obrzęd przejścia z jednej postaci bytu do innej."
Podobne figury przejścia z jednej do innej rzeczywistości znajdziemy również w późniejszych obrazach Polańskiego: "Lokatorze", Tess", Dziecku Rosemary" (tu reżyser wprost cytował "Dwóch ludzi…") czy "Makbecie", a filmowa etiuda stała się zapowiedzią jego wielkiej filmowej kariery. Paul Werner pisał po latach:
W porównaniu z dotychczasowymi studenckimi filmami "Dwóch ludzi z szafą" (1958) należy uważać za pierwsze rzeczywiste dzieło Polańskiego. Wyraźnie widać w nim późniejsze cechy reżysera – zarówno w odniesieniu do dramaturgii, jak i zręcznego posługiwania się filmowymi środkami. (…)
"Dwóch ludzi z szafą" możesz obejrzeć online w filmotece na stronie Filmpolski.pl
Autor: Joanna Pawluśkiewicz, aktualizacja BS 2018.