Półki ze współczesnymi komiksami dla dzieci rzeczywiście dodają otuchy. Tytuły zaprzyjaźnionej Kultury Gniewu z serii "Krótkie Gatki" czy nasza seria " Centralka - komiksy dla dzieci mądrych rodziców", cieszą się ogromną popularnością także wśród tych czytelników, którzy nie sięgali wcześniej po komiksy. Bardzo symptomatyczna jest ta wyrwa w znajomości komiksów. W recenzjach jak mantra pojawiają się reminiscencje Tytusów, Kajków i Kokoszy.
Klasyki z PRL-u wciąż w modzie?
W latach 90. dla szerszego grona odbiorców nie było komiksów innych niż te o super bohaterach. Komiksy dla dzieci i młodzieży, czyli książki Tadeusza Baranowskiego, Janusza Christy, Szarloty Pawel, ale i propagandowe serie "Kapitan Żbik", "Podziemny front", "Dziesięciu z Wielkiej Ziemii", "Tajemnica Złotej Maczety", ustępowały komiksom z Kaczorem Donaldem i postaciom z amerykańskiej popkultury. Ciekawe jest też, jak zmieniali się bohaterowie komiksów dla dzieci.
Wspomniane serie propagandowe przeznaczone były raczej dla chłopców. Wśród postaci nie ma przecież żadnych bohaterskich dziewczynek ani kobiet. Jeżeli już się pojawiają to np. przynoszą kanapki na spotkanie chłopców z weteranem wojennym. Dzisiaj na szczęście mamy Hildę, od której najmłodsi mogą się uczyć poznawania swoich emocji i relacji innymi. I mamy na szczęście Łucję, mądrą i wrażliwą ekologicznie pomocnicę Bartnika Ignata, razem z którym broni Puszczy Białowieskiej. Tak! Obie to dziewczynki!
Coraz więcej kobiet tworzy też komiksy. W ubiegłym roku Centrala wydała "Prace i robótki", album komiksowy o różnych doświadczeniach pracy stworzony przez Dream Team, kobiecy kolektyw rysunkowo-komiksowy; ostatnio głośno jest także o pierwszej w Polsce erotycznej książce graficznej "Istota/The being" przygotowywanej przez siedem polskich ilustratorek.
Tak zwany komiks kobiecy to nasze oczko w głowie! W polskim katalogu Centrali komiksy tworzone przez kobiety i dziewczyny to 1/3 tytułów. Organizowaliśmy szereg wystaw polskich autorek. W 2013 roku realizowaliśmy projekt "Double Portrait. Polish Female Comics". Wydaliśmy potem antologię o tym samym tytule z autobiograficznymi pracami 20 polskich autorek.
Komiksy robione przez dziewczyny świetnie oddają realia społeczne, odnajdują nowe punkty widzenia na polską rzeczywistość, historię i kulturę. Właśnie tym jest dla mnie komiks! Dwa wydania biograficznego komiksu Olgi Wróbel "Ciemna strona księżyca" o okresie ciąży czy właśnie wspomniane "Prace i Robótki" to bardzo ważne dla nas publikacje. "Istota/ The Being" będzie po "Double Portrait" drugą angielską antologią polskich autorek. Jesteśmy przekonani, że nakład zostanie równie szybko wyczerpany.
Centrala to nie tylko komiks, ale też np. książka obrazowa - wydany ostatnio "Słoń na księżycu" czy nagradzana "Lokomotywa/Ideolo", która pokazuje Juliana Tuwima jako zaangażowanego, ostrego politycznie i społecznie literata. Picturebooki "made in Poland" znaczą coraz więcej na światowym rynku książki dziecięcej?
Polscy autorzy robią fenomenalne książki! "Elephant on the Moon" Gosi Herby i Mikołaja Pasińskiego świetnie radzi sobie na rynku. Tytuł ten został wybrany przez naszego angielskiego dystrybutora na pierwszą prezentację Centrali.