Kto ze współczesnych kompozytorów jest ci najbliższy?
Przez kilka najbliższych miesięcy chciałbym skupić się na muzyce Thierry'ego Escaicha, jednego z najbardziej znanych współczesnych kompozytorów francuskich. Od niemal dekady współpracuję z Aleksandrem Sedlarem, serbskim twórcą. Ma wyjątkowo szerokie horyzonty, potrafi połączyć historię muzyki ze współczesnością.
Jakie są twoje fascynacje muzyczne poza światem muzyki klasycznej?
Słucham wszystkiego, to ważne, żeby inspirować się różnymi gatunkami i stylami. Uwielbiam rocka, bluesa, muzykę tradycyjną, jazz, pop. Lubię myśleć o muzyce jako o jednym organizmie. Sposoby wyrazu są czasami inne, ale ich badanie może pozwolić na poszerzenie swoich środków wyrazu.
Lubię odkrywać nowe rzeczy. Teraz słucham dużo hinduskiej muzyki, to bardzo ciekawa tradycja, wyjątkowo ekspresyjna.
Co sprawia największą trudność w graniu na skrzypcach?
Najważniejsze jest, żeby się nie przećwiczyć, to bardzo demotywujące. Musisz poznać swoje granice, nie próbować nauczyć się wszystkiego od razu. Wystarczy odpuścić sobie na jeden dzień, skupić się na innym aspekcie muzyki – to bardzo pomaga.
Zastanawiałeś się kim byłbyś, gdyby nie skrzypce?
Na pewno byłbym artystą (śmiech). Może występowałbym w teatrze?
I, CULTURE Orchestra to nie tylko zespół młodych muzyków, to także projekt społeczny. Jaką rolę we współczesnym świecie odgrywają muzycy?
Na koncertach staram się sprawić, żeby ludzie mogli zapomnieć o swoich problemach. Sprawić, żeby wytworzyła się więź pomiędzy słuchaczami, wykonawcami i odgrywaną przez nas muzyką. Nawet jeśli ktoś zapomni tylko i wyłącznie o przykrościach, które ostatnio go spotkały, to i tak będzie dla mnie bardzo ważne.
Chciałbym dzielić się swoją radością, przekonaniem, że świat jest piękny. To rzeczy, o których musimy pamiętać, szczególnie w dzisiejszych czasach. Takie projekty przypominają mi, z jakiego powodu zacząłem zajmować się muzyką.
Nemanja Radulović urodził się w 1985 roku w Nišu. Gry na skrzycach uczył się na wydziale muzycznym belgradzkiego Uniwersytut Sztuk i w Hochschule für Musik Saar w Saarbrücken u Joshuy Epsteina. W wieku 14 lat przyjęto go do Konserwatorium Paryskiego, gdzie uczył się pod kierunkiem Partice'a Fontanorosy. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Josepha Joachima w Hanowerze (2003). Od 2013 roku związany jest kontraktem z prestiżową wytwórnią Deutsche Grammophon.