Prelegenci:
Piotr Rypson, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, od 2012 roku zastępca dyrektora ds. naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wykładał gościnnie na różnych uczelniach w Europie i Stanach Zjednoczonych — m.in. w Rhode Island School of Design w Providence. W latach 1990–2009 kurator licznych wystaw prezentujących sztukę współczesną, historię wzornictwa, książkę artystyczną, literaturę wizualną itp. Autor siedmiu książek i ponad dwustu artykułów dotyczących sztuki, architektury informacji, komunikacji wizualnej i literatury. Do jego najnowszych publikacji należą: "Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949" (2011) i "Kilométrage. Jan Brzękowski und seine Künstlerwelten" (2011). W 2015 roku był kuratorem wystawy przedstawiającej twórczość Tadeusza Peipera i jego związki ze środowiskiem międzynarodowej awangardy. Obecnie pracuje nad książką o powojennej historii polskiego wzornictwa.
Kamila Leśniak, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie historii sztuki, autorka tekstów krytycznych, redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki fotograficznej, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa (2014) za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy "Rodzina człowiecza / The Family of Man w Polsce" .
Matthew S. Witkovsky kieruje działem fotografii w Art Institute of Chicago. Współpracuje z tym ośrodkiem także jako kurator przy przygotowaniu wystawy retrospektywnej poświęconej twórczości László Moholy-Nagya, której wernisaż odbędzie się w październiku. Od lat 80. współpracuje z wieloma muzeami i galeriami sztuki jako kurator ponad dwudziestu wystaw; jest autorem dziesięciu książek i kilkudziesięciu artykułów dla czasopism takich jak „October”, „Artforum” i „The Art Bulletin”. Wybrane katalogi wystaw: "Foto: Modernity in Central Europe, 1918–1945" (2007); "Light Years: Conceptual Art and the Photograph", 1964–1977 (2011); "Christopher Williams: The Production Line of Happiness" (2014); "Sarah Charlesworth: Stills" (2014).
Florian Ebner, od 2012 roku dyrektor zbiorów fotografii Museum Folkwang Essen. W 2015 roku był kuratorem Pawilonu Niemieckiego na 56 Biennale Sztuki w Wenecji. W latach 2009–2012 zajmował stanowisko dyrektora Museum für Photographie Braunschweig, a w latach 2008–2009 kierował zbiorami fotografii Berlinische Galerie Museum of Modern Art. Wcześniej wykładał fotografię w Academy of Visual Arts w Lipsku. Wybrane wystawy i publikacje: "Cairo. Open City New Testimonies from an Ongoing Revolution" (2013); "Rhetorik der Bilder" (2011); "(Mis)Understanding Photography. Works and Manifestos" (2014).
Karolina Ziębińska-Lewandowska, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie historii sztuki. Od 2014 roku kuratorka działu fotografii w Musée national d’art moderne, Centre Pompidou. Współzałożycielka i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii w latach 2008–2014. W latach 1999–2010 kuratorka Zachęty Narodowej Galerii Sztuki. Wybrane publikacje: "Między fotografią a eksperymentem. Fotografia w polskich magazynach fotograficznych z lat 1946–1989" (2014); "Dokumentalistki. Polskie fotografki XX wieku (2008); Allan Sekula. Polonia i inne opowieści" (2010); "Zbigniew Dłubak. Body Structures" (2013); "Les années 1980, l'insoutenable légèreté. Photographies, films" (2016).
Anne Lacoste, doktor historii sztuki, od 2011 roku kuratorka Musée de l’Elysée. W latach 2004–2011 kuratorka działu fotografii J. Paul Getty Museum w Los Angeles. Jej projekty kuratorskie i publikacje dotyczące historii fotografii obejmują m.in. monografie Felice Beato, Irvinga Penna, Luca Delahaye’a i Philippe’a Halsmana, a także wystawy zbiorowe, m.in. "reGeneration 3: Which Approaches to Photography?". Interesuje się także badaniem historii i specyfiki medium — estetyką Photobooth, praktyką fotograficzną w archeologii, kolekcjami prywatnymi, portretem i archiwami fotograficznymi. Obecnie pracuje nad projektami dotyczącymi historii projekcji fotografii (2017), praktykami fotograficznymi Jeana Dubuffeta (2017) i monografią Martine Franck (2018).
Organizatorzy: Culture.pl, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Archeologia Fotografii
Źródło: materiały prasowe, oprac. M.Ś., kwiecień 2016